Ga naar inhoud


De regionale DAB+ ensembles gaan on air


EricD

Aanbevolen berichten

Op 15-8-2022 om 12:06, Noordzee zei:

..Zo te zien is de hele verhuizing bij jou nog niet afgerond...

 

Vandaag zijn van ensemble 5B Z-H/Zeeland maar liefst 6 zenders verdwenen:

 

Decibel NH

NH Radio

Qmusic non-stop

RadioNL Zuid Hol(land)

Ujala Radio

Wild FM Hitradio

 

Er is dus 6x64 kbps vrijgemaakt, maar de andere bitrates zijn nog onveranderd (laag!)

Wellicht zal die aanpassing vannacht plaatsvinden.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Vannacht moet er een hoop gaan gebeuren. 

 

-diverse zenders OM zetten.

-diverse zenders AAN zetten.

-wijzigen van diverse namen van muxen en de inhoud. 

 

(5B heeft nog wel omroep Brabant/Gelderland/Flevoland, Utrecht, RadioNL Utrecht, Radio NL NH etc.)

(7C-Z heeft nog omroep gelderland er bij zitten etc.)

(12B lijkt qua inhoud wel goed alleen de bitrates zijn nog te laag) 

 

8B en 6A en 5A kan ik hier (nog) niet ontvangen.  

aangepast door Codx

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou idd een hoop gedaan. Maar zitten wat mij betreft wel rare kronkels in wat betreft de regionale zenders. 

 

Hier in regio Drachten nabij de provinciegrenzen met Drenthe en Groningen geen ontvangst met buitenantenne van RTV Drenthe en RTV Noord. Maar wel van Omroep Flevoland (8B), NH Radio en RTV Oost. (6A).

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sinds vandaag ontbreken op 5B ook 5 regionalen:

Omroep Brabant

Omroep Flevoland

Radio Gelderland

RADIONL NoordHol(land)

RADIONL Utrecht

tevens is TUKKER FM verdwenen, er is (nog) niets toegevoegd.

 

Wel zijn de bitrates van de meeste overige kanalen (6 van de 8 ) verhoogd van 64 naar 96 kbps.

Op de andere ensembles weinig wijzigingen, op 7D "MTVNL" is looprekradio gewijzigd of vervangen door 4EVER49radio.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, joop001 zei:

Nou idd een hoop gedaan. Maar zitten wat mij betreft wel rare kronkels in wat betreft de regionale zenders. 

 

Hier in regio Drachten nabij de provinciegrenzen met Drenthe en Groningen geen ontvangst met buitenantenne van RTV Drenthe en RTV Noord. Maar wel van Omroep Flevoland (8B), NH Radio en RTV Oost. (6A).

 

 

In Zuid-Oost Drenthe ontbreekt ook ieder spoor van Radio Drenthe, Radio Noord en de andere zenders die op 7C zouden moeten komen.

De startdatum van de zendmast Smilde is op onbekend gezet. Hopelijk gaat Emmen binnenkort wel aan.

 

Hier helaas geen Flevoland, NH Radio en Radio Oost.

 

Maar wel de Friese zenders op 5A. Tot mijn verbazing komen die hier loeihard binnen met de LOA Ameland als hoogtepunt.

Zit meteen weer in de vakantiemodus.

    

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb contact gehad met RTV Drenthe.

 

Momenteel wordt er hard gewerkt om her en der steunzenders te plaatsen. Men hoopt half september het nodige bereik te hebben gerealiseerd.

 

Nu is de fm gelukkig nog actief. Dus in aanleg is de rol van rampenzender voor de regionale zenders nog steeds in te vullen. Echter is dat in dit kader wel een aandachtspunt. Maar dat is wellicht wel een iets te zure opmerking. 

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

@joop001

Al zo'n 12 jaar luister ik nooit meer naar de FM. In deze regio ontbreken vrijwel al mijn favoriete zenders op de FM en is de ether gevuld met Continu, Simone, Tukker, Gigant, RadioNL etc. etc. En dan heb je ook nog lokale zenders en piratenzenders die ook dezelfde soort muziek draaien. Was echt een cultuurshock toen ik naar deze regio verhuisde.... Gelukkig was DAB+- in opkomst....    

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, Noordzee zei:

@joop001

Al zo'n 12 jaar luister ik nooit meer naar de FM. In deze regio ontbreken vrijwel al mijn favoriete zenders op de FM en is de ether gevuld met Continu, Simone, Tukker, Gigant, RadioNL etc. etc. En dan heb je ook nog lokale zenders en piratenzenders die ook dezelfde soort muziek draaien. Was echt een cultuurshock toen ik naar deze regio verhuisde.... Gelukkig was DAB+- in opkomst....    

