Ga naar inhoud


Single LNB monteren naast duo monoblock LNB, wat heb ik nodig?


Grogy
Ga naar oplossing Opgelost door Sprietje,

Aanbevolen berichten

Beste Leden,

 

Vorige week heb ik mijn schotelinstallatie gemonteerd, ik heb een Inverto Duo Quad monoblock (Astra 1 en 3) gemonteerd op een Triax 88 cm schotel, het geheel werkt perfect met een Xtrend ET-9500.

 

Nu de installatie goed werkt, wil ik eigenlijk ook graag Astra 2 toevoegen en wellicht ook hotbird/eutelsat.

Probleem is echter dat ik in het bos woon, ik heb met moeite een plekje kunnen vinden voor mijn huidige schotelmast waar ik nu dus astra 1 en 3 op ontvang, via Dishpointer heb ik de situatie bekeken, ik denk dat ik Astra 2 wel kan toevoegen. 

 

Nu ben ik van plan om 1 Inverto LNB te kopen (40mm) met de nodige switchen, met deze extra LNB wil ik vervolgens gaan testen of ik hiermee astra 2 en hotbird/eutelsat kan pakken, als dit lukt wil ik er nog een Inverto LNB bijkopen en beide extra satellieten toevoegen.

 

Ik heb twee gebruikers op de schotel, beide maken gebruik van een receiver met dubbele tuner, wat heb ik precies nodig aan switches en welke LNB's kan ik het beste gebruiken? mijn voorkeur gaat uit naar Inverto. De vraag is echter of ik naast de huidige Inverto Duo Quad Monoblock wel een extra 40 mm kop met quad aansluiting kwijt kan? lukt dit niet, dan zal ik losse LNB's moeten aanschaffen. Het liefst geen mini's ivm regengevoeligheid.

 

Wellicht denkt u, Waarom heeft hij geen trio LNB gemonteerd? dat heb ik bewust niet gedaan omdat ik perse een 88 cm schotel wilde hebben i.v.m. het bos waarin ik woon en i.v.m. regenreserve. Aangezien er voor 88 cm schotels of groter nog geen trio LNB's te koop zijn, zal ik het dus anders moeten doen.

 

Graag suggesties wat ik het beste kan kopen aan switches en LNB's. Tips ook erg welkom! Thanks  :)

Xtrend ET8500 OpenPli 4.0 OSCam r11213

Link naar reactie
Delen op andere sites


Qua switch moet je een zg. 'Uncommited' of DiSEqC 1.1 switch gebruiken. Mits je ontvangers dat kunnen.

Vier stuks I.c.m. quad LNB's.

Op elke switch één uitgang van elke LNB, dus bijv. poort 1 de duo-LNB, poort 2 de LNB voor Astra 2 en op poort 3 de LNB voor Hotbird.

Wil je Astra 1 zal je ontvanger eerst het DiSEqC 1.1 commando voor poort 1 moeten sturen, daarna het DiSEqC 1.0 commando 1 of A.

Voor Astra 3: DiSEqC 1.1 poort 2, daarna DiSEqC 1.0 2 of B.

Voor Astra 2 resp. de Hotbird is alleen het DiSEqC 1.1 commando poort 2 resp. poort 3 nodig.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op vakantie had ik hetzelfde probleem maar ik heb me kunnen behelpen met een simpele wasknijper en 2 kabelbinders en dat werkte perfect, voor langdurig gebruik zal je wel best iets stevigers moeten vinden:

https://www.sat4all.com/forums/topic/353722-hulp-bij-complete-installatie-omgeving-lyon/?p=2386670

Ik heb je foto gezien met de kabelbinders en wasknijper, inventief toegepast, haha

Ik ga de boel wel iets steviger opbouwen i.d.d. :D

Xtrend ET8500 OpenPli 4.0 OSCam r11213

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik begrijp echt niet waarom je nu een monoblock genomen hebt terwijl je eigenlijk vier satellieten wilt ontvangen.
Zeker omdat je twee aansluitingen wilt hebben wil dat zeggen dat je al twee dure uncommitted switches nodig hebt.
Ook het monteren van twee extra lnb's naast een monoblock levert problemen op.
Ik zou zeggen, neem gewoon een rail en zet daar vier lnb's twin op. Lukt dat niet vanaf één plaats, dan plaats je gewoon 2 schotels. Alle vier de lnb's kun je dan makkelijk op een gewone 4/1 diseqc-switch aansluiten.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Qua switch moet je een zg. 'Uncommited' of DiSEqC 1.1 switch gebruiken. Mits je ontvangers dat kunnen.

Vier stuks I.c.m. quad LNB's.

