Ga naar inhoud


De regionale DAB+ ensembles gaan on air


EricD

Aanbevolen berichten

Op 1-9-2022 om 21:03, joop001 zei:

Heb contact gehad met RTV Drenthe.

 

Momenteel wordt er hard gewerkt om her en der steunzenders te plaatsen. Men hoopt half september het nodige bereik te hebben gerealiseerd.

 

Nu is de fm gelukkig nog actief. Dus in aanleg is de rol van rampenzender voor de regionale zenders nog steeds in te vullen. Echter is dat in dit kader wel een aandachtspunt. Maar dat is wellicht wel een iets te zure opmerking. 

 

Ben benieuwd @joop001

Op Radio-TV-Nederland is de startdatum van Smilde aangepast naar "uiterlijk 1 januari 2023". 

 

 

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites


11 minuten geleden, Noordzee zei:

 

Ben benieuwd @joop001

Op Radio-TV-Nederland is de startdatum van Smilde aangepast naar "uiterlijk 1 januari 2023". 

 

 

Ik ben ook benieuwd. Hetgeen ik aangaf was de info die ik die dag per mail van RTV Drenthe ontving. Volgens de info van RTV Noord zou het overal in orde moeten zijn. (Wat duidelijk niet klopt.) Dus ja zeg het maar.....

 

Wat ik jammer vind is dat hieruit zou kunnen worden afgeleid dat DAB+ niet heel hoog op interesse niveau staat. Want dan zou er toch accuratere info verstrekking verwacht mogen worden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach ja, we hebben hier in het Zuid-Oosten van Drenthe al ruim tien jaar lang geen Radio Drenthe gehad via DAB+. Ik geloof niet dat ze daar in Assen er wakker van lagen. 

Maar goed, ik kan hier nu via DAB+ luisteren naar de lokale omroep van Ameland. Wat wil je nog meer ? 🤣

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 5-9-2022 om 21:46, Noordzee zei:

ik kan hier nu via DAB+ luisteren naar de lokale omroep van Ameland. Wat wil je nog meer ? 🤣

Erheen met dat mooie zomerweer!! 😬

  • Like 1

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tijdelijke oplossing voor Radio Drenthe

Radio Drenthe zendt sinds 1 september uit via het nieuwe netwerk voor de provincies Drenthe en Groningen op kanaal 7C. Voor dit netwerk moeten er echter nog twee steunzenders in gebruik worden genomen: Smilde en Meppel. Een deel van de provincie heeft momenteel geen goede dekking van het DAB+netwerk op kanaal 7C.

Om de ontvangstproblemen tijdelijk op te lossen zendt Radio Drenthe nu ook tijdelijk uit via het netwerk voor de provincie Friesland (kanaal 5A). Dit netwerk heeft wel een steunzender in de regio rond Assen. Er wordt uitgezonden met een uitzendkwaliteit van 64 kbps. In andere delen van de provincie is de regionale omroep te beluisteren via kanaal 7C in een kwaliteit van 96 kbps. Wanneer de steunzenders in Smilde en Meppel gereed zijn zullen de uitzendingen Radio Drenthe via kanaal 5A worden stopgezet.

bron: https://mediamagazine.nl/oplossing-voor-slechte-ontvangst-radio-drenthe-via-dab/

  • Like 1

groeten uit het vrije friesland

deskundigheid door ervaring

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi zo @de vrije fries

 

Een nieuwe scan gedaan en Radio Drenthe is inderdaad toegevoegd aan 5A. Ook prima te ontvangen in ZO-Drenthe, dus waarschijnlijk is de hele provincie nu voorzien van een signaal. 

Wat echter niet klopt in het artikel is dat de steunzender Emmen ontbreekt in het overzicht (en mogelijk Stadskanaal...) Emmen staat echt nog niet aan, want als die aan zou staan, dan zouden de zenders hier bij wijze van spreken zonder antenne moeten binnenkomen.  

Maar voor nu even een heuglijk momentje : Voor het eerst sinds tien jaar heb ik hier in huis Radio Drenthe met een stabiel signaal op DAB(+).   

  • Like 1

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog even een update van de ontvangst van de regionalen in Zuid-Holland Zuid.

 

Ik tel 12B nu ook maar mee, aangezien ik die nu goed ontvang op de DabMan.

Daar is onlangs ook Decibel aan toegevoegd, waardoor het aantal services naar 14 is gegaan.

Het service ID is gelijk aan de op 5B verdwenen Decibel NH, maar ik denk dat de programmering hetzelfde is voor die stations.

 

32132557_DAB_12BDecibel.jpg.9a2753b96a892067b720160599460370.jpg

 

Hier en daar is de bitrate gewijzigd.

DAB_plus-1.thumb.jpg.8b8d6cc01d82944364e5a544da23b7b2.jpg

DAB_plus-2.thumb.jpg.82ed50aeb97512d75dfa15d8b3417df3.jpg

 

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

De nieuwe radiozender Vibe Radio is gestart met haar uitzendingen via de digitale ether (DAB+). De radiozender is te beluisteren via DAB+ in Friesland en Overijssel.

In Friesland is de radiozender te horen via kanaal 5A en in de provincie Overijssel op kanaal 6A. De verspreiding via DAB+ zal binnenkort verder worden uitgebreid naar meer regio’s in Nederland.

 

https://www.viberadio.nl/

 

https://mediamagazine.nl/vibe-radio-start-uitzendingen-via-dab/

groeten uit het vrije friesland

deskundigheid door ervaring

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 weken later...

Sinds vandaag is de zendmast Smilde aangezet voor 7C. Ik heb daardoor o.a. Radio Noord weer terug op de DAB+-radio. Radio Drenthe wordt nu ook nog uitgezonden via 5A (Friesland), maar dat zal binnenkort wel stoppen.  

 

De zendmast Emmen stond al eerder aan, maar met zo' n laag vermogen dat je op 7 km afstand al niets meer (binnenshuis) kunt ontvangen. Dus die zendmast is puur voor de stad.  

aangepast door Noordzee

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Radiozender HITZZZ!! is vanaf nu ook te ontvangen in geheel Friesland via DAB+ op kanaal 5A met een uitzendkwaliteit van 96 kbps

Met de Stichting Kabelkrant Ameland is een overeenkomst gesloten. Deze lokale omroep had nog DAB+ restcapaciteit in allotment 5A in Friesland en was bereid dit aan HITZZZ!! te verhuren.” aldus de radiozender in een persbericht. De Stichting Kabelkrant Ameland zendt haar programma LOA Ameland nu uit met een uitzendkwaliteit van 64 kbps op het allotment (was 96 kbps).

 

 

Frequentiekaart-DAB-Hitzzz.png

groeten uit het vrije friesland

deskundigheid door ervaring

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Vandaag zijn mogelijk de laatste vier zenders aangezet. Meppel (7C) en Zwolle  (12B) worden gemeld. Die van Zwolle heeft een vrij groot zendbereik.

Mogelijk ook Wormer op 8B.  

aangepast door Noordzee

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...