Jump to content
Sign in to follow this  
EricD

DAB De regionale DAB+ ensembles gaan on air

Recommended Posts

Vanaf vrijdag gaan veel regionale en middengolf omroepen ook live op DAB+. In Zeeland en het westelijkste stukje van Brabant is het al live en vrijdag komt daar vrijwel heel Nederland bij. Alleen de Randstad moet wachten tot 1 september.

Het lijkt er op dat het voornamelijk eerst de regionale publieke omroepen zullen zijn. De regionale FM en AM commercielen moeten van hun vergunning uiterlijk per 1 september live zijn. Tussen nu en 1 september komen er zo in totaal bijna 40 stations bij op DAB+.

Mensen die op de grens van twee of drie regionale gebieden wonen vallen met hun neus in de boter en zullen waarschijnlijk stations van meerdere regio's opvangen.

Zojuist een scan gedaan en ja hoor : Kanaal 6 B is on air. 

Ontvangst van : 

Omrop Fryslan

Radio Noord 

Radio Drenthe

Radio Flevoland 

Radio Gelderland 

Radio M Utrecht 

Radio Noord 

Radio Oost 

In Veendam ook ontvangst van Kanaal 6 B.

Wel aan de zwakke kant.

Wat is de locatie van deze zender?

Ik ga uit van Smilde. Zwolle zou ook een mogelijkheid kunnen zijn.

Ik denk ook Smilde.

Maar op dit moment met laag vermogen.

Signaal is aanmerkelijk zwakker dan van de NPO en de Commerciële zenders

Ga er vanuit dat ik Zwolle hier niet kan ontvangen.

Aangezien het morgen pas officieel in de lucht moet zijn ga ik er vanuit dat nog niet alle zenders in de lucht zijn en nog niet alles afgeregeld is. Even kijken hoe het morgenmiddag klinkt...

iemand een schema van het bereik van de transmissies?

Dit is de situatie zoals hij eind mei zou moeten zijn:

regio-fase-Q2-2015.jpg

Dit zou eigenlijk al bereikt moeten zijn per 1 mei maar nog niet alle masten staan aan: http://www.omroepgelderland.nl/web/nieuws-1/2090828/radio-gelderland-begint-met-digitale-radio.htm

Vanaf 1 september moet het er zo uit zien:

regio-fase-Q3-2015.jpg

En vanaf 1 januari 2017 gaat het er zo uit zien:

regio-fase-Q1-2017.jpg

Meer info vind je hier: http://radio-tv-nederland.nl/dab/dab-overzicht.html

Edited by EricD

Inmiddels is bekend dat er vanuit Smilde inderdaad tijdelijk wordt uitgezonden op laag vermogen. 

De ontvangst gaat nog verbeterd worden.

Ze zijn volgens mij met de vermogens aan het spelen. Op mijn (ongevoelige) autoradio ontving ik ineens het regio zuid pakket.

Ontvangst was prima op de A27, rijdend richting het noorden, tot ongeveer Vianen.

De DAB+ Fase 3 is nu in opdracht gegeven, dus het wordt alleen maar beter!

hoi,

Vanmiddag is een nieuwe glimmende DAB+ antenne installatie gespot halverwege de zendmast te Hoogersmilde. Deze antennes worden komende dagen op hun juiste plek in de mast gemonteerd. Waarschijnlijk zal as. vrijdag het regionale T-DAB+ netwerk "Oost" op kanaal 6B hier vanaf worden uitgezonden i.p.v. vanaf de tijdelijke antenne.

DAB+ antennes zijn gemonteerd in Jirnsum en de tests op 9D zijn gespot vandaag
Vandaag zijn testuitzendingen gespot op kanaal 9D. Na een kijkje bij de mast Jirnsum blijkt dat alle nieuwe DAB+ antennes zijn gemonteerd. Hierop wordt wellicht vanaf morgen het regionale T-DAB+ netwerk "Noord" op kanaal 9D uitgezonden

bron:http://radio-tv-nederland.nl/index.html

hoi,

de zender in irnsum is nu onair.(9D)

komt even sterk binnen als de 11C uit smilde (9,5 blokjes van de 10)

alleen 12C uit leeuwarden is sterker (10 van 10 blokjes)
dit alles in nijega nabij drachten

de noodzender voor 6B in smilde is nu weer in de lucht even als de de 11C uit smilde die vannacht wegens werkzaamheden beiden of air ware

Hoi de vrije fries,

Grappig dat jullie RTVNH nu nog eerder kunnen ontvangen dat de Noord Hollanders zelf!   (Purmerend en hoger....)

Weet jij misschien wanneer Wieringermeer daadwerkelijk gaat uitzenden?

(neem aan dat het DAB+ signaal van het regionale ensemble daar vandaan komt, tóch?)

Bedankt!

