Ga naar inhoud


Wat is de invloed van waterdruppels op SMALL FEED LNB's ?


ben klever

Aanbevolen berichten

Ik ben dit topic gestart n.a.v. een "PM" v.e. sat4all member.

 

Testopstelling:

- Triax 64 met 10 mm ingekorte LNB arm

- Uitgericht op: Hispasat 30.0 W  TP 11.529  V  SR 10.000  FEC 9/10  DVB-S QPSK  (Zwakke TP)

- Gebruikte Satfinder: 5 HD slim

 

Geteste LNB's:

- Alps BSTE8-751B  (Gain 55 dB, Noise Figure 0.7 dB)

- Megasat single       (Gain 60 dB, Noise Figure 0.1 dB)

 

Resultaat:

- Alps BSTE8-751B   8.8 dB  droog, 7.9 dB  met waterdruppels

- Megasat single       9.5 dB  droog, 8.5 dB  met waterdruppels

 

De versterkingsfactor (Gain) is van de Megasat beter volgens de specs.

 

Uit de test kwam ook naar voren dat de Alps op TP 12.705 V SR 2222 geen lock gaf  (Geen signaal)

Dit in tegenstelling tot de Megasat LNB die "Solidaria" wel binnen haalde op deze TP.

 

Nog te testen LNB's:

- Venton Rocket Single EXL-S LNB

- Maxumum Single Rod XO-R1

- SAB Slim Premium Single LNB (L914)   

- Relook Single Slim feed RE-S1EC

 

Zijn er sat4all leden die hier een bijdrage kunnen leveren met een test van bovenstaande LNB's ?

 

post-35794-0-13829200-1429777377_thumb.jpg

post-35794-0-38910700-1429777400_thumb.jpg

TF7700HSCI, HS2100CICD, xTrend et4000
Big Bisat met 9 LNB's, Draaibaar SG3100 met 90 x 98 cm Archsat schotel van 45.0W t/m 57.0E

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ben, een geweldig initiatief. Nu kunnen we in een testomgeving verschillende smalle lnb's vergelijken met een Inverto Black Ultra die toch wel als referentie lnb gezien kan worden.

Ik zou dan ook getalletjes van Inverto Black Ultra willen zien.

 

Op mijn bijdrage kan je rekenen.

 

Ik zou het ook fijn vinden als je ook Inverto IDLB-SINL24-Multiconnect MKII Black Single 23mm Lnb kan testen. Ze staan bekend als lnb's die zeer gevoelig zijn voor regendruppels maar nu kunnen we dat ook met getalletjes bewijzen.

Mocht het echter zo zijn dat er bij deze test geen verschil optreedt tussen droog en met waterdruppels dan zou er iets "mis" kunnen zijn met de testopstelling. En kunnen we een andere methode overwegen.

 

Cahors/Visiosat 23 mm lnb ref. 0914654, zie pagina 11

http://issuu.com/cahors/docs/distribution-2014?e=7215348/7503168

zou ook fijn zijn als je die kon testen. Die past namelijk prima qua uiterlijk/kleur bij een Cahors/Visiosat schotel.

Of is dit eigenlijk een Megasat 23mm lnb met een ander kleurtje? Wie het weet mag het zeggen.

 

In het verleden heb ik ook een topic gestart maar dan voor +/- 40 mm lnb's. Sprietje heeft ook een aantal 40 mm lnb's genoemd die mij interessant lijken om te testen: https://www.sat4all.com/forums/topic/343335-de-beste-twinquad-lnbs-die-smaller-zijn-dan-48-mm/

 

 

Als ik het goed heb zouden er ook verschillen bestaan tussen een Single en Twin lnb's. Misschien verstandig om hier en daar een Twin lnb met een Single te vergelijken (voorbeeld Megasat single vs. Megasat twin).

 

 

@ Mods: Het zou fijn zijn als Ben de mogelijkheid krijgt om zijn eerste post onbeperkt aantal keer aan te passen. Zo blijven de resultaten op één plek staan en niet verspreid over meerdere berichten.

 

@ Alle leden: Heren, als iedereen een paar euro aan Ben doneert kunnen we een zeer uitgebreide test hebben.

aangepast door lujo
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Sprietje

Met dank voor je reaktie, die regendruppels was vaak onderwerp van gesprek vooral bij de MultiConnect LNB's.

 

@lujo

Met doneren ga je een beetje te ver hoor, het is en blijft een hobby.

Ik wil dit toch een open topic laten zodat een ieder zijn bijdrage en ervaring kwijt kan.

 

De nog te testen LNB's die ik in #1 opsomde heb ik niet in mijn bezit dus kan ik nog niet testen.

Wel heb ik, nog nieuw in doos, de Inverto Black MultiConnect IDLB-SINL20 LNB en die ga ik in een volgende "regendruppels test" vergelijken met de Alps.

