Ga naar inhoud


op zoek naar een betere DVB-T antenne


jozefleon

Aanbevolen berichten

Allen gegroet.

 

Ik ben een Vlaming die in Wallonie woont en ik kijk TV via de satteliet (19°,23,28) en via DVB-T.

Ik woon in "le Pays des Colinnes", 500 meter van de Noordrand van de eerste Waalse heuvelrug (ten zuiden van Ronse). Ik kijk dus regelrecht in Vlaanderen met enkel de Kluisberg nog tussen mij en de zendmast in Egem-West Vlaanderen. Ik woon op 121 meter en de hoogste toppen van de Kluisberg liggen op 145 meter en op een tiental kilometer van hier.. 

Ik zou graag de Vlaamse zenders stabieler kunnen ontvangen via DVB-T, want dan kan ik mijn TV Vlaanderen abonnement opzeggen ... immers, verder meer dan genoeg interessante FTA zenders met een triple LNB Quad. 

Nu de bladeren van de bomen zijn, lukt dat weeral veel beter dan op een winderige zomerdag. Ik heb veel bomen en ook een druivelaar boven het terras, waar de antenne doorheen moet kijken.

Ik gebruik echter nog steeds een simpel camping antennetje (zie foto) en zou graag een beter presterende buitenantenne kopen.

 

Kan iemand soms inschatten of ik, met een betere antenne, mijn doel (min. 75 % van het jaar stabiel beeld ) zou kunnen bereiken ?

En welke antenne ? Yaga ? of een ander merk ? ... ik ken deze wereld niet maar meen toch te weten dat mijn antenne moet uitgerust zijn met de juiste polarisatie naargelang het signaal dat ik moet ontvangen. Ik neem verder aan dat mijn camping antennetje een horizontale polarisatie heeft. Klopt dit  ??

Egem (en in 2de instantie Gent) zenden uit in vertikale polarisatie ... Kan een juiste polarisatie  reeds een balangrijke verbetering geven of is dit marginaal ???

 

hartelijk dank voor elke hulp en zijn er mensen die vergelijkbaar wonen en reeds mijn doel bereikt hebben ?

post-52249-0-39274100-1447580358_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Afhankelijk van de frequentie zal je de nodige demping hebben door dit groen, zeker bij veel groen en een regenachtige dag.

Hoeveel meter antennekabel zit er aan je camping antenne?

Een lange, oude kabel zal nog meer demping geven.

 

Ideaal zou een antenne boven het bladerdak zijn, een Yagi antenne gebruiken met wat versterking.

Je huidige antenne lijkt mij niet geschikt voor de frequenties die je wilt ontvangen.

 

Blijft het probleem van de Kluisberg, of die je nog direct zicht op de zendantenne ontneemt.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste  Jozefleon, die camping ant. is niet zo geschikt ,daar  je deze vertikaal moet plaatsen ,en die grote dipool is een FM ant.daar heb je voor DVB-T niks aan ,geeft alleen maar demping, je zou dus de ant. een 4e slag moeten draaien ,,als het signal  sterk genoeg is zal het wel lukken,maar ik zou het wel wat hoger op zoeken ,daar bomen ook demping geven//veroorzaken.,ook ivm. die berg.

De polarisatie is in in dit geval vertikaal ,dus moet de ant ook vertkaal staan ,,dus niet recht omhoog ,maar 90* links of rechts om ,zeer belangrijk , ik zou dit eerst proberen ,mocht het signal nog te zwak zijn ,dan kun je als nog een Yagi  met ingebouwde versterker nemen.

Als je dan coax van goede kwaliteit gebruikt  bijv. koka 779 Hiirschman dan is de lengte 100m bv. geen probleem .

Probeer dus eerst met de ant, vertikaal,dan weet je in igv wat meer .suc6.

aangepast door columbo
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste jozefleon.   Zoals ik het kan bekijken ontvang je nu met de achterkant van de antenne het dvb-t signaal. Door de antenne te kantellen zoals "columbo" aangeeft en de andere kant in te richten kan het ontvangst verbeteren.

Zoals je nu op jou foto kijkt staat de dvb-t antenne naar rechts gericht maar als deze naar links gericht is staat hij naar (Bruxellus) Brussel gericht wat volgens de bijgevoegde kaart een beter ontvangst zou moeten opleveren omdat je in die ontvangst zone woont.

 

post-75492-0-85522300-1447592085_thumb.png

 

 

 

 

Van horen zeggen of zelf uitgeprobeerd? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

De richtingskarakteristiek van zo een antenne is meestal "alle richtingen gevoelig behalve de juiste".

Een Yagi UHF antenne zal al een hele verbetering geven.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor 50 euro incl verzenden heb je een Kjærulff Maximum UHF 200 antenne... met een versterking van 12-18dB

Ik lees veel goede ervaringen met deze antenne...

 

post-39968-0-80649200-1447598697.jpg

aangepast door Sverige

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor 50 euro incl verzenden heb je een Kjærulff Maximum UHF 200 antenne... met een versterking van 12-18dB

Ik lees veel goede ervaringen met deze antenne...

