Ga naar inhoud


DB500C hoe zenders scannen (heb ook een DB800C)


elite7979879

Aanbevolen berichten

Ik weet dat er miljoenen posts hierover zijn, maar kan er echt na uren zoeken geen vinden.

 

Dit is wat ik tot nu toe heb bereikt:

 

1. DB500C voorzien van software, nu PLI Jade

2. 177 zenders voor elkaar met de gewone scan op 6875 handmatig. Echter ik mis o,a, rtl 4 etc.

3. DB800C heb ik ook met OpenPLI 3 en cablescan dus, die vind in een keer alle zenders.

4. Provider is ziggo, woonplaats is Tilburg, netwerk ID is bij iedereen 5555 tegenwoordig.

 

Kortom hoe ga ik te werk om nu de overige zenders erop te krijgen?

Tips als omzetten van E2 -> E1 zenderlijsten heb ik getracht echter heb ik dan een probleem

met dat ik ! (uitroeptekens) krijg voor zenders en dat ze uiteindelijk niet werken.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Handmatig scannen..met automatische scan krijg je een deel, maar niet alles.

 

Op de E2 ontvanger kun je de frequenties opzoeken van de zenders die je mist: als je in de zenderlijst op een kanaal gaat staan, daar op de menu-knop drukt en transponder-info kiest zie je de frequentie/modulatie/symbolrate waar je op moet scannen op de DM500.

 

Zenders zitten in groepjes op een frequentie, dus als je een aantal zenders heb gezocht die je mist zul je na een tijdje wel compleet zijn  ;). Let op dat je op de E2 ontvanger dan wel de frequenties van de SD (dus niet-HD) kanalen op moet zoeken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Opgelost! Hartstikke bedankt!

 

Heb deze methode gebruikt:

 

1. In Dreamboxedit heb ik alle frequenties uitgelezen van de DM800. Hierbij opende ik de lijst op mijn computer. In de lijst staan de frequenties.

je hebt in principe enkel de 3 freq nummer nodig. Dus Film1 is bijv 375 dus je vult in PLI JADE ook maar 375 in (000375 wordt dat).
2. Je kijkt of inv je een lock oplevert, zo ja scannen, zo nee inv.

3. Je slaat de zender op.

aangepast door elite7979879
Link naar reactie
Delen op andere sites

Helemaal goed begrepen elite! Helaas is er geen kabelscan voor de DM500C.

 

Cables.xml kan inderdaad ook, maar dan moet je die eerst weer ergens vandaan halen. Cables.xml is een bestand waar je een lijstje met frequenties in opslaat, zodat de ontvanger weet waar te scannen.

 

Aangezien de E1 (o.a. DM500) ontvangers steeds minder gebruikt worden, zijn de recente cables.xml ook lastiger te vinden. Zelfde geldt voor zenderlijsten.

 

Zeker omdat je zelf ook een E2 ontvanger in huis hebt staan, vind ik dit de makkelijkste optie, en zo ben je ook niet afhankelijk van anderen als er weer frequenties gewijzigd worden. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Duidelijk, de enige reden dat ik nog deze dm500c heb is dat ik nog een SD tv 720/576 heb staan op een logeerkamer. Ik ben daar bijna nooit en kijk altijd op de DB800C. Maar soms is het toch fijn om eventjes het nieuws of een film te pakken. Dit kan nu toch met deze ontvanger. Ze worden overigens nu verkocht op MP voor maar 15 euro. Dus echt duur zijn ze niet meer terwijl je er nog ontiegelijk veel mee kunt doen. 

 

Overigens nog een vraagje over de kabel kwaliteit. De dm500c heeft 3 uitgangen voor beeld:

 

1. Tulip

2. Scart

3. S-video

 

Wat geeft het beste kwaliteit. Ik gebruik nu een standaard scart kabel van de Hema. Of maakt het niks uit?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook nog een oude DM500c op de hobbykamer staan hoor  ;) zolang die nog draait is er niks mis mee (kabelscan is wel een gemis), geeft op een kleinere tv nog een prima plaatje en staat toch meestal maar op de achtergrond aan.

 

Wat betreft de kabels, composiet (geel/wit/rood tulp) is sowieso de minste uitgang. Alle kleuren gaan hier over één kabel. Bij scart (bij S-video geloof ik ook, niet helemaal zeker) zijn de kleuren opgesplitst in RGB (rood/groen/blauw), wat een mooier plaatje oplevert.

 

Ik ken de kwaliteit van de kabels van de Hema niet, maar het verschil tussen een hele slechte kabel en een "normale kabel" zie je wel. Ik neem aan dat je geen monster-kabel van 50 euro wilt gaan kopen voor deze ontvanger  ;) .

Ik gok dat een Hema kabel van gemiddelde kwaliteit is dus voldoende, kun je ook een beetje inschatten aan de hand van de dikte van de kabel en hoe hij aanvoelt. Kijk ook even in het menu bij de AV-instellingen en speel daar eens mee om te kijken wat het beste plaatje oplevert. Volgens mij kun je ook S-Video over Scart laten gaan (als zowel de box als de tv dit ondersteunen).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Thnx. Klopt ik heb gisteren ook internetradio met de DM500c aan de praat gekregen.

 

Maar een MONSTER kabel voor 50, nee, zo veel verschil is het ook weer niet en dan zou de kabel veel duurder zijn

dan de ontvanger nog waard is. Ik heb gewoon een tulip kabel en een scart. S-video heb ik ook, echter zie ik nu dat de DM500 geen S-video heeft.

De dm600c heeft s-video. Dus de keuze is dan lekker gemakkelijk. Ik blijf de scart gebruiken. Mooie aan de DM500C is dat die nog wel digital out heeft.

Dus als ik die aansluit op de receiver heb ik er nog steeds 5.1 ac3 geluid uit. 

 

Het is deze kabel, ze schrijven zelf hoge kwaliteit etc:

http://www.hema.nl/winkel/huis-en-tuin/doe-het-zelf/gereedschap/elektra/scartkabel-%2881010500%29

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

hoe gaat dat in zijn werking? Kan ik dan de cables.xml van OpenPLi halen uit mijn DM800C en dan in var/etc doen van de DM500C

en dan scannen op provider? Hoe werkt dat (handmatig heeft die pids nodig dacht ik bij die optie) .

 

Of gebruik deze cables.xml: https://www.sat4all.com/forums/topic/347544-cablesxml/?p=2350223

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...