Ga naar inhoud


Nieuwe dakpannen vast?


Anoniem

Aanbevolen berichten

Ik heb een vraag over dakpannen.

 

We hebben een vrij nieuwe woning met zwarte geglazuurde dakpannen die tegenwoordig veel worden gelegd bij nieuwbouw. De schotelboer en de schilder konden echter de dakpannen niet losmaken om zo een trappetje te maken.

 

Mijn vraag is: is er toch een manier om ze los te krijgen en hoe zitten ze eigenlijk vast?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 48
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

die panhaken zullen op specifieke plekken gebruikt worden om te voorkomen dat windturbulenties aan hoeken en randen van het dakvlak de pannen gewoon wegzuigen (of ze hangen stijler dan hun eigen gewicht qua dekking aankan > afschuiven)

 

maar panhaken worden bij de verwerkingsvoorschriften van de fabrikant opgegeven / ik ken ze enkel elke 5e rij naast elkaar (of afhankelijk situatie onder elkaar)

dus een paar pannen naar rechts of links proberen op te nemen...

aangepast door Tonskidutch

Als iemand zo iets over mij zegt sla ik hem op z'n bek

😁

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat klopt sprietje, zo deed men dat

 

bovendien zou de satelliet / schotelboer en de schilder moeten weten welke arbo voorschriften er bestaan omtrend het werken aan een pannen dak ( dat is niet gering namelijk )

Als iemand zo iets over mij zegt sla ik hem op z'n bek

😁

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe je ook nog wat aan valbescherming als je daar boven bezig bent.?

Of neem je gewoon de gok dat het wel goed zal gaan als je ongewild naar beneden komt.

eigenlijk moet dat...

 

werk je met materiaal uit één stuk zwaarder dan 25 kilogram ben je zelfs verplicht een electrische of hydraulische hef inrichting te gebruiken, want daar mee klimmen aan de steiger mag de verzekerde werknemer namelijk ook niet

 

er is veel te lezen om het naar wens van de verzekering te doen

die betaald namelijk niet als je de voorschriften niet nakomt.

 

Bij elke nieuwbouw woning die men aankoopt vraagt men een onderhoud plan tevens met montage voorschriften voor beschadigde pannen, waarvan men er zeker 10 van op voorraad krijgt.

 

(onderstaand, de tijdelijke nokverankering voor de valbeveiliging, leuk als je die dus eerst moet gaan aanbrengen zonder kraan :whistle:  )

post-30989-0-37007100-1432203343_thumb.png

aangepast door Tonskidutch

Als iemand zo iets over mij zegt sla ik hem op z'n bek

😁

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik leg altijd een houten ladder over de pannen heen die in de dakgoot staat. Dan hoef ik de pannen niet te verschuiven.

Je bent kennelijk al erg lang pensionario, houten ladders?

Had de arbowet die niet allemaal verboden?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Cees, wie wat bewaart heeft wat. Het is niet verstandig om op een hellend dak een aluminium ladder te gebruiken. Die is veel te glad. Bovendien komt er helemaal geen kracht op de houten ladder die je op een dak legt met een helling van 25-45 graden. Het is alleen voor het gemak dat je de pannen niet kapot trapt en dat je bijv. lekker zittend op de ladder met een bus verf de zijkanten van je dakkapel kunt schilderen maar bijv. ook om naar de nok van je dak te lopen om de schotel aan de schoorsteen te bevestigen.
 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

eigenlijk moet dat...

 

werk je met materiaal uit één stuk zwaarder dan 25 kilogram ben je zelfs verplicht een electrische of hydraulische hef inrichting te gebruiken, want daar mee klimmen aan de steiger mag de verzekerde werknemer namelijk ook niet

 

er is veel te lezen om het naar wens van de verzekering te doen

die betaald namelijk niet als je de voorschriften niet nakomt.

 

Bij elke nieuwbouw woning die men aankoopt vraagt men een onderhoud plan tevens met montage voorschriften voor beschadigde pannen, waarvan men er zeker 10 van op voorraad krijgt.

 

(onderstaand, de tijdelijke nokverankering voor de valbeveiliging, leuk als je die dus eerst moet gaan aanbrengen zonder kraan :whistle:  )

 

Vandaar mijn vraag aan Sprietje.

Ik was wel benieuwd of er gebruik gemaakt wordt van een valharnas.

Vult u rustig aan !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

je wist ik kom, kwam vaker op daken als genadeloze hoogtevrees vrije Bouwkundige en Architect

ik zou me der inmiddels niet meer op wagen... :grin:  doe mij maar zo'n hydraulisch platform

 

dat enkel terzijde

 

den houten ladder, had vroeger inderdaad voordelen daar je reeds hoorde dat de sporten overbelast werden en kraakten

den allumniminum ladder had plotsklaps brosse breuk en zonder enige waarschuwing en flikkerde je in de diepte

 

je moet echt oppassen met de certifikaten die op de ladders kleven dat MOET een ISO CE keurmerk hebben.

;)

ciao

Als iemand zo iets over mij zegt sla ik hem op z'n bek

😁

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een valbeveiliging? Welnee. Ik heb vroeger maar genoeg antennes geplaatst op de nok van het dak. Een pijp van 6 meter en daarin nog een pijp van 4 meter erin geschoven, dus totaal 9,5 meter lang en dan met 3 of 4 antennes er op. Band 4-5 Uhf, band 3 voor België en Ned.1, band 2 FM en soms nog Band 1 Lopik.
En dat geheel stond met 8 tuidraden vast op een nokvorst. Hier nog een oude afbeelding van een klein prutsantennetje.
 

post-60869-0-80545300-1432210110_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik heb er vroeger ook de nodige weggezet, valbeveiliging bestond nog niet, en het ging altijd goed....

Bij Rode Harm de nodige schoorsteenbeugels, K4 en K27 antennes gehaald en soms een Schrader versterker voor Duitsland.

Het was soms op het dak wel even zoeken naar een vrije schoorsteen, het was de tijd dat de daken vol stonden met antennes.

 

De hoogste mast was 30 meter, die ik gebouwd heb, maar daar zaten in de top ook nog wat KG antennes.

 

Dat was zelfs nog in de tijd van de lintkabel, tja, de goede oude tijd.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alle antwoorden ten spijt zie ik geen antwoord op mijn brandende vraag hoe de pannen alsnog los zijn te krijgen. Ik zit te overwegen om zonnepanelen te laten installeren en dan zullen ze sowieso los moeten voor de bevestiging van de rails waar de panelen aan bevestigd worden. Ik zie nog wel een opmerking om een ladder te laten rusten in de dakgoot. Lijkt me niet echt veilig als de dakgoot zou bezwijken onder het gewicht ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...