Ga naar inhoud


Nieuwe dakpannen vast?


Anoniem

Aanbevolen berichten

  • Moderator

Nee, volgens mij draagt sprietje een hoed.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 48
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

@T Is dat niet een van de Jetsonnetjes?

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Valt me een beetje tegen dat je geen Wokkie heet... :)

 

Want hier ben jij zo te zien "gewokt" en "gemazeld".

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

gezien de steen en panbedekking, kan dat net zo een Deense monteur zijn

die overigens sowieso erg precies zijn mbt arbo en aansprakelijkheid

 

gezien de gevormde gepoedercoate dakgoot en het halfsteensverband van die dubbeldikke baksteen eerder Noord Duitsland Flensburg

Als iemand zo iets over mij zegt sla ik hem op z'n bek

😁

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 jaren later...

Als er vroeger een buis of mast op de nokpan of nokvorst werd geplaatst, plaatste men eerst een voetstuk op de nokpan, zo een halfrond gebogen plaat met daarop een buisje gelast....weet er daar iemand iets over terug te vinden, werden deze soms ook niet vastgeschroefd met 1 lange schroef in de nokbalk....?

Zou zoiets op de nokbalk willen plaatsen, enkel maar om daar een draadantenne aan te bevestigen die dan naar een punt in de tuin loopt....

Johnny.

TV kijken ....daar hebben wij géén tijd voor hoor !!!

Mijn thuis is waar mijn Channelmaster staat....(stond :P)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, die werden niet vastgeschroefd want de tuidraden trokken de mast zo stak omlaag dat het voetstuk niet omhoog kon.

Ik was er vroeger zelf niet zo'n voorstander van om zo'n nokvoetstuk te gebruiken maar soms kon het niet anders.

De tweede foto is het oudste. Daar werd alleen nog lintkabel gebruikt.

 

Tv antennes op dak.jpg

atennes-op-het-dak.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat ligt eraan beste @JohnnyBee aan het type dak.

 

In principe is er altijd "een ruiter" die op de nok / first / dakbalk  bevestigd wordt waar het dakbeschot tegen aanloopt en voor die nokpannen een houvast betekenen. De ruiter zelf is geen constructief element en daarmee veel te slap voor antenne bevestiging.

 

Als je een zogenaamd sporen dak (Belgisch en Duits) zonder nok hebt dient elke mastbevestiging helemaal tot aan die sporen te bevestigen met desbetreffende stalen schoen en dan is de nokpan een speciale pan met een loden mantel die met extra neopreen manchet aan de antennemast wordt gekneld.

 

De draadantenne die jij noemt en van de nok naar een bevestigingspunt in de tuin geleid wordt mag je volgens mij niet zonder isolator aan een brandbare dak constructie bevestigen, echter of de Belgische installatie normen en dus conform de EU normen zijn geharmoniseerd weet ik niet.

 

Als iemand zo iets over mij zegt sla ik hem op z'n bek

😁

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi vrienden,

alvast bedankt weer voor jullie bijdragen.

Geïsoleerde opstelling van de draadantenne is natuurlijk een must, maar in deze gaat de vraag hier niet over.

Mijn vraag gaat dus wel over een manier zoeken om een in mijn geval een end fed of dipool van aan de nokpannen te kunnen spannen naar achterin de tuin, vandaar dat ik dus op zoek was naar hoe men vroeger die voeten monteerde op de nokpannen, en ik hoopte ergens een beetje dat er ook een vastgeschroefde versie bestond een beetje van uitzicht vergelijkbaar met zo een lange schroef en daaraan een buisje zoals men op het strand de parasol vastzet in het zand....

Vinden jullie ook nog foto's misschien...?

Johnny.

TV kijken ....daar hebben wij géén tijd voor hoor !!!

Mijn thuis is waar mijn Channelmaster staat....(stond :P)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Je zoekt iets wat er niet is

Sprietje heeft je het antwoord al gegeven, die nokmasten stonden op de vorst, niet erin geschroefd.

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...