Ga naar inhoud


Hoe wordt het gemaakt?


Sprietje

Aanbevolen berichten

Met de spiegeltjes kun je wel ongeveer de brandpuntafstand bepalen maar zeker niet de plaats waar het brandpunt ligt. Ze laten de zon onder een willekeurige hoek op de schotel schijnen maar je weet helemaal niet of dat de offsethoek van de schotel is. Daardoor kan het echte brandpunt hoger of lager liggen. Maar zover ik het versta, beweren ze dat ook niet. Het gaat om de afstand. Tja en vanaf welk punt op de schotel meten ze dan? In ieder geval niet in de richting waar naar de lnb is gericht, dat is goed op het filmpje te zien.
Op het startplaatje van het filmpje loopt de lijn naar 36% van de hoogte van de schotel en dat ligt onder het diepste punt wat ze aangeven.


Wel jammer dat ze dat spiegeltje gewoon in stukken hebben laten vallen of er met de hamer op hebben geslagen. Het zou mooier zijn geweest als ze de spiegel met een glassnijder in mooie vierkantjes zouden hebben gesneden. Door een aantal spiegeltjes op je schotel te plakken tijdens de sun outage, kun je met een stukje papier of karton wel mooi zien of het brandpunt goed bij de lnb ligt. In het filmpje geven ze aan dat het focuspunt van de lnb zich 1cm achter de voorzijde van de lnb bevindt. Dit is uiteraard ook te vinden door de lnb naar voren of achteren te schuiven en te kijken waar je maximaal signaal hebt.
Ik dacht wel dat dit filmpje de nodige discussie zou opleveren en daarom heb ik het ook op dit draadje geplaatst.

 

De diepte van de schotel wordt met de rei gemeten op het diepste punt zeggen ze in het filmpje.

 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites


1 uur terug, Denisdaf zei:

Werkt dit ook? Dus gewoon in de antenne ( areal ) ingang van het tv toestel?

Ja dat werkt gewoon op de terrestrial aansluiting van je tv maar ik vind het nogal veel werk om die lnb zo om te bouwen. Ik denk trouwens dat die antenne zowel horizontaal als verticaal gepolariseerd is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, Sprietje zei:

Ja dat werkt gewoon op de terrestrial aansluiting van je tv maar ik vind het nogal veel werk om die lnb zo om te bouwen. Ik denk trouwens dat die antenne zowel horizontaal als verticaal gepolariseerd is.

Als je ergens een LNB hebt liggen die het niet meer doet als LNB, of die zeg maar daar toch al jaren lag en als LNB met slechts 1 aansluiting ook niet veel meer te vertellen heeft op zich wil ik er me wel eens aan gewagen. (Ben zelfs al begonnen) Alleen die kap dat is echt een doorn in het oog. Ofwel zijn ze hier in het zuiden er na een paar jaar aan voor de moeite ofwel zijn ze zo goed dat je ze in dit geval niet afkrijgt zonder ze te breken. Het materiaal wordt er natuurlijk niet soepeler op met de jaren. Een Alps enkele aansluiting genomen. Elektronica is er al uit. Nu nog zoals ik zei de kap,,,,,,,,,. En wat Horizontaal en verticaal betreft dat denk ik ook. Anders zouden er slecht 2 elementjes zijn die een dipool vormen, nu zijn het er 2. Wat ik me wel bedenk is dat ik misschien ga proberen te werken met alu stangetjes die ooit op een antenne voor tv ontvangst zaten te gebruiken. Op de plek waar de door de LNB hoorn zitten isoleren. De rest ( DENK IK ) is isolatie aan die alu stangetjes niet nodig.

Iemand soms een mount voor een Channelmaster 120 op overschot.

Ik wil namelijk mijn voordien beweegbare 120 channelmaster vast opstellen.

Om zowel qua uitzicht, maar ook qua gewicht niet met die beweegbare dingen te zitten, dus op zoek naar een mount.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om zo'n kap er af te krijgen, heb ik deze wel eens in het kokend water gehouden om hem zacht te maken maar dan ging hij er nog heel moeilijk af.

De antennedraden mogen natuurlijk geen contact maken met de lnb want dat is massa via de coaxkabel.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Sprietje zei:

Om zo'n kap er af te krijgen, heb ik deze wel eens in het kokend water gehouden om hem zacht te maken maar dan ging hij er nog heel moeilijk af.