Op elke switch één uitgang van elke LNB, dus bijv. poort 1 de duo-LNB, poort 2 de LNB voor Astra 2 en op poort 3 de LNB voor Hotbird.

Wil je Astra 1 zal je ontvanger eerst het DiSEqC 1.1 commando voor poort 1 moeten sturen, daarna het DiSEqC 1.0 commando 1 of A.

Voor Astra 3: DiSEqC 1.1 poort 2, daarna DiSEqC 1.0 2 of B.

Voor Astra 2 resp. de Hotbird is alleen het DiSEqC 1.1 commando poort 2 resp. poort 3 nodig.

Bedankt voor je reactie Alex1970!

 

Zou ik naast de huidige duo LNB monoblock wel aan beide zijden 40mm LNB's kunnen monteren op een rail? is hier voldoende ruimte voor?

Welk type (Inverto) LNB kan ik het beste aanschaffen?

Zijn er ook zogenaamde multi switchen te koop, zodat ik i.p.v. 4 switchen 1 switch aanschaf met 4 voudige functie? dat zou eenvoudiger en netter zijn verwacht ik.

Xtrend ET8500 OpenPli 4.0 OSCam r11213

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik begrijp echt niet waarom je nu een monoblock genomen hebt terwijl je eigenlijk vier satellieten wilt ontvangen.

Zeker omdat je twee aansluitingen wilt hebben wil dat zeggen dat je al twee dure uncommitted switches nodig hebt.

Ook het monteren van twee extra lnb's naast een monoblock levert problemen op.

Ik zou zeggen, neem gewoon een rail en zet daar vier lnb's twin op. Lukt dat niet vanaf één plaats, dan plaats je gewoon 2 schotels. Alle vier de lnb's kun je dan makkelijk op een gewone 4/1 diseqc-switch aansluiten.

 

Sprietje, bedankt voor je reactie!

 

Je hebt helemaal gelijk, achteraf had ik beter losse LNB's kunnen monteren op een rail, ik ben/was echter niet echt bekend in de satellietwereld, ik had me wellicht beter moeten verdiepen.

Nu de huidige installatie boven verwachting uitstekend functioneert, vind ik het een leuk hobby project om eventueel uit te breiden, tja balen dat ik bepaalde zaken anders had moeten aanpakken, ik leer echter veel in korte tijd. De kosten vind ik wel meevallen en hobby's mogen geld kosten....toch?

Is het volgens jou dus niet mogelijk om naast mijn monoblock LNB 2 andere 40 mm LNB's te monteren op een rail? dat zou jammer zijn, dan heroverweeg ik om nu al verder uit te breiden of dat ik dat later alsnog doe.

Xtrend ET8500 OpenPli 4.0 OSCam r11213

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je heldere en economische uitleg Sprietje.

Conclusie, voorlopig laat ik de installatie zoals het is. Ik zie de huidige installatie als een beginners-sathobby, t.z.t. zal ik een meer professionelere installatie gaan opbouwen, mits mogelijk uiteraard. :)

Xtrend ET8500 OpenPli 4.0 OSCam r11213

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Oplossing

Controleer tussen 10 t/m 14 oktober maar eens tijdens de sun outage als de zon precies achter de satellieten door loopt of er schaduw op de schotel valt door de hoge bomen bij je. Dit kun je dan mooi voor alle vier de satellieten controleren. Dan kun je meteen zien of je op één plaats alle vier de satellieten kunt ontvangen of dat je daar twee schotels voor nodig hebt.
 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Kom tegen die tijd nog maar eens terug. Dan geeft ik je de exacte tijden van alle vier de satellieten op de verschillende dagen.

Sowieso geef ik tegen die tijd op dit forum wel weer een hint zodat iedereen die daar behoefte aan heeft kan controleren of zijn schotel niet in de gevarenzone komt door alsmaar hoger wordende bomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kom tegen die tijd nog maar eens terug. Dan geeft ik je de exacte tijden van alle vier de satellieten op de verschillende dagen.

Sowieso geef ik tegen die tijd op dit forum wel weer een hint zodat iedereen die daar behoefte aan heeft kan controleren of zijn schotel niet in de gevarenzone komt door alsmaar hoger wordende bomen.

Doen We!

Xtrend ET8500 OpenPli 4.0 OSCam r11213

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een Spaun switch is kwalitatief heel goed en dat kost veel geld.

Ik heb m'n uncommited switches via internet in China gekocht voor iets meer dan een tientje per stuk.

Doen het al jaren.

Je moet wel even zelf zorgen voor een waterdichte behuizing, maar dat hoort ook bij de hobby.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...