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Similar Content

• By Drs. IJzerbout
      Interessante ontwikkeling in Duitsland en zeker voor de mensen in de grensgebieden.
      Er komt met de start van de IFA2020 in September een 2e Duitse nationale Mux (Bundes Mux). Dat will zeggen dat de zenders in deze mux niet regionaal maar over het gehele land te ontvangen zijn.
      De eerste zender gaat "Antenne Duitsland" heten in samenwerking met Media Broadcast.

Bron: Antenne Deutschland

Hier alvast de link naar de Antenne Deutschland website.
      En hieronder het persbericht:

Antenne Deutschland startet bundesweites Digitalradioangebot zur Internationalen Funkausstellung 2020 

Köln, 5. Februar 2020 – Antenne Deutschland GmbH & Co. KG, ein Konsortium der Absolut Digital GmbH & Co. KG und der Media Broadcast GmbH, plant den Start des zweiten bundesweiten Digitalradioangebots (DAB+) im dritten Quartal 2020. Den Weg frei gemacht dazu hat die Beendigung des Gerichtsverfahrens der Digital Audio Broadcasting Plattform DABP GmbH mit der Sächsischen Landesanstalt für privaten Rundfunk und neue Medien (SLM). Die Plattformzuweisung der SLM an die Antenne Deutschland ist damit bestandskräftig. 
      Für die digitale Radiolandschaft bedeutet der Aufbau der zweiten bundesweiten DAB+ Plattform einen Meilenstein. Laut Digitalisierungsbericht Audio 2019 stieg die Anzahl der Haushalte, die mit DAB+ versorgt werden, innerhalb eines Jahres um rund ein Drittel.  
      Willi Schreiner (Geschäftsführer der Absolut Digital) und Arnold Stender (Geschäftsführer der Media Broadcast) begrüßen als Geschäftsführer von Antenne Deutschland die Entwicklung: „Dank der Beendigung des Gerichtsverfahrens können wir endlich und mit umso mehr Engagement mit dem Aufbau und Betrieb des zweiten bundesweiten DAB+ Programmangebots starten. Wir sind zuversichtlich, zur IFA den zweiten bundesweiten DAB+ Multiplex starten zu können.“ 

Weitergehende Informationen rund um das neue Digitalradioangebot folgen
    • By Dreeke
      Tegenwoordig heeft zowat elk commercieel radiostation wel een themazender met kerstmuziek. Sky Radio is allang niet meer de enige. Ik heb in de historie van Sat4all gezocht, maar ik kon geen draadje vinden met url meldingen van deze "Christmas stations". Daarom wil ik aftrappen met deze streams die geschikt zijn voor de Enigma2 ontvanger:

Qmusic Christmas: http://icecast-qmusicnl-cdp.triple-it.nl/Qmusic_nl_classics_96.mp3
      Sky Radio Christmas: http://playerservices.streamtheworld.com/api/livestream-redirect/SRGSTR08.mp3
      Kerstradio.nl http://audiostreamen.nl%3a8168/stream

Vul gerust aan of verbeter 😉

• By Tonskidutch
      mijn god neen toch
    • By Satneef
      De Snor (als ik het goed begrepen heb is dat zijn bijnaam) is bezig met het voorbereiden en proefdraaien van zijn eigen radiostation Grolloo radio genaamd.(hij komt er zelf vandaan)
      De muziek zal bestaan uit blues, soul, country, nederpop, americana en cajun.
      Wanneer de preciese start is is nog niet bekend.
      De tests zijn te beluisteren via de internetpagina van het station
      Bron: Broedcast magazine

• By Pass3c
      Ik zit met enige regelmaat op de weg in het buitenland. Dan luister ik voornamelijk 538, via een stream op mijn telefoon, met bluetooth naar mijn autoradio.
      Dat werkt overigens perfect, heb een RSAP catkit met WIFI hotspot, en dankzij de 2G/3G dakantenne heb ik echt overal voldoende bereik, en met een bundel van 160GB per maand hoef ik me ook geen zorgen te maken over mijn data.

Wat laatste tijd wel erg vervelend is, de internet stream van 538 heeft een boel extra zeer irritante reklames, die ook nog eens op een hoger volume dwars door een nummer of praatprogramma heen gegooit worden.

Zodoende wil ik mijn radio stream(s) vanuit een andere bron halen.
      Omdat ik dan toch alles moet opzetten, wil ik het meteen goed doen, dus in de hoogste kwaliteit.

Ik zou bijvoorbeeld de DVB-C stream uit mijn Ziggo aansluiting kunnen nemen, mijn VU+ kan dat prima naar mijn telefoon streamen. Maar misschien dat een DAB+ bron nog wat beter klinkt ?
      In dat geval zou ik dan met een RTL-SDR de uitzending kunnen oppikken, en dit dan weer als stream aanbieden. Of zou met diezelfde stick vanaf DVB-T2 nog een betere optie zijn ? mits ongecodeerd, want heb geen Digitenne abonnement.

• Create New...

Important Information

Onze Terms of Use en Privacy Policy