 

Ik heb al jaren deze in gebruik op een Triax 54 schotel en onlangs overgezet op een Triax 64.

Het frietbakje, dat groen uitgeslagen was, heb ik inmiddels vervangen door een IKEA bakje en werkt bevredigend.

 

Wat betreft de Venton Rocket LNB's heb ik al een informatiebron, via mail, in NW Spanje.

Zie topic waarin Sprietje het leeuwendeel aan heeft bijgedragen.

 

https://www.sat4all.com/forums/topic/344116-4-lnb-rail-noord-west-spanje/

 

Hierover later meer....

post-35794-0-19420600-1429810699_thumb.jpg

post-35794-0-44284300-1429810715_thumb.jpg

  • Like 1

TF7700HSCI, HS2100CICD, xTrend et4000
Big Bisat met 9 LNB's, Draaibaar SG3100 met 90 x 98 cm Archsat schotel van 45.0W t/m 57.0E

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, mocht je iets dichter in de buurt gezeten hebben had ik ook mijn opticum red rocket in de test willen gooien...

 

Maar hem even naar Spanje versturen zal tot wrevel bij vrouw en kinderen leiden :s

[Vu+ Solo4K] - [VTi 13.x]

[TVV Basic+] - [CD TopHD]
Ik vind het nieuwe overzicht met ongelezen topics in een tijdslijn maar niks...

Link naar reactie
Delen op andere sites

@De_Perre,

 

Ik heb in ieder geval deze LNB toegevoegd aan mijn lijstje.

In de specs. van Opticum wordt geen Gain vermeld.

 

De test locatie is deze keer niet in Noord Spanje maar in het buitengebied van Voorthuizen.

TF7700HSCI, HS2100CICD, xTrend et4000
Big Bisat met 9 LNB's, Draaibaar SG3100 met 90 x 98 cm Archsat schotel van 45.0W t/m 57.0E

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waterdruppels deel 2

 

Testopstelling aangepast:

- Triax 64 met 10 mm ingekorte LNB arm

- Uitgericht op: Hispasat 30.0 W

- Gebruikte Satfinder: 5 HD slim met onderstaande tabel ingeprogrammeerd.

- Gemeten waarde :  C/N dB

- LNB Skew , Cross Polarisatie en Constellation optimaal ingesteld.

- De druppeltest doe ik 4 x met de plantenspuit en bereken daar het gemiddelde van.

 

 

30.0 W             Freq.    Pol.     Symb.Rate     FEC           Mod.                     Zender(s)

 

TP1     =          11.529   V       10.000             9/10     DVB-S2  QPSK         Test 1 t/m 8

TP2     =          11.771   V       27.500             3/4       DVB-S    QPSK         BBC World News Europe

TP3     =          12.705   V         2.222             3/4       DVB-S    QPSK         Solidaria

TP4     =          10.931   H         2.150             5/6       DVB-S    QPSK         Córdoba

 

 

Geteste LNB's:

- Alps  :                                  BSTE8-751B                                 (Gain 55 dB, Noise Figure 0.7 dB)

- Inverto MultiConnect :         IDLB-SINL20                                 (Gain 60 dB, Noise Figure 0.2 dB)

- Inverto Black Ultra :             IDLB-SINL40-ULTRA-OPP           (Gain 60 dB, Noise Figure 0.2 dB)

 

Alps:                                      Droog          Druppels

TP1                                           8.1                   6.3

TP2                                         13.9                 12.2

TP3                                         xx.x                 xx.x      (Geen lock)

TP4                                         xx.x                 xx.x      (Geen lock)

 

Inverto MultiConnect:          Droog           Druppels

TP1                                           8.8                   6.3

TP2                                         13.9                 11.4

TP3                                           9.8                   6.8

TP4                                           8.5                   6.5

 

Inverto Black Ultra:              Droog           Druppels

TP1                                           9.9                   8.3

TP2                                         15.2                 14.3

TP3                                         10.4                   8.5

TP4                                           9.4                   8.2

 

 

 

Ideën, sugesties of  opmerkingen altijd welkom !

 

Ben

post-35794-0-76702900-1429885769_thumb.jpg

post-35794-0-68945800-1429885787_thumb.jpg

post-35794-0-03614400-1429885808_thumb.jpg

post-35794-0-03063600-1429885825_thumb.jpg

aangepast door ben klever

TF7700HSCI, HS2100CICD, xTrend et4000
Big Bisat met 9 LNB's, Draaibaar SG3100 met 90 x 98 cm Archsat schotel van 45.0W t/m 57.0E