 

attachicon.gif61OCumwkR5L._SX425_.jpg

Een identieke antenne Metronic DVB-t buitenantenne kan je ook kopen voor 47.5 euro,  maar wel eerst bestellen via hun site. Vandaag bestellen en meestal (naargelang voorraad) morgen afhalen. Ik heb een dergelijke antenne en die staat zelfs binnen voor raam op de zolder en ik ben heel tevreden. Hiermee ontvang ik alle Franse TNT zenders en de Belgische VRT en RTBF

post-44192-0-78850500-1447607924_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hartelijk dank voor alle antwoorden.

 

Ziehier wat meer info :

 

kabellengte :

buiten 7 meter - kabeltype : onbekend

binnen : ong 3 a 4 meter, wat echter kan ingekort worden tot 1 meter. Kabeltype (binnen)  :" RGGU 75 ohm Coaxial Cable".

Loont het in te korten ? Dit betekent wel : voorgeinstalleerde plug afknippen en er eigenhandig een nieuwe op te zetten ! Ik kan dat, maar ben master in economics en geen technieker....

En ik heb ook een versterker : zie foto

 

Ik kan inderdaad naar Brussel richten en zal dat eens proberen. Ik zie trouwens ook een mast in Halle staan ? Klopt dat ? Halle is ongeveer even ver als egem ...Brussel Centrum is 15 km verder. Satkijker Kan je me aub de link naar de website met dat kaartje met zendbereik sturen. Thks.

Ik schat dat de Kluisberg gemiddeld 10 meter hoger is dan mijn positie. Is dit een zware belemmering. Op 40 km afstand kan de masthoogte hier toch post-52249-0-96493700-1447614793_thumb.jpgpost-52249-0-61805200-1447614852_thumb.jpgniets meer aan veranderen ?

 

Hierbij ook een kopie van het beeld met de signaalsterkte. Deze fluctueert tussen sterk en middel. Pas op : dit is nu :  zonder bladeren aan de bomen. s'Zomers is dit heel wat slechter (wat ik juist wil overwinnen)

 

Ik heb begrepen dat ik de antenne (die nu evenwijdig aan de aarde is, een kwartslag draai zodat ze loodrecht op de aarde staat. Zal iets voor woensdag zijn ...

 

Als dat alles niet lukt, kan ik eigenlijk nog de antenne boven op de zolder aan de noordkant van het huis zetten. Daar kijk ik nog zonder bomen. Maar er is geen raam, maar dit is een houstkeletbouw dus enkel een facadesteen met behoorlijk wat Rockwool. Daar moet dan een 15-tal meter kabel van de ene kant van het huis dwars naar de andere kant getrokken worden. Ik heb liever dat ik een paar weken per jaar naar BBC of ZDF moet kijken. Maar zou dit werken met die speciale koka 779 kabel.

 

Geen probleem om een nieuwe antenne te kopen, maar zou dan graag zoveel mogelijk info ontvangen om de beste te kopen, zonder mijn broek er aan te scheuren natuurlijk.

 

Nogmaals hartelijk dank aan alle!

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Bij de door jou opgegeven kabellengte zal de kabel vervangen geen verschil opleveren, tenzij het buitengedeelte ernstig verweerd is en water in de kabel is binnengedrongen.

 

Een antenne op zolder boven het bladerdak is zeker een optie.

 

Een Yagi antenne, verticaal gepolariseerd, zal je ontvangstsituatie verbeteren.

Een adres om zo een antenne te kopen kan niet gegeven worden, de huisregels staan dat niet toe.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo, jozefleon.

 

Doordat je op een redelijke hoogte woont, denk ik dat het geen probleem mag zijn om ook

de Franse TNT-zenders te ontvangen met een Yagi.

http://www.tnttest.org/

 

Satfeeds-DX

Edision Piccollo Benelux Edition
Cahors Big Bisat :13°E, 19,2°E, 23,5°E, 36°E, 39°E, 46°E, 52,5°E            Triax 88 cm: 7°E, 2°E

Triax 64 cm: 42°E   Triax 78 cm:  4°W  Maximum E-85:  28,2°E, 21,5°E, 16°E, 10°E, 5°E, 1°W, 5°W                                                                                                                                        Maximum E-85: 14°W, 22°W, 30°W       

Visiosat 90 cm: basis 7°W die draaibaar is van 70,5°E tot 45°W                            DVBT-TNT     DAB+

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog even melden dat bij mij opgegeven yagi Metronic antenne men geen bijkomende versterker moet gebruiken, gezien versterker is ingebouwd in antenne. Werkt dan ook met bijgeleverde voeding.

Ik hou zelf niet zo van antennes met een actieve versterker....  ik probeer altijd een antenne te vinden die een goede passieve versterking biedt...  en dat doet de Maximum UHF200... maar er zijn uiteraard ook nog andere antennes die goed zijn....  

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...