Ga naar inhoud


Hoeveel dB haalbaar bij Bisat G4?


Dreeke

Aanbevolen berichten

Ik heb onlangs een bisat schotel G4 in m'n bezit gekregen, maar nog niet in- en uitgericht. Kan iemand met zo'n opstelling aangeven wat de gangbare dB is op de vier satellietposities?

Groet, André

apparatuur: Gigablue Quad 4K, UE 4K, IP 4K, Octagon sf8008

ontvangst via een Big Bisat, Sky Stream UK, kabel en antenne

smartcards: Sky UK FTV en Fransat image: OpenATV

Link naar reactie
Delen op andere sites


Is lastig aan te geven.

Verschillende merken ontvangers geven zo hun eigen dB waarden weer.

Ik heb zelf drie prof. Satfinders en zelfs die verschillen in dB waarden.

Helaas heb ik hier geen Bisat G4 maar misschien andere forumgebruikers !

Kom er maar in zou ik zeggen !

TF7700HSCI, HS2100CICD, xTrend et4000
Big Bisat met 9 LNB's, Draaibaar SG3100 met 90 x 98 cm Archsat schotel van 45.0W t/m 57.0E

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Mimisiku

Ik heb geen BiSat maar vroeger een ovale schotel van 80 cm met 3 koppen. Haalde toen 13,6 dB op de beste transponders en 12,4 dB op de zwakkere. Enkele HotBird zenders zelfs 9,6 dB maar dat waren de zwakste.

 

Nu heb ik een ovaal van 90 cm met 4 koppen. Kom nu met 16,8 dB op Astra 2, 15,8 op Astra 1,2 en 3 maximaal. hotBird 10,6 op de zwakste zenders. Heb 4 Inverto Black LNB's...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Dreeke,

 

De BiSat is een stabiele schotel. Heet nu Cahors. Bij meer dan twee lnb's (en dan vooral duo en quad lnb's) begint de arm door te hangen en te scheuren bij de ophanging aan de achterkant van de schotel bij de grote schroef. Die bevestiging blijkt Cahors nu verstevigd (verdubbeld) te hebben.

 

Heb de Bisat gehad, en vond het rendement van de schotel niet denderend. Dat is niet alleen te wijten aan de maat (waar vooral de buitenste lnb's last van hebben) , maar ook het materiaal waarvan het gemaakt is. De waarden die Mimisiku  hierboven aangeeft voor de genoemde ovale 80 cm oppervlakte schotel komen aardig in de buurt van de waarden die ik had. En bij zware regen uitval, met name (maar niet uitsluitend) op de Hotbird. Daar kun je daarom het best een IBU of een Inverto Premium op zetten.

 

Op mijn Fuba 80 cm heb ik ook een rail met 4 (duo) lnb's. 

Ter vergelijking met Mimisiku: op Astra 2 haal ik eveneens  16.8 dB (Alps), op Astra 1 ook 15.8 dB (Alps) en op de Hotbird 11.8-14.2 dB (MTI-duo). 

 

(@Mimisiku, jouw Hotbird zou wellicht nog wat beter kunnen. ;) )

aangepast door Eduard07
  • Like 1

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat er meer komt kijken bij de uitrichting van de schotel dan alleen het db-niveau. In eerdere berichten op dit forum is daar al uitgebreid over geschreven. Mijn installatie geeft de volgende waarden:

 

23,5 – Zwak: Omroep Gelderland / Brabant, 11 db

23,5 – Sterk: NPO 1 HD, 13 db

 

19,2 – Zwak: Canvas / Een, 11,3 db

19,2 – Sterk: niet bekend

19,2 – BVN, 12 db

 

28,2 – Zwak: niet bekend

28,2 – Sterk: BBC One HD, 12,7 db

 

13,0 – Al Jazeera, 12,5 db (of dit een sterk kanaal is weet ik niet)

 

Installatie is een Visiosat Bisat G4 Quadro met verschillende merken LNB’s en een DM500 HD. Geen idee of dit goede waarden zijn, maar ik heb alleen beeld uitval bij zware regenbuien en sneeuw.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat er meer komt kijken bij de uitrichting van de schotel dan alleen het db-niveau. In eerdere berichten op dit forum is daar al uitgebreid over geschreven. Mijn installatie geeft de volgende waarden:

 

23,5 – Zwak: Omroep Gelderland / Brabant, 11 db

23,5 – Sterk: NPO 1 HD, 13 db

 

19,2 – Zwak: Canvas / Een, 11,3 db

19,2 – Sterk: niet bekend

19,2 – BVN, 12 db

 

28,2 – Zwak: niet bekend

28,2 – Sterk: BBC One HD, 12,7 db

 

13,0 – Al Jazeera, 12,5 db (of dit een sterk kanaal is weet ik niet)

 

Installatie is een Visiosat Bisat G4 Quadro met verschillende merken LNB’s en een DM500 HD. Geen idee of dit goede waarden zijn, maar ik heb alleen beeld uitval bij zware regenbuien en sneeuw.

Ik heb ook een DM500HD en de volgende waarden:

TV Gelderland/15.9 dB; NPO1 HD/15.2 dB; Canvas/14.7 dB;BVN/15.6 dB;BBC1 HD/16.2 dB; Al Jazeera/ 12.5 dB

Als sterk op Astra 1 zou je n-tv kunnen testen en als zwak op Astra 2 Heat. Als zwak op Hotbird KBS-HD/ RT-HD.  

