Ga naar inhoud


Wat is de invloed van waterdruppels op SMALL FEED LNB's ?


ben klever

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

@Eduard07,

 

Ik bedoel hiermee dat de metingen, in de grafiek, anders uitwijst en de Megasat LNB beter presteert dan de IMC en SAB LNB's.

De metingen die ik verricht heb zijn niet zaligmakend en niet het ei van Columbus, maar een trial om wat meer te weten te komen.

 

Wil je een betere meting doen dan zou je de Alps en de Megasat beiden in een gelijke test opstelling moeten plaatsen

Schotels, meetinstrumenten etc. moeten dan ook exact gelijk zijn.

Die uitvoerbaarheid is door mij niet direct te verwezenlijken !

 

En uiteraard neem ik een tolerantie van de uitkomsten in acht, al is het alleen maar om het aantal druppels, die moeilijk in

eenzelfde aantal is aan te brengen, en in iedere test verschillend kunnen zijn in welke vorm dan ook.

 

Vandaar dat ik ook om suggesties vraagt, misschien is er wel een betere testopstelling.?

aangepast door ben klever

TF7700HSCI, HS2100CICD, xTrend et4000
Big Bisat met 9 LNB's, Draaibaar SG3100 met 90 x 98 cm Archsat schotel van 45.0W t/m 57.0E

Link naar reactie
Delen op andere sites


Wil je een betere meting doen dan zou je de Alps en de Megasat beiden in een gelijke test opstelling moeten plaatsen

Schotels, meetinstrumenten etc. moeten dan ook exact gelijk zijn.

Die uitvoerbaarheid is door mij niet direct te verwezenlijken !

 

En uiteraard neem ik een tolerantie van de uitkomsten in acht, al is het alleen maar om het aantal druppels, die moeilijk in

eenzelfde aantal is aan te brengen, en in iedere test verschillend kunnen zijn in welke vorm dan ook.

 

Vandaar dat ik ook om suggesties vraagt, misschien is er wel een betere testopstelling.?

Tot nu toe heb ik de door mij gebruikte lnb's door de jaren heen altijd met elkaar vergeleken op dezelfde schotel.

Als ik mijn draaibare schotel naar Nilesat draai en ik ga de lnb vervangen, dan zie ik al gauw of ik er op vooruit of op achteruit ben gegaan.

 

Dat is natuurlijk niet helemaal hetzelfde als testen in de regen, maar dat heb jij ook met een plantenspuit kunnen oplossen.

 

Op deze manier ben ik erachter gekomen (Open deur misschien) dat met de IBU op alle zwakke satellieten de meeste zenders pak. Ook op moeilijke momenten of met moeilijke weersomstandigheden.

 

Ik denk dat jouw tests voldoende kwaliteit en opbrengst hebben om met enige zekerheid beweringen te doen over hun prestaties. Daar ben je geen 5 decimalen achter de komma voor nodig. Laat staan het exacte aantal druppeltjes. ;)

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tot nu toe heb ik de door mij gebruikte lnb's door de jaren heen altijd met elkaar vergeleken op dezelfde schotel.

Als ik mijn draaibare schotel naar Nilesat draai en ik ga de lnb vervangen, dan zie ik al gauw of ik er op vooruit of op achteruit ben gegaan.

 

Dat is natuurlijk niet helemaal hetzelfde als testen in de regen, maar dat heb jij ook met een plantenspuit kunnen oplossen.

 

Op deze manier ben ik erachter gekomen (Open deur misschien) dat met de IBU op alle zwakke satellieten de meeste zenders pak. Ook op moeilijke momenten of met moeilijke weersomstandigheden.

 

Ik denk dat jouw tests voldoende kwaliteit en opbrengst hebben om met enige zekerheid beweringen te doen over hun prestaties. Daar ben je geen 5 decimalen achter de komma voor nodig. Laat staan het exacte aantal druppeltjes. ;)

 

Afgezien dat de druppeltest is bedoeld voor de small feed LNB's heb ik ook, in het verleden, diverse merken LNB's op de

rotor uitgetest en daar is bij mij ook de IBU, als uitschieter, blijvend op bevestigd vanwege de betere resultaten.

Dat was toen niet zo'n intensieve klus als 't druppeltje. :)

TF7700HSCI, HS2100CICD, xTrend et4000
Big Bisat met 9 LNB's, Draaibaar SG3100 met 90 x 98 cm Archsat schotel van 45.0W t/m 57.0E

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waterdruppels deel 7

 

Ik heb de geteste Small Feed LNB's opgenomen in een Multifeed opstelling. (Zie afbeeldingen)

 

Mijn bedoeling, in deze opstelling, is om te testen bij verschillende weersomstandigheden, hoe de

LNB's zich gedragen.

