Ga naar inhoud


Hulp bij complete installatie omgeving Lyon


Briand

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

Mijn eerste post en ik heb gelijk een berg vragen. De afgelopen week al flink lopen lezen en zoeken en al weer een hoop bijgeleerd. Maar gezien het feit dat ik nog geen ervaring heb met tv via de schotel is veel van de uitleg op internet of te technisch of juist te basaal. Binnenkort vertrekken we naar Frankrijk en daar moet/mag/wil ik een schotel gaan installeren.

Wij hebben daar geen internet en het mobiele bereik is ook praktisch 0 dus ik wil zoveel mogelijk informatie van te voren verzamelen om niet voor verrassingen komen te staan.

 

Er hangt nu wel een kleine met een enkele kop, maar die is 10 jaar oud en via Canaldigitaal konden we nog maar een paar zenders ontvangen. Daarom besloten om alles maar te vervangen door nieuw spul. Nu heb ik het volgende aangeschaft:

Triax TDS 88 met multirail

(volgens mij een originele aangezien hij de dubbele groef heeft)

3x Inverto Black Ultra LNB

1x Inverto Extend Single long neck LNB

EMP-Centauri DiSEqC 2.0 LNB switch

VU+ Zero met daarop Openpli geïnstalleerd voor CanalDigitaal (door de winkel)

Xsarius Satmeter HD Easy Pro

Kabel, connectors, etc.

 

De schotel wordt geplaatst op de volgende coördinaten: 45.913079, 5.652236

 

Ik heb de volgende vragen:

1-De hoek van de multirail in de houder.

Volgens mij kan die op 180, 140 en 120 graden ingesteld worden (gruwelijk moeilijk leesbaar op dat zwarte plastic).

 

Vraag: Klopt het dat dit de scherpste hoek (120) moet zijn?

 

2- De schotel richting.

Op Satlex kwam ik op de volgende waardes voor de satellieten:

 

Satelliet (Satellietpositie)                              Azimuth         Elevatiehoek  (Skew)

Astra 2A/E/F (28.2°Oost)                                  149.97°           32.72°             -20.38°

Astra 3B (23.5°Oost)                                         155.85°           34.35°             -16.53°

Astra 1KR/L/M/N (19.2°Oost)                             161.46°           35.54°             -5.78°

Eutelsat Hot Bird 13B/C/D (13.0°Oost)              169.82°           36.72°             -7.06°

 

Vraag: Wordt dat dan een gemiddelde van de azimuth en elevatie of moet ik 1 satelliet kiezen en daar op uitrichten?

 

3-LNB’s op de rail en de hoek van de rail.

Ik heb verschillende posts gezien waarin dit voor mensen werd uitgerekend, maar ik heb er geen kunnen vinden voor het gebied waarin ik zit of een methode om het te berekenen.

Mij is verteld om de Extend LNB te gebruiken voor de Astra 1 omdat die minder belangrijk is.

 

Vraag:Is er iemand die me kan helpen met het berekenen van de afstanden en hoeken of dit voor me wil doen?

 

4-De Xsarius

Wat een belabberde handleiding heeft die zeg. Ik heb de volgende menu opties:

LNB Config / Sign zoeken / Spectrum / Constellatie / Positioner / Multi TP / Diseqc zoeken.

Volgens mij heb ik alleen LNB config en Sign zoeken nodig.

Als ik door de LNB config blader dan zijn dit de eerste 4:

 

            LNB1             LNB2             LNB3             LNB4

L.O     9750/10600     9750/10600     9750/10700     9750/10600

Pwr     13/18V            13/18V            13/18V            13/18V

Dish    Vast                Vast                Vast                Vast

DSQ    V1.0                V1.0                V1.0                V1.0

Port    1                      2                      3                      4

22K     0/22K              0/22K              0/22K              0/22K

 

 

Vraag: Kloppen deze waardes en wat houden ze eigenlijk in?