Proberen waard. Ik dacht aan een verfstripper al is dat gevaarlijk net iets te warm en het is naar de ,,,,,,,. Er zit natuurlijk ook lijm tussen en waar dat juist is zie je aan de buitenzijde niet natuurlijk. Nieuwe kappen maken, meteen met regenkap er bij. LOL

 

Iemand soms een mount voor een Channelmaster 120 op overschot.

Ik wil namelijk mijn voordien beweegbare 120 channelmaster vast opstellen.

Om zowel qua uitzicht, maar ook qua gewicht niet met die beweegbare dingen te zitten, dus op zoek naar een mount.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier nog een filmpje van een man die de laatste hand legt van het maken van schotels op een forceerbank, het zuiver rond maken van de rand. Het is dan wel geen satellietschotel maar ik heb hartelijk gelachen hoe die man de schotels verwisselde zonder zijn forceerbank stil te zetten. Misschien dat het niet altijd lukt en heeft hij daarom nog enkele kleine stapeltjes rondom de hoge stapel heeft staan zodat ze alsnog op stapels komen te staan. Het zal wel niet erg zijn dat er aan de binnenzijde van de schalen wat krassen komen.

 

 

 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, a33 zei:

 

Overigens, dat heb ik niet gecheckt (ik spreek die taal niet): Meet hij wel de diepte op het diepste punt? Of ergens in het midden?

 

De gebruikte formule gaat over de diepte op het diepste punt. Meet hij in het midden, dan is de formule anders (wat ingewikkelder/uitgebreider).

 

 

groet,

A33

Zit ik naar het verkeerde filmpje te kijken of zie ik het ergens niet? Bij het maken van deze areal wordt uiteindelijk toch geen schotel meer gebruikt om de ontvangst te realiseren?

Iemand soms een mount voor een Channelmaster 120 op overschot.

Ik wil namelijk mijn voordien beweegbare 120 channelmaster vast opstellen.

Om zowel qua uitzicht, maar ook qua gewicht niet met die beweegbare dingen te zitten, dus op zoek naar een mount.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 9 maanden later...

Hier een interessant filmpje van de bekende leverancier van satellietantennes in Taiwan, JONSA Technologies Co., Ltd.
Al snel komt een mooie maritieme antenne in beeld die de schotel automatisch op de satelliet gericht houdt.
Iets later zien we hoe de geperste schotels met een coördinatenmeetmachine met robijn taster gecontroleerd worden op nauwkeurigheid. Bij de eerste machine wordt een flexibele mat in de schotel gelegd waar gaten in zitten. De gaten zijn de posities die met de robijntaster worden nagemeten of de schotel volgens specificatie is geperst. Even daarna zien we automatische coördinatenmeetmachine die met een laserstraal de schotel controleert.
Interessant is de afbeelding hoeveel de schotel afwijkt van de gewenste vorm.
We zien in het middengebied afwijkingen tot 0,07mm. Verder naar buiten zien we de afwijkingen groter worden en aan de rand komt een afwijking voor van 0,50mm op één plaats maar meestal tussen de 0,23 en 0,36mm.

Ik had niet verwacht dat de parabolische vorm van de schotel gecontroleerd werd bij Jonsa maar nu is Taiwan ook geen China. Deze controle zal zeker ook niet bij alle schotelfabrikanten gebeuren, wel bij de gerenommeerde merken.

 

935354285_Jonsafactory.thumb.jpg.cd83397c5b4c884922ef75025879c3e0.jpg

 

700209317_Cordinatenmeetmachine1.thumb.jpg.da3c553c09839e1586c1bac3f77b7bb9.jpg

1747294904_Cordinatenmeetmachine2.thumb.jpg.0fccfd3cb7d672a4b1ad04c2d7abcf76.jpg

 

1233689167_Cordinatenmeetmachine3.thumb.jpg.8dc5d7b9359d9c472b8fb9acbf17c707.jpg

 

https://www.satellitetoday.com/videos/satellite-antenna-supplier-jonsa-technologies-co-ltd/

 

 

 

 

 

 

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 jaren later...

Weer een aantal leuke filmpjes over "Hoe wordt het gemaakt".

 

Zo maak je een primefocus schotel van conservenblik

 

Zo maak je een primefocus schotel en spuit je jezelf mee in de kleur van de schotel.

 

image.thumb.jpeg.5057041ad8ea0ff6c5bc03e31d7c2cc3.jpeg

Klik om de foto om hem flink uit te vergroten. Spuiten zonder masker.

Deze man heeft zijn longen meegespoten. Hoe oud zal hij worden?

 

 

Zo maak je zelf een vlakantenne:

 

 

Zo maak je zelf een polyester schotel:

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...