 

Ik ben me ervan bewust dat de Transponder keuze, in deze test, zoveel mogelijk gelijkwaardig dient te zijn.

Ik doel daarbij op de C/N dB waarden v.d. gekozen satellieten.

 

E.e.a. moet ik nog uitzoeken of dit haalbaar is.

 

Reakties of commentaar zie ik met belangstelling tegemoet !

 

Ben

 

post-35794-0-32216100-1431443618_thumb.jpg

post-35794-0-17496900-1431443631_thumb.jpg

TF7700HSCI, HS2100CICD, xTrend et4000
Big Bisat met 9 LNB's, Draaibaar SG3100 met 90 x 98 cm Archsat schotel van 45.0W t/m 57.0E

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waterdruppels deel 8         (Voorlopig laatste deel)

 

In de Multifeed opstelling op de Big Bisat heb ik, bij diverse weersomstandigheden zoals regen bewolking

en droog weer, de small feed LNB's goed kunnen testen.

 

Hierbij is het volgende naar voren gekomen:

- Bij hevige regenbuien viel SAB en MultiConnect LNB's als eerste uit.

- De Alps en Megasat, bleken in dezelfde situatie, nog beeld te geven.

 

In de vorige testen en grafieken kwam dit al naar voren gelet op de C/N dB waarden van deze LNB's.

 

Conclusie:

Wil je toch de Small Feed LNB's, in een Multifeed opstelling, gebruiken is een regenkapje voor de

SAB en Inverto MultiConnect LNB's geen overbodige luxe.

 

De Megasat LNB heb uit deze testopstelling gehaald en wordt nu gebruikt in het "Knutselhoek" topic.

 

https://www.sat4all.com/forums/topic/346505-diy-triple-lnb-voor-triax-78-schotel/

 

Meerdere testen, met Small Feed LNB's, worden daar uitgevoerd.

 

Mochten er nog vragen zijn kunnen deze hier nog altijd gesteld worden.

 

Ben

TF7700HSCI, HS2100CICD, xTrend et4000
Big Bisat met 9 LNB's, Draaibaar SG3100 met 90 x 98 cm Archsat schotel van 45.0W t/m 57.0E

Link naar reactie
Delen op andere sites

@mebo870,

 

Je bedoeld waarschijnlijk de vorm van de feed.

De feedhorns v.d. Inverto MulticConnect en de Sab zijn kleiner dan die v.d. Megasat en de Alps.

In de test komt naar voren dat grote druppels, op de punt, meer demping/verlies opleverd dan fijne druppeltjes.

Meer druppels is niet het probleem het is de kleinere feedhorn met druppels die meer problemen opleveren..

TF7700HSCI, HS2100CICD, xTrend et4000
Big Bisat met 9 LNB's, Draaibaar SG3100 met 90 x 98 cm Archsat schotel van 45.0W t/m 57.0E

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

Ik heb met veel interesse dit topic doorgelezen. Reden was de regen van de afgelopen dagen en het naijl effect dat dit heeft op de ontvangststerkte. Na een regenbui maar eens de regendruppels met een stuk keukenrol van de lnb laten opzuigen en meteen was het signaal weer op normaal niveau. Dit bracht mij op het idee de lnb af te schermen. Zoekend op dit forum kwam ik op deze topic uit.

Ik heb de lnb nu met een plastic bakje bedekt, eens kijken of dit het gewenste effect heeft.

 

De reden dat de regendruppels op de lnb blijven zitten heeft denk ik ook te maken met de ruwheid van het gebruikte materiaal. In feite zou het oppervlak zo glad moeten zijn dat de regendruppels geen vat kunnen krijgen. Een soort polishlaag zoals ook wanneer je je auto een wax laag geeft. Is dit weleens door iemand uitgeprobeert?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lnb met kleine kop is te mijden maar als het niet gaat bij opstelling. En die zijn zeer gevoelig aan de kop  een paar druppeltjes en storing  .  Het gat zal kleiner zijn dan een gewone lnb. Wat afvegen tijdens het regenen en ik had direct terug beeld, dus kapje kan helpen

Maar zou je de ganse schotel niet afdekken ? En dan die dikke zwarte regenwolk waar het signaal door moet. 

1*187;2*110;3*70 schotels-11*twin lnb;2*quad lnb;Sab Sky 4900

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo'n nat zeil zal veel tegenhouden van ontvangst denk ik . Wat ik bedoelde was een afdak .

En die regenkapjes zijn normaal bedoelt voor sneeuw. 

En waarom die smalle lnb's minderwaardig maken. Onze lage landen met dikwijls regen is geen doen. Dus landen,eilanden met veel zon zijn ze best bruikbaar. En zo goed als de beste. 

1*187;2*110;3*70 schotels-11*twin lnb;2*quad lnb;Sab Sky 4900

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...