Ga naar inhoud


Nieuwe schotel voor Ned. en Oostenrijkse zenders


martijns

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

Ik ben helemaal nieuw in de satelliet wereld. Om kosten te gaan besparen bij de huidige provider (Ziggo) en ter voorbereiding van onze emigratie naar Oostenrijk over circa 3 tot 4 jaar, willen we graag over gaan op satelliet tv. 

Onze TV opstelling momenteel bestaat uit 2 TV's waarvan één met een media decoder en de ander simpelweg op de digitale kabel. 

Ik heb al heel wat informatie opgezocht te afgelopen tijd en uit al deze informatie zijn een aantal vragen naar voren gekomen. 

Wellicht zijn hier mede forummers die ons opweg kunnen helpen met deze vragen.

 

Onze voorkeur gaat uit naar een schotel op het dak. We hebben een plat dak (beton). In ons huur reglement van Vestia staat dat er geen aanvraag voor schotel antennes nodig is, maar er gehouden dient te worden aan het reglement in onze gemeente. 
In dit regelent staat dat de schotel aan de achtergevel gemonteerd mag worden zonder aanvraag of aan de voorgevel (moet achter de voorgevel blijven) Er staat verder niets vermeld over plaatsing op het dak, maar ik vermoed dat dit wel geaccepteerd is omdat het amper zichtbaar is.

Nu is de vraag, wij wonen in Brielle (westen van het land) en hebben zeker in de wintermaanden nog regelmatig te maken met krachtige storm. 
Onze grootste zorg is dan ook dat de schotel van zijn statief afgeblazen wordt, of het dak beschadigd. Is deze angst terecht? Wat zijn jullie ervaringen met dak installaties in de kuststrook?

 

Onze 2e vraag is omtrent ontvangst van de Oostenrijkse zenders. ORF is in Oostenrijk opgedeeld in meerdere zenders, een vrij toegankelijk voor iedere ontvanger van de Astra 1 satelliet, maar ook een ORF eins zender welke alleen voor betalende abonnees is. We kunnen niet terug vinden waar de ORF eins zender zich bevind, op welke satelliet. 
Welke satellieten moeten we ontvangen willen we alle veel bekeken Nederlandse en Oostenrijkse zenders ontvangen? 

 

Welk formaat is voor onze toepassing het beste? Bij Canal digitaal zie ik een advies van 64 cm staan, maar is dit in de praktijk ook voldoende of misschien zelfs overkill voor onze toepassing?
 

Als laatste vraag is de kabel een onduidelijkheid. Ik ben zelf voorheen ADSL en glasvezel monteur geweest voor o.a. Vodafone, XS4All etc. Hierdoor had ik nog wat Technetix coax kabel over, welke ik hier in huis heb gebruikt om de beste qualiteit coax kabel voor binnens huis te hebben. Deze heb ik afgemonteerd met Hirschmann F connectoren. Bij mijn AOP heb ik een standaard meegeleverde splitter gebruikt voor TV/Internet/Radio. Deze splitst de TV lijn weer op in 2 antenne aansluiting voor de slaapkamer en de woonkamer. 

Naar de slaapkamer is circa 20 meter coax kabel gebruikt welke zonder tussenkomst van splitters of connectoren direct aangesloten is op de TV en de uitgang van de splitter. 

De TV in de woonkamer bevind zich direct naast het AOP, en heeft dus vanuit de splitter (welke is aangesloten met een 1 meter meegeleverde coax kabel) met een 1,5 meter coax kabel verbinding. 