 

dB is natuurlijk wel een goede indicatie over de sterkte, maar de getallen die de verschillende merken ontvangers aangeven zijn inderdaad minder betrouwbaar. Echter, in dit geval hebben we wel dezelfde ontvanger.

 

Mijn HotBird zit gemiddeld op 12,4 dB alleen de zwakste transponders op 10,6....

Het was ook maar een tip.

aangepast door Eduard07
  • Like 1

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik haal met mooi weer boven de 15db op de astra 3. Dit is gemeten op de Xtrend ET9000. Van de andere satellieten heb ik geen waarden paraat. Het viel me wel op dat een aantal 28.5 transponders wat laag zitten. Heb de LNB dan ook met name uitgericht op 28.2 (BBC e.d.), dus wellicht licht het daaraan.

 

Ik heb de schotel al sinds 2008 en er hangen 4 quad LNB's in (2 x alps en 2x inverto) en dit zit nog altijd superstevig. Zelfs met de storm van gisteren was er niets aan het handje.

  • Like 1

Visiosat Big Bisat (0.8W, 9, 13,19.2,23.5,28.2) 3 x Inverto quad, 2 x Alps quad, 1 x Venton rocket 2 x Disecq 1/8 1 x Diseqc 1/10

VU+ Ultimo 4k DVB-S FBC/DVB-C FBC,WD AV GP WD20EURS, 2TB @ Panasonic tx-50exw784 + Logitech Harmony 665
Qviart Lunix 4K @ Panasonic TX-L42E5 + Logitech Harmony 700

Ziggo start CI+

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de Visiosat 4g al bijna 10 jaar in gebruik en ben daar nog steeds erg tevreden over.

Slechts ongeveer twee keer per jaar heb ik uitval van hooguit 5 minuten door zware regen of sneeuw, verder alleen maar perfecte ontvangst van

Astra 1,2,3 en Hotbird.

Heeft misschien ook iets te maken met de goede uitrichting en kwalitatief goede lnb's.

De arm is inderdaad aan de lichte kant voor al die zware quad lnb's, maar dat heb ik opgelost door een baksteen te plaatsten tussen de tegelvoet en de arm.

Die staat hierdoor rotsvast.

aangepast door Donkeyman
  • Like 1

VU+ Ultimo 4K PLI 9.x dual DVB-S2 FBC tuner met 750Gb WD Blue, VU+ Zero 4K PLI 9.x  Visiosat G4 Quadro met 3 Alps quad en 1 Inverto Ultra Black quad, LG G1 Oled Evo 77 inch, Sony Bravia KDL 65-XD7505, , Nvidia Shield TV Pro mediaplayer, Denon AVR-X3500 audioreceiver. Zone 1: 2X Kef IQ90, 2x Kef IQ10, Kef IQ60c, BK XXLS 400 subwoofer. Zone 2: 2X Tangent EVO4. Fritzbox 7590. Synology DS418, Raspberry Pi 3B

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt allemaal voor de tips. Bij mij is het inderdaad ook mogelijk om een steen onder de arm te plaatsen, goede LNB's (zag dat al in een ander draadje hier) en goed uitrichten... met de aangegeven dB's als richtlijn, het helpt me goed op weg!

Groet, André

apparatuur: Gigablue Quad 4K, UE 4K, IP 4K, Octagon sf8008

ontvangst via een Big Bisat, Sky Stream UK, kabel en antenne

smartcards: Sky UK FTV en Fransat image: OpenATV

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo, ik heb een Technisat S2 HD ontvanger. Deze heeft een dB indicatie die niet verder gaat dan 10 dB.

Sinds vorige week heb ik de Technisat Multytenne vervangen voor een ***geen-reclame*** schotel van 64cm met een triple LNB van Canaldigitaal met Astra 1, 2en 3.

Met mijn vorige schotel had een dB indicatie op de Astra1 van ongeveer 7/8 dB. Nu met de nieuwe schotel heb ik 9,2 dB op de Astra 1, op de Astra 2 geen dB en op de Astra 3 7,8dB. Mijn beeld is duidelijk verbeterd, maar ik vraag mij toch af wat er bij mij fout gaat. Ik kan volgens mij de schotel niet beter uitrichten. Wel heb ik op 50 m. hoge bomen staan. Graag jullie advies!

Link naar reactie
Delen op andere sites

De dB waarden zijn erg laag.

Of de Technisat S2 niet verder gaat dan 10 dB betwijfel ik.

 

Maak eens een plaatje v.d. schotel en ook een in de richting van de bomen.

TF7700HSCI, HS2100CICD, xTrend et4000
Big Bisat met 9 LNB's, Draaibaar SG3100 met 90 x 98 cm Archsat schotel van 45.0W t/m 57.0E

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Ben,

 

Hoewel het beeld goed is had ik ook al het gevoel dat het aantal dB's erg laag is. Ik heb een paar foto's gemaakt misschien kan je hier iets mee om mijn probleem op te lossen.

Alvast bedankt

post-57126-0-52359400-1431503455_thumb.jpg

post-57126-0-37672400-1431503465_thumb.jpg

post-57126-0-69640000-1431503475.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...