 

Bij Sign zoeken zijn dit de eerste 4:

 

             S001                   S002                      S003                            S004

            19.2E Astra 1      23.5E Astra 3        28.2E Astra 2              13.0E HotbirdKu

LNB     1- 9750/10600     2- 9750/10600       3- 9750/10700             4- 9750/10600

DSQ    1.0 - Port 1           1.0 - Port 2             1.0 - Port 3                  1.0 - Port 4

T001   10729 V 22000     11914 H 29900       10714 H 22000           10719 V 27500

 

 

LNB en DSQ haal hij op uit de LNB config, en de onderste is de transponder. Ik heb begrepen dat elke satelliet meerdere transponders heeft waarop dan weer een groep zenders zit.

Vraag: Zijn dit de juiste waardes om op te zoeken of maakt dat niet uit?

 

Als signaalwaardes heb ik LEV (is denk ik de sterkte van het signaal) en C/N (signaal ruis verhouding). Eindelijk iets wat ik begrijp J Maar we hebben ook nog NIV (in dBuV).

Vraag: wat moet ik met die NIV doen?

 

 

Volgens mij heb ik zo mijn grootste problemen wel gehad. Misschien heeft iemand later ook nog wat aan dit draadje kan hebben als die ook helemaal vanaf 0 moet beginnen.

 

 

Bij voorbaat al heel veel dank voor het geduld, begrip en hulp.

 

Brian

Link naar reactie
Delen op andere sites


Een Triax 88 moet in Frpneus Frankrijk als volgt worden afgesteld:

Plaats de rail met het gat in het midden in de onderste groef.
Monteer alle lnb zodanig is de houder dat de kop 5-6mm van de houder afstaan.
Zet de rail 12 graden schuin, de Hotbird lager dan de Astra 28,35.
Plaats de houder van de Astra 19,2-lnb tegen de lnb-arm.
Stel de lnb's op de volgende afstanden:
tussen de Astra 19,2 en Horbird 13 is 87mm
tussen de Astra 19,2 en Astra 23,5 is 58mm
tussen de Astra 23,5 en Astra 28,35 is 63mm
d.w.z. gemeten aan de voorzijde van de lnb van kuiltje tot kuiltje in de kap.

Zet de rail precies 12 graden schuin, d.w.z. de kop van de Hotbird moet 43mm lager staan dan de kop van de Astra 28,35.
Plaats hiertoe een vulling van 43mm op de kop van de Hotbird en plaats een waterpas over de deze kop samen met de Astra 28,35.

Stel de skew van de lnb's als volgt in:
Hotbird 13 op 7 graden
Astra 19,2 op 6 graden
Astra 23,5 op 10 graden
Astra 23,35 op 13 graden
d.w.z met de wijzers van de klok meegedraaid als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt t.o.v. verticaal, niet t.o.v. de rail.

Stel de elevatie van de schotel af op 35 graden om de satellieten te vinden.
Richt de schotel uit op de Astra 19,2. Heb je die gevonden, dan de schotel fijntunen (elevatie + draairichting) op de Astra 23,5 op de zender TV Oranje totdat je maximale signaalkwaliteit hebt.
 

post-60869-0-93998700-1466356008_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vergeet niet dat de interessantste Engelse zenders (BBC & ITV) op Astra 2 op de UK-spotbeam zitten en hoe verder naar zuiden/oosten, hoe zwakker deze worden. Probeer best de LNB voor Astra 2 te finetunen met Movies4men 11171H/22000, deze zit op de Europe-beam en is sterk genoeg om wat mee te experimenteren. Eens onder de lijn Manosque/Grenoble mag je de BBC vergeten zelfs met een perfect uitgelijnde Triax 78 en een Black Ultra,

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de tip. Gelukkig zit ik boven Grenoble. Of bedoel je ten oosten van die lijn? Dan plaats ik mijn vertrouwen in de 88cm schotel :)

 

Inmiddels snap ik die xsarius ook een beetje. Moet alleen de transponder lijst ff aanpassen want die is niet helemaal uptodate als ik hem naast de CD zender lijst leg. Wel mooi in de xsarius is dat er aangegeven wordt of het een unieke transponder frequentie/symbolrate is. Voorkomt finetunen op de verkeerde satelliet.