 

Nu de schotel op het dak zou komen staan, komt er vanuit de schotel ook al circa 15 meter coax kabel lengte erbij. Voor de TV in de woonkamer zal dit geen of nauwelijks effect hebben, maar de TV in de slaapkamer zal ik moeten koppelen wat een vrij lange kabel zal gaan worden van 35 meter met tussenkomst van een koppelstuk (wat voor een een aantal Db's verlies zorgt).
Gaat dit geen problemen geven voor de TV in de slaapkamer?
Ik heb nu geen coax kabel meer en zal moeten gaan bestellen. Welk type kabel moet ik hiervoor hebben? Kan dit de zelfde zijn, of heb ik hier een speciale buiten kabel en F connectoren voor nodig? (ik kan het geheel eventueel af monteren in een PVC buisje aan de buitenzijde) 

 

Een hoop vragen, maar beter vragen voordat ik een verkeerde aankoop doe en zit te rommelen ;)

Ik hoop dat jullie mij opweg kunnen helpen.

 

Alvast bedankt voor jullie hulp

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


dag martijns.

hier heb je een overzicht van de orf zenders 

helaas bijna allemaal betaalzenders enkele FTA 

orf eins is idem als orf1 naam is wat veranderd

maar je kan ginder een abo nemen he ;)  

en een schotel ..ik zou toch voor een grotere gaan om goede reserves te hebben vb schotel van +-88cm of ...meer en goed bevestigen tegen de achterkant van de woning ..of met stafief op het platte dak en genoeg zware tegels erop zodat het niet omwaait :(

Astra 1        19.2°E daar zit orf

http://nl.kingofsat.net/find.php?question=orf&Submit=Zap

aangepast door smetje limb.BE

1x Dreambox 900UHD Openatv 7.4 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x Channel Master 1.20

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio

1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  1x Samsung  UE46F6650SSXXN led 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

en als je naar 2 ontvangers gaat heb je ook 2 lnb's nodig met 2 uitgangen of de duo lnb

en je coax voor de 2é kamer zou ik persoonlijk een ganse lengte van 35of..meer nemen 

je kan zeker tot een lengte van 55m gaan zonder je er een lijn versterker moet tussen steken 

en wel coax voor satteliet gebruiken 2500mhz

vb belden h125 

of hirschmann koka 779  eigen keuze 

 

post-41606-0-72896600-1437839234.jpg 

post-41606-0-68150300-1437838530.jpg

aangepast door smetje limb.BE

1x Dreambox 900UHD Openatv 7.4 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x Channel Master 1.20

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio

1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  1x Samsung  UE46F6650SSXXN led 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

als je astra1 en astra3 hebt dat is voldoende om al te ontvangen wat jij dan nodig hebt voor orf en canaal digitaal enz 

1x Dreambox 900UHD Openatv 7.4 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x Channel Master 1.20

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio

1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  1x Samsung  UE46F6650SSXXN led 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je een adres in Oostenrijk hebt kan je, omdat je dan ook verplicht ben kijk- en luistergeld te betalen, een smartcard voor ORF verkrijgen: http://digital.orf.at/show_content.php?sid=285

Daarnaast bestaat er ook nog de mogelijkheid een abonnement te nemen op Austriasat: http://www.austriasat.at

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste martijns

Welkom op dit forum.

Tja, in Oostenrijk zijn vaak grote huizen waar ze al een bestaande satellietinstallatie op hebben staan, uiteraard zonder de Astra 23,5 die je nodig hebt om de Nederlandse zenders te kunnen ontvangen.
Dit aanpassen valt meestal niet mee of is zelfs onmogelijk.
In dat geval zul je een eigen schotel moeten plaatsen maar daar doen ze vaak erg moeilijk over. Bovendien moet je ook vrij zicht hebben op de satelliet.
Nu weet ik natuurlijk niet in welke situatie je terecht komt maar heb je zelf al enig idee?
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

...

Tja, in Oostenrijk zijn vaak grote huizen waar ze al een bestaande satellietinstallatie op hebben staan, uiteraard zonder de Astra 23,5 die je nodig hebt om de Nederlandse zenders te kunnen ontvangen.

Dit aanpassen valt meestal niet mee of is zelfs onmogelijk.

...

 

Is de LNB vervangen voor een duo-LNB of monoblock geen mogelijkheid dan (i.v.m. afwijkende afstanden v/d LNB's t.o.v. de Benelux)?

