Ga naar inhoud


Nieuwe dakpannen vast?


Anoniem

Aanbevolen berichten


  • Reacties 48
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Ja, mereltje, ik zie waar jij naar toe wil, zo een beugel/panhaak en daaraan mijn stukje koord met isolator vastgemaakt, geen slecht idee !

Johnny.

TV kijken ....daar hebben wij géén tijd voor hoor !!!

Mijn thuis is waar mijn Channelmaster staat....(stond :P)

Link naar reactie
Delen op andere sites

even terug on-topic.

De pannen zitten dus volgens de bouwbesluit (dacht al vanaf 2003) vast met panhaken of ook wel tikhaken genoemd.

 

1735153762_EuropanhaakOVH206jpg.thumb.jpg.427bd477abff4588b787979d860bfdef.jpg

Hier kun je zien hoe zo'n haak de pannen vasthouden.

Die panhaken worden dus verplicht gebruikt om ongelukken en schade te voorkomen door rond vliegende dakpannen als er een keer wat meer wind staat als afgelopen zaterdag.

dit gaat als volgt:

- Je legt de onderste rij pannen op de panlatten,

- Je legt de 2e rij maar bij elke pan pak je een panhaak die duw je in de linker onderhoek van de bovenste pan (rechter bovenhoek van de pan er links onder) door de vorm buigt deze over de onderhoek van de bovenste pan en de bovenhoek van de pan er links onder.

- Je brengt deze iets op spanning en met een hamer sla je deze met 1 of 2 tikken in de panlat om de pannen vast te leggen. (vandaar de naam tikhaak)

Als het goed is zijn de panhaken gemaakt van dun RVS en zet je wat kracht op de pan dan zal de haak ook losschieten.

Heb je geluk dan zijn er haken van bandstaal gebruikt (als op de foto want die werken het snelste) heb je pech dan zijn er draadhaken gebruikt en persoonlijk vind ik dat ondingen omdat ze veel moeilijker vast te zetten zijn.

Probleem is alleen dat je die pan niet zomaar even terug kunt leggen omdat die haak dan in de weg zit.

Die haken veren wel enigszins maar buig je ze te ver dan zijn ze verbogen en krijg je de pannen nooit meer mooi glad op het dak.

Vandaar dat het advies om ze bij het openen van een dak te gaan vervangen, maar ben je wat voorzichtig en heb je de tijd dan kun je ze met een platte schroevendraaier ook iets oplichten om zo een pan te verwijderen en later weer terug te plaatsen.

 

 

 

aangepast door gerrit B

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...