Ja, dan heb je wat. 

 

Maar zoals gezegd er wordtcaan gewerkt. Weet niet hoe dat elders is. Is Omrop Fryslân wel in heel Fryslân te ontvangen?

 

Van RTV Noord geen reactie ontvangen. Maar ga ervan uit dat daar hetzelfde verhaal speelt als bij Drenthe. Dus dat ook Groningen binnenkort weer geheel bedient wordt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, Noordzee zei:

 

 

Maar wel de Friese zenders op 5A. Tot mijn verbazing komen die hier loeihard binnen met de LOA Ameland als hoogtepunt.

Zit meteen weer in de vakantiemodus.

    

de friese zenders op 5A die jij ontvangt komen waarschijnlijk van smilde  daar zit 5A met een zender van 0,9 Kw

  • Like 1

groeten uit het vrije friesland

deskundigheid door ervaring

Link naar reactie
Delen op andere sites

bron Radiowereld.nl 

 

Stand van zaken
Op dit moment zijn er volgens Broadcast Partners twee van de zeven allotments geheel gereed. Dit zijn Overijssel en Zuid-Holland/Zeeland. Voor het netwerk Noord-Brabant/Limburg is wel de overeengekomen dekking bereikt, maar moeten er nog enkele zenders omgezet worden van 7A naar 7C. Aan de overige vier allotments wordt hard doorgewerkt om deze zo spoedig mogelijk af te krijgen.

 

aangepast door Noordzee

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Noordzee zei:

Op dit moment zijn er volgens Broadcast Partners twee van de zeven allotments geheel gereed. Dit zijn Overijssel en Zuid-Holland/Zeeland.

 

Dankjewel voor je bericht.

Nou ik hoop dat het nu echt over is met die spielerij. Wat daar lijkt het toch echt wel op.

Zie het overzicht van 5B vandaag, en zie daar is Tukker FM weer terug!

Nieuw toegevoegd zijn nu ook: nog een versie van Arrow Classic Rock en een 2e Magic FM (beiden ook te ontvangen op 7D).

DAB_5B_2sept22.jpg.38f4b4ceb2e6c2933365348b11fa2394.jpg

 

DAB_7D_1sept22.jpg.596cfa2643f5f89e1ff4c2367a95c4d1.jpg

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Arrow Classic Rock en Magic FM hebben via de regionale netten geen landelijke dekking. En ook niet via het MTVNL netwerk van 7D. 

Maar met beide netten bij elkaar opgeteld komen ze een heel eind. Vandaar dat dit zo de situatie is. 

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 uren geleden, Noordzee zei:

Arrow Classic Rock en Magic FM hebben via de regionale netten geen landelijke dekking. En ook niet via het MTVNL netwerk van 7D. 

 

Dank voor de uitleg. Ach en aan die dubbelen ga je vanzelf wennen, dat is op de FM ook zo.

 

Vandaag geen wijzigingen meer hier in Zuid-Holland Zuid.

Het valt me wel op dat de laatste dagen ook 12B UTR / GLD opduikt, de sterkte is ongeveer de helft van de andere ensembles.

Dit is gemeten met een sprietje van ongeveer 35cm. Gewoon in de huiskamer, 4 hoog, dat wel.

Bij een SNR van meer dan 6 dB heb ik ook geluid. Bij het maken van het screenshot had ik geen ontvangst, vandaar de 0dB.

 

(De Frequency aanduiding klopt hier niet, die staat wel correct op de balk boven de grafiek. En het bovenste deel heeft geen relatie met de rest.

1619800104_DAB_ontvangst3sept2022.jpg.71d9132c496280abab1cedb6e5b3611c.jpg

 

Op 12B zijn wat oude bekenden te ontvangen die verwijderd zijn van 5B. En de Tukkers hebben wel veel keus.

DAB_12B.jpg.8f0f70f00d580bf13a06802363e37524.jpg

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, Tonskidutch zei:

welke software gebruik je eigenlijk die wij zien als afbeeldingen en welke hardware om die signalen op pC te krijgen?

 

Ik gebruik een nieuw meetinstrument. Die had ik ter test gekregen. Zie dit draadje.

 

Maar Ik was zo onder de indruk van de automatische meetmogelijkheden voor sat en kabel dat ik hem heb aangeschaft.

Dus niet vanwege de DAB meting. Die is erg "kaal" en wordt niet geüpdatet. Wellicht komt dat nog.

Ik kan met dit meetinstrument heel makkelijk een selectie van transponders/multiplexen meten en in een Excel bestand opslaan.

Dat kan variëren van een aantal tot alle transponders op een satelliet.

 

 

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...