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar je de zenders kunt vinden in dit mooi overzicht

Daarvan zijn alle zenders gecodeerd en opent u enkel met smartcard zoals Alex1970 dat in post 5 aangeeft met de juiste CI-cam of softcam > dus dat bepaald de keuze van de receiver (echter die smardcart zult u dus niet zomaar kunnen bemachtigen vanuit Nederland).

- Als u de schotel strakkies ook meeneemt naar Oostenrijk, dan kan ik me voorstellen dat u nu al een deugdelijke en relevant grote schotel neemt. Met aan pasbare multi LNB mount.

- Op een mastvoet met tegels staat ie vast en goed (herinner me zelfs geen uitval gisteren 25-juli met die storm) en staat dus los van de dakopbouw op een paar neopreen tegels om de dakfolie te beschermen.

 

Als alles pas over 2 jaar gaat gebeuren, kan er toch ook nog wel wat veranderen in de te nemen hardware qua receiver en of ci-cam.

Dat kunnen we dus niet voorspellen.

Dus als u overstapt als beginner van kabel naar satelliet TV, kunt u ook voor een goede basis receiver kijken en tzt opwaarderen.

met een VU+ Solo SE versie 2 bent u klaar voor dvb-c dvb-t2 dvb-s wegens de uitwisselbare insteektuner

en

met als belangrijk voordeel er werkt ook een CI+ cam in de VU+ solosev2

aangepast door Tonskidutch

Als iemand zo iets over mij zegt sla ik hem op z'n bek

😁

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo allemaal bedankt voor jullie duidelijke antwoorden!

Betreft de kabel

 

ik begrijp dat de voorkeur hier uit gaat naar een kabel uit één lengte en geschikt voor satelliet (2500mhz)

Helaas is het feit dat de kabel die ik nu heb liggen (Amphenol ctfc series 9) dusdanig weggewerkt dat het heel lastig, wellicht onmogelijk is om deze weer los te wurmen en te vervangen voor een andere kabel. 

Is dit heel rampzalig ivm de 2500mhz frequentie die jullie aangeven? Betreffende de beeld qualiteit maak ik mij niet zo'n zorgen, deze TV is sowieso geen HD tv dus het zal enkel gaan om SD kanalen in de slaapkamer. 

Nog een laatste vraag over de connectoren. Heb ik speciale buiten F connectoren nodig? Of kunnen dit gewoon de Hirschmann opdraai F connectoren zijn?

 

Betreffende de schotel en LNB's

 

Ik begrijp dat de voorkeur dus uitgaat naar een groter formaat dan 64 cm. Hier kan ik natuurlijk alle kanten mee op, maar wat is groter? Moet ik denken aan 90 cm? of nog groter?

Ik zie wel regelmatig de Visiosat schotel voorbij komen, met als optie om maximaal 8 LNB's te monteren. Is dit een geschikte schotel?
Bij deze leverancier worden Inverto LNB's geadviseerd voor deze schotel. Is dit van degelijke qualiteit? 

 

De huizen die jullie bedoelen in Oostenrijk zijn verzamelgebouwen, met appartementen. Hier in Nederland hebben wij flats wat op het zelfde neer komt. In Nederland heb ik ook al regelmatig gezien dat ze een gemeenschappelijke schotel op het dak hebben staan. In dat geval zou ik geen schotel meer nodig hebben en alleen de receiver. Maar er is nog totaal geen zicht in wat en waar we gaan wonen in Oostenrijk. De voorkeur gaat natuurlijk uit naar een mooie boerderij of landhuis. 

Betreffende de abbonementen

 

Dit komt goed en is duidelijk. Enkel vraag ik mij nog af hoe het gaat als je 2 smart cards hebt van bijvoorbeeld CNLD en ORF? Ik heb bijvoorbeeld Dreamboxen gezien die twee smart cards ondersteunen maar is het ook mogelijk om bijvoorbeeld de licenties tot 1 kaart te laten combineren?

 

Alvast bedankt voor jullie uitgebreide hulp!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo allemaal bedankt voor jullie duidelijke antwoorden!

