Ga naar inhoud


Hoe wordt het gemaakt?


Sprietje

Aanbevolen berichten

post-62112-0-41640200-1484986020.jpgja sprietje dat is mijn fabricage geweest een paar jaar geleden

had je wel nodig bij die venton lnb's

gelukkig weer snel weggedaan die prullen

 

die kappen heb ik nog steeds hier liggen

en werkte perfect

gemaakt van 2 deksels van de 100 dvd spindels

aangepast door blackeyes

vu duo//vuduo2//mutant hd51 4k // 65 inch lg4k

2 keer gibertini 100 // t90 // triax 88

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 jaren later...

Is je signaal te zwak? Zie hier de creatieve manieren om je schotel groter te maken als je geen geld hebt om een grotere te kopen.
Uiteraard werkt dit alleen maar voor de ontvangst van de C-band. Voor de Ku-band met zijn veel kortere golflengte, worden veel hogere eisen gesteld aan het oppervlak en de zuiverheid van de parabolische vorm.
Maar toch, ook voor de C-band zijn de afwijkingen groot. Hoe kan het dan dat dit toch werkt? Denk dan wat ik al vaker gezegd heb: De lnb krijgt van het centrum van de schotel 10dB meer signaal dan van de buitenrand en het centrum van de schotel is hopelijk ongeschonden.

 

Verder zien we bij de diverse filmpjes dat de lnb-arm iets langer wordt gemaakt. Technisch gezien zitten hierin 2 tegenstrijdigheden.
Enerzijds is het logisch dat als de schotel groter is, dat ook de lnb verder van de schotel af moet staan als de f/D-verhouding niet veranderd. Anderzijds, als je de lnb verder van de schotel af gaat zetten, je voor het middelste deel (de originele schotel), de lnb niet meer in het focuspunt van de originele schotel komt te staan. Het is dus een beetje schipperen en uitvinden op welke afstand je het meeste signaal krijgt.


Bij het groter maken van een offsetschotel, wordt de lnb meestal gewoon in het midden geplaatst alsof het een primefocus schotel is. Er klopt dus helemaal geen fluit van maar er is blijkbaar wel enige signaalwinst.
Zie:

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een andere tak van sport is het maken van glasfiber schotels.
Men gebruikt daar een originele metalen primefocus schotel voor. De glasfiber matjes worden op de achterzijde van de metalen schotel geplaatst. Als de laag dik genoeg is, wordt er een metalen framewerk achter tegen de glasfiber schotel gemaakt voor meer stevigheid en om hem te kunnen bevestigen.

 

1664383902_zelfeenglasvezelschotelmaken.jpg.972c1224e6d98b12a823db000ea7bc7a.jpg

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

Hier nog een aantal filmpjes van schotels en lnb's van hoe wordt het gemaakt:

 

Hoe worden offsetschotels gemaakt

 

 

Primefocus schotels maken

 

 

Het afkitten van de low & high oscilator

 

 

lnb productielijn. kap + plastic helften plaatsen, kit afpoetsen, stickers opplakken enz.:

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 maanden later...
11 minuten geleden, Drs. IJzerbout zei:

Ik zou zweren dat het een Triax schotel was.

Even googelen en je ziet dat dit geen Triax is, heeft een lnb houder die onderlangs de schotel loopt en twee bevestigingen om de arm te verstevigen.

Ook lijken de vier bevestiging bouten meer centraal in het midden te zitten dan bij de Triax.gs90.jpg.657c70f0cf7437331db1e4bce559dc84.jpg

Sat87, 87 niet mijn geboortejaar, maar begonnen met satelliet ontvangst. TBS5929 / TM5402 HD M3 /ClarkeTech5100C, 3x80cm 1x150cm 2x180cm 1x280cm schotels. KU, Ka-d, S en C-band, 76oost tot 61west

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...