Moet ik nu alleen die CD lijst ff doorlopen om de unieke transponders te identificeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

NB

Bij 28oost en LNB3 vermeld je 9750/10700 als L.O. frekwenties.

 

Als je een gewone universele LNB hebt, moet dat net als bij de andere LNBs 9750/10600 zijn.

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Briand

Ik denk dat je met een Triax 88 voldoende signaal hebt op de Astra 2 zoals ik de afstelling heb aangegeven. Dat blijkt uit de ontvangstrapporten zoals o.a. deze: http://www.satandpcguy.com/uk-tv-astra-satellites/current-uk-tv-satellites/astra-2e-satellite/astra-2e-satellite-reception-reports-spain/
Mocht het zijn dat die bij slecht weer te gemakkelijk weg valt en je minder waarde hecht aan de Hotbird, dan kun je precies dezelfde afstelling aanhouden maar dan niet beginnen op de lnb-houder van de Astra 19,2 tegen de arm aan te zetten maar de lnb-houder van de Astra 23,5. Alle lnb's schuiven dan naar dezelfde riching op waarbij de Astra 2-lnb dichter in het midden komt te staan.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is hem inderdaad. Dan zal ik die waarde even aanpassen.

 

Op het moment dat ik de rail kantel dan zal de lnb die tegen de houder zit iets verschuiven. Het zal minimaal zijn maar toch. Of zijn de afstanden berekend als de rail al schuin staat?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Briand

 

Ik denk dat je met een Triax 88 voldoende signaal hebt op de Astra 2 zoals ik de afstelling heb aangegeven. Dat blijkt uit de ontvangstrapporten zoals o.a. deze: http://www.satandpcguy.com/uk-tv-astra-satellites/current-uk-tv-satellites/astra-2e-satellite/astra-2e-satellite-reception-reports-spain/

Mocht het zijn dat die bij slecht weer te gemakkelijk weg valt en je minder waarde hecht aan de Hotbird, dan kun je precies dezelfde afstelling aanhouden maar dan niet beginnen op de lnb-houder van de Astra 19,2 tegen de arm aan te zetten maar de lnb-houder van de Astra 23,5. Alle lnb's schuiven dan naar dezelfde riching op waarbij de Astra 2-lnb dichter in het midden komt te staan.

 

 

Tja, een paar jaar geleden met Astra 1N was het net iets gemakkelijker om in de buurt van Parijs de BBC te ontvangen, deze hobbyist kon het met een Tefal van 22cm :grin:

http://forum.satelliweb.com/viewtopic.php?f=3&t=9714#p93151

 

Sprietje, enig idee hoeveel signaal je verliest op een Triax per graad dat je verder van het brandpunt zit met een multirail?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Briand

 

Ik denk dat je met een Triax 88 voldoende signaal hebt op de Astra 2 zoals ik de afstelling heb aangegeven. Dat blijkt uit de ontvangstrapporten zoals o.a. deze: http://www.satandpcguy.com/uk-tv-astra-satellites/current-uk-tv-satellites/astra-2e-satellite/astra-2e-satellite-reception-reports-spain/

Mocht het zijn dat die bij slecht weer te gemakkelijk weg valt en je minder waarde hecht aan de Hotbird, dan kun je precies dezelfde afstelling aanhouden maar dan niet beginnen op de lnb-houder van de Astra 19,2 tegen de arm aan te zetten maar de lnb-houder van de Astra 23,5. Alle lnb's schuiven dan naar dezelfde riching op waarbij de Astra 2-lnb dichter in het midden komt te staan.

 

 

Lukt het niet met de HD versie dan kan je ook BBC 1,2 en 4 nemen in de SD versie op 10773H/22000 en ITV op 10906V/22000.

Heb deze ochtend de handige Harry gespeeld en zonder veel problemen mijn duo lnb uitgebreid naar een triple lnb voor Astra 2 :grin:

 

post-40856-0-55528100-1466618802_thumb.jpg

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist de xsarius transponder lijst bijgewerkt. Nu staan alle transponders van canaldigitaal zenders er in en zijn ook alleen de echte unieke transponders als zodanig aangemerkt. Heeft toch zijn voordelen om handig met excel te zijn :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...