 

Betreft de kabel

 

ik begrijp dat de voorkeur hier uit gaat naar een kabel uit één lengte en geschikt voor satelliet (2500mhz)

 

Helaas is het feit dat de kabel die ik nu heb liggen (Amphenol ctfc series 9) dusdanig weggewerkt dat het heel lastig, wellicht onmogelijk is om deze weer los te wurmen en te vervangen voor een andere kabel. 

 

Is dit heel rampzalig ivm de 2500mhz frequentie die jullie aangeven? Betreffende de beeld qualiteit maak ik mij niet zo'n zorgen, deze TV is sowieso geen HD tv dus het zal enkel gaan om SD kanalen in de slaapkamer.

Het is niet zo dat een slechte kabel wel SD en geen HD doorgeeft. Bij een slechte kabel zal er simpelweg teveel verlies optreden zodat er helemaal geen ontvangst is.

De LNB zet de frequenties van de satelliet om naar de zg. L-band en specifiek 950-2150 MHz. Je coax moet dus geschikt zijn t/m 2150 MHz.

 

Nog een laatste vraag over de connectoren. Heb ik speciale buiten F connectoren nodig? Of kunnen dit gewoon de Hirschmann opdraai F connectoren zijn?

Buiten heb je waterdichte connectoren nodig of ze moeten goed dichtgetaped worden (bijv. met zelfvulkaniserende tape). Er zijn ook speciale tules voor maar mijn persoonlijke voorkeur gaat naar aangeknepen of push-on connectoren. Voor de eerste heb je ook een speciale tang nodig.

 

Betreffende de schotel en LNB's

 

Ik begrijp dat de voorkeur dus uitgaat naar een groter formaat dan 64 cm. Hier kan ik natuurlijk alle kanten mee op, maar wat is groter? Moet ik denken aan 90 cm? of nog groter?

Dat is natuurlijk afhankelijk welke satellieten je wilt kunnen ontvangen. Voor Astra 1 en 3 is ongeveer 80 cm voldoende zowel in Nederland als in Oostenrijk.

 

Ik zie wel regelmatig de Visiosat schotel voorbij komen, met als optie om maximaal 8 LNB's te monteren. Is dit een geschikte schotel?

Als je nog meer satellieten wilt ontvangen dan is dat een geschikte schotel.

 

Bij deze leverancier worden Inverto LNB's geadviseerd voor deze schotel. Is dit van degelijke qualiteit?

 

De Inverto's en dan doel ik op de Black Ultra worden veel gebruikt vanwege de hoge gevoeligheid en lage prijs. M.i. niks mis mee dus. Zoals hier al eerder gemeld kies wel voor twin- of quad-LNB's.

Hier lees je meer over de diverse type LNB's: http://***geen-reclame***/nl/lnb_types.html

 

De huizen die jullie bedoelen in Oostenrijk zijn verzamelgebouwen, met appartementen. Hier in Nederland hebben wij flats wat op het zelfde neer komt. In Nederland heb ik ook al regelmatig gezien dat ze een gemeenschappelijke schotel op het dak hebben staan. In dat geval zou ik geen schotel meer nodig hebben en alleen de receiver.

Maar zoals hier al gezegd was ontvangen die alleen Astra 1 (19.2E), dus mis je de (voor Nederlandse zenders) Astra 3 (23.5E).

 

Betreffende de abbonementen

 

Dit komt goed en is duidelijk. Enkel vraag ik mij nog af hoe het gaat als je 2 smart cards hebt van bijvoorbeeld CNLD en ORF? Ik heb bijvoorbeeld Dreamboxen gezien die twee smart cards ondersteunen maar is het ook mogelijk om bijvoorbeeld de licenties tot 1 kaart te laten combineren?