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Ben

Ik denk dat het verstandig is even te verklaren waarom de lnb-arm van de Triax 64 schotel 10mm is ingekort.
Enige tijd geleden kwam het in een draadje ter sprake dat het vreemd is dat de CanalDigitaal Duo-lnb op de (voorheen) standaard meegeleverde schotel, de Triax 64, altijd zover mogelijk naar voren geplaatst moest worden. Dit werd niet alleen door de gebruikers geconstateerd om het beste signaal te verkrijgen maar was zelfs beschreven in de installatiehandleiding van CanalDigitaal, zie punt B4 van deze instructie:
http://www.canaldigitaal.nl/uploadedfiles/content/others/installatiehandleiding-duo-lnb.pdf
Ik heb toen geopperd om 10mm van de aluminium arm af te halen want misschien was er nog wel wat meer winst te behalen als de duo-lnb nog verder naar voren kon. Dat heeft Ben toen gedaan en kwam tot de conclusie dat dat inderdaad nog meer winst opleverde.
Mijn conclusie hieruit was dan ook , dat Triax de lnb-arm ongeveer 10mm te lang heeft gemaakt.
Goed, met deze wetenschap heb ik nog even naar de positie van de lnb's gekeken waarmee Ben de lnb's heeft getest.

Ben, ik zie dat de ALPS-lnb met de zeer korte hals nu ongeveer in het midden van de hals staat maar ik zie ook dat de Inverto Black Ultra ondanks de inkorting van de arm toch nog flink ver naar voren staat.
Is dat omdat je in deze stand de maximale signaalkwaliteit hebt kunnen bereiken?

Verder vind ik het een uitstekende zaak om de test uit te voeren met een kleine schotel. Immers daarmee heb je de meeste problemen om de lnb's dicht genoeg tegen elkaar aan te krijgen, dus om gebruik te maken van smalle lnb's. Ook blijkt uit de test al dat juist bij zwakke signalen, de invloed van regendruppels op de kop het meeste effect heeft op de verminderde ontvangst.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Sprietje,

 

Inderdaad is het voor velen onduidelijk waarom de lnb-arm van de Triax 64 schotel 10mm is ingekort.

Bij deze heb jij hier wat meer duidelijkheid in geschapen.

 

V.w.b. jou vraag over de stand v.d. Inverto Black Ultra het volgende:

In deze stand had ik de hoogste C/N uitslag.

Ik zal morgen nog een keer testen op signaalkwaliteit.

 

Ik laat het je weten....

TF7700HSCI, HS2100CICD, xTrend et4000
Big Bisat met 9 LNB's, Draaibaar SG3100 met 90 x 98 cm Archsat schotel van 45.0W t/m 57.0E

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste moonchild

Heb jij de indruk dat het verschil uit maakt of je nu zuiver regenwater gebruikt of leidingwater? Ik denk dat het allemaal weinig verschil uit maakt, het is allemaal H2O.
De demping van de electromagnetische golven wordt bepaald door H2O, niet of nu de zuurgraad (Ph-waarde) hoog of laag is.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik de Inverto Multiconnect Twin In Costa Brava.Deze vragen een nauwkeurige afstelling.En dan zijn die zeer goed.

Bij water op de neus is't direct gedaan,bb door het kleine oppervlak van de neus tov een gewone lnb.

In Spanje regent het weinig.

1*187;2*110;3*70 schotels-11*twin lnb;2*quad lnb;Sab Sky 4900

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hou de kopjes droog dan heb je er langer plezier van.

 

Ik test deze Inverto Multiconnect LNB's al meerdere jaren op een Triax 64.

De schotel staat aangesloten op een HS2100 satontvanger en wordt dagelijks gebruikt.

Met een hoosbui, dikke bewolking en onweer valt het signaal pas weg maarja welke LNB, bij dit formaat schotel, laat nog wat zien.

 

Bij veel multifeed schotels is het niet altijd mogelijk om een fatsoenlijk kapje aan te brengen en esthetisch is het ook niet.

Het vergt wat improvisatie en knutselbekwaamheid en daar loopt niet iedereen warm voor.

 

Het regent nu, dus maar een paar plaatjes geschoten....

 

post-35794-0-52106700-1429942555_thumb.jpg

post-35794-0-15901900-1429942570_thumb.jpg

TF7700HSCI, HS2100CICD, xTrend et4000
Big Bisat met 9 LNB's, Draaibaar SG3100 met 90 x 98 cm Archsat schotel van 45.0W t/m 57.0E

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geweldig topic, deze test. Geen theoretische (of erger: nergens op gebaseerde) zever, maar gewoon goed onderbouwd. Ik was altijd cynisch over regenkapjes - want het electromagnetische veld gaat immers toch ook door een "druppelige" atmosfeer met alle demping en kanteling van het polarisatievlak van dien.

 

Die druppels vlak bij de feedhorn zorgen voor een behoorlijke verstrooiing en dus demping. Multytenne bezitters zoals ik boffen dus met de omkasting rondom de ALP's. Ik ga meteen een stukje plastic als "hood" bovenop de LNB box plaatsen. 

 

Nogmaals: van dit soort topics raak je enthousiast. Complimenten!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...