Nee, dus zorg voor zowel twee smartcardslots als ook twee CI-slots in je ontvanger.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor ORF is een gewoon CI slot prima met Irdeto module (of embedded Irdeto uiteraard)... maar wil je ook Austriasat moet je ofwel een gecertificeerde receiver hebben, óf een receiver met CI+ icm met een door hun geleverde module. Maar in principe is gewoon een ORF kaartje prima, daarmee heb je naast 4 ORF zenders ook nog ATV HD, ATV2 en Puls4...

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor ORF is een gewoon CI slot prima met Irdeto module (of embedded Irdeto uiteraard)... maar wil je ook Austriasat moet je ofwel een gecertificeerde receiver hebben, óf een receiver met CI+ icm met een door hun geleverde module. Maar in principe is gewoon een ORF kaartje prima, daarmee heb je naast 4 ORF zenders ook nog ATV HD, ATV2 en Puls4...

Als ik dat zo lees zou ik als niet-autochtone Oostenrijker prima tevreden zijn met het aanbod van ORF (+ATV+Puls4).

Austriasat bied dan alleen nog zenders die je of gratis in SD kan zien, of via je Nederlandse abonnement kan zien.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, zo is dat...  Ik heb ook alleen de ORF kaart met ORF zenders (en ATV/Puls4)

 

Met Austriasat heb je nog wel 2 varianten, waarvan dan de goedkoopste versie de meest interssante is... Dat heet HD Austria, en bevat de commercielen (RTL, Sat1 etc) in HD, vergelijk het met het Duitse HD+ pakket...  dan heb je ook nog Kombi Austria, met een aantal extra zenders waar ik zelf het nut niet van inzie, en zeker niet voor zou willen betalen.

Dat heb je dus met dat Nederlandse pakket ook, daar  zit in mijn ogen een hoop onzin bij waardoor het duur wordt, maar waar IK niets aan heb...  Maar goed dat laatste is off topic...

 

Hier meer over de provider HD Austria.... http://www.hdaustria.at/

Maar ik zou ook gewoon het ORF aanbod nemen... de rest heb je inderdaad gewoon in SD, en die kwaliteit is voor mij in ieder geval ruim goed genoeg!

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo allemaal,

 

Bedankt voor jullie antwoorden en duidelijke uitleg. 

Voor zover is bijna alles duidelijk. Even alles opgesomd:

- Ik heb een schotel van minimaal 64 cm nodig met voorkeur naar 90 cm

- Voor ontvangst van Astra 1 en Astra 3 op twee decoders, heb ik een twin-duo LNB of twee duo LNB's nodig.

- Voor ontvangst van enkel alle Nederlandse zenders (Canal Digitaal) én alle Oostenrijkse zenders (ORF of AustriaHD) heb ik aan Astra 1 en 3 genoeg.

- Als ik zowel Canal Digitaal áls ORF óf Austria HD wil kunnen ontvangen en decoderen moet ik een decoder hebben waar twee Ci+ modules in kunnen of twee smart card slots.

 

Een tweetal zaken zijn nog niet duidelijk. 

Ik hoor jullie praten over de ORF kaart (http://digital.orf.at) als ik op de website kijk dan zie ik enkel staan dat de ORF zenders te bekijken zijn met de ORF kaart. Ik zie geen ATV of Puls4 staan. Zitten deze toch ook standaard in dit pakket?
Als ik het goed lees kan je deze kaart online voor eenmalig 45,- euro, waaraan geen abonnementskosten verbonden zitten om deze kanalen te kijken.
Het ORF pakket is op de internationale TV zenders als MTV of Disney Channel nagenoeg het zelfde als het ORF pakket?
Deze zenders heb ik ook met Canal Digitaal als ik jullie goed begrijp en het goed gezien heb.

 

Verder heb ik enkel nog een vraag mbt de CI+ modules. Als ik een Dreambox heb of een VU+ box, dan kan ik voor zover ik het goed begrijp direct de kaart in de box steken zonder tussenkomst van een CI+ module? CI+ is zover ik nu weet enkel nodig voor conversie op hardware basis, niet op software basis?

Alvast bedankt voor de hulp bij mijn laatste vragen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...