Ga naar inhoud


Storingen , Diseqc stuk ?


haelewyn

Aanbevolen berichten

Ik had bij terugkomst van een lange vakantie ineens last van uitval op Astra3.
Ik merkte het het meest op National Geografic en het werd alsmaar slechter; Soms tot 5 keer per minuut of nog iets meer.

Niet te bekijken beeld dus.

Ik heb aan de kant van de Astra 3 de connectors op de kabel vernieuwd. Aan de kant van de LNB was de kern verroest, aan de kant van de Diseqc leek die ok. Dit was nog zonder resultaat.

Ik heb de LNB van Astra 3 vervangen door een andere LNB die ik nog liggen had. Deze heeft een hogere versterking. De originele LNB was een Alps, de nieuwe die ik gebruik een 'Titanium'.

Alles afgeregeld..  en toen was er maar nog 1 keer uitval op meer dan een uur.
Al een hele verbetering maar het is nog niet goed genoeg.
Ik moest wel nog de regenbescherming op de LNB installeren (huls over de draad).  Daarna ineens geen beeld meer. Niets.

Bij het verder aftasten van alles en nog wat bleek dat bij het manipuleren van de coaxdraad op de Disecq (losdraaien etc) er terug stukjes beeld kwamen.
Ik heb 3 ontvangstkoppen en gebruik maar 3 van de 4 ingangen op de Diseqc.  Ik heb de coax nu even op de vrije positie gezet en heb terug beeld maar weer met enige onderbrekingen.

Ik merk dat ook op de zeldzame kanalen op Astra1 er uitval is.
Op Astra2 lijkt alles me perfect qua ontvangst.

Ik had nooit gedacht dat een Diseqc stuk kon gaan maar ik veronderstel dat alles kapot kan gaan ?
Als het de Diseqc niet zou zijn moet ik al gaan kijken naar de kabel die tussen de Diseqc en ontvanger loopt.
 

Ik heb een Bisat antenne met 3 koppen. 
De antenne zelf is al wat verweerd.. Geen idee of dat een probleem is. Het oppervlak is gemaakt uit plastic.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Uit ervaring: Een Single Alps lnb vol water ?! - Geen enkel barstje kunnen vinden, midden ader coax was "verteerd" - Poort #3 Diseqc switch om zeep (teveel mA ?!) - lnb vervangen en aangesloten op ongebruikte poort #4 - Werkt na een jaartje nog perfect .... 

1x Triax78 enkel voor 23.5° - 1x Cahors BigBisat voor 13° + 19.2° (centraal) + 28.2° - 4x Inverto Twin Black LNB - 2x DiSEqC Switch - KOKA799 - HORIZON HD-S2 Satelliet meter - 40" SONY tv met CI-module/SC - Diverse ontvangers ivm instellen en testen....   

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste haelewyn

Een coaxkabel waarvan de kern verroest is? Dat kan niet anders betekenen dan dat je een coaxkabel hebt met een ijzeren kern met een microscopisch laagje koper er over, de zogenaamde CCS coaxkabel.
CCS staat voor Copper Clad Steel. Goedkope troep coax die helemaal ongeschikt is voor satellietontvangst waarbij een voedingsspanning vanaf ontvanger naar de lnb gaat.

Wat staat er precies op de coaxkabel om de paar decimeter?
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey, 

Toen ik met het sat-avontuur begon een jaar of 10 geleden heb ik gewoon alles laten plaatsen door een intallateur uit de omgeving.
Ik heb al eerder gemerkt dat de onderdelen die hij gebruikt heeft, bv de LNB's, goedkope troep zijn die hij aan de prijs van 'kwaliteit' heeft verkocht.
De kabel : ik zie er niets op gedrukt staan.. net hetzelfde 'wit product' dat ik al gebruikte toen ik 30 jaar geleden kabel tv installeerde voor mezelf in huis.
'Van de rol' van de Hubo of dergelijke. De complete kabel vervangen is technisch gezien wel mogelijk maar niet echt de job waarop ik zit te wachten natuurlijk :-)
De zwarte kern : had ik al eerder gehad aan de LNB ...  Ik kort die dan gewoon een stukje in.


Thanks ook aan Marc-sim.  Goed om te lezen dat ook bij jou één poort van de switch om zeep was. Ik heb dus, denk ik, hetzelfde voor en probeer het ook even met de 

vierde ingang. Maar aangezien die ASTRA1 ook al problemen geeft en de ontvangst op het eerste gezicht nog altijd niet ongestoord verdergaat... 

denk ik er over om een nieuwe switch te gaan halen. Ik zag er van Humax bv ...   Misschien moet ik dat maar gaan doen.
Ik wou hier even aftoetsen of het zinnig is om de switch te vervangen.  Ik zou er dan geen meer genre 'smart' (merk) nemen zoals er nu op staat. In theorie is die weerbestendig maar die is alles behalve sterk gemaakt. De Humax ziet er wat degelijker uit op foto.

Ik ga de tv nog even aanzetten als test en zien wat er gebeurt.

aangepast door haelewyn
Link naar reactie
Delen op andere sites

Elk fatsoenlijk merk heeft zijn naam en type op de coax staan.
Ga er maar gerust van uit dat het CCS-coax is als je een "zwarte kern" hebt en als die geroest is.
Je krijgt onherroepelijk na enige tijd slecht kontakt waardoor je problemen krijgt maar ook door de hogere weerstand van de ijzeren kern heb je meer weerstand waardoor je bij een kabel van 50 meter meer spanningsverlies krijgt. Hierdoor bestaat de kans dat lnb's en diseqc-switches niet meer willen schakelen. Vooral bij gebruik van een rotor die flink wat mA verbruikt krijg je een veel te groot spanningsverlies.
Er komt vaak nog bij dat bij die goedkope coaxkabel voor de vlechtmantel geen koperdraad maar aluminiumdraad wordt genomen wat ook een hogere weerstand heeft. Daar bovenop wordt dan vaak een vlechtmantel gebruikt die uit heel weinig draadjes bestaat zodat de weerstand ook al hoger wordt.
Als je de vlechtmantel van een goed merk bekijkt zoals van bijv. Koka 799, dan zie je dat je nagenoeg niet door de vlechtmantel kunt heen kijken, zo dicht is die geweven. Bij goedkope coax zie je slechts een paar geweven draadjes lopen en kijk je er dwars doorheen. Dit soort CCS-coax koop je voor €15,- per 100 meter.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey, 

Toen ik met het sat-avontuur begon een jaar of 10 geleden heb ik gewoon alles laten plaatsen door een intallateur uit de omgeving.

Ik heb al eerder gemerkt dat de onderdelen die hij gebruikt heeft, bv de LNB's, goedkope troep zijn die hij aan de prijs van 'kwaliteit' heeft verkocht.

De kabel : ik zie er niets op gedrukt staan.. net hetzelfde 'wit product' dat ik al gebruikte toen ik 30 jaar geleden kabel tv installeerde voor mezelf in huis.

'Van de rol' van de Hubo of dergelijke. De complete kabel vervangen is technisch gezien wel mogelijk maar niet echt de job waarop ik zit te wachten natuurlijk :-)

De zwarte kern : had ik al eerder gehad aan de LNB ...  Ik kort die dan gewoon een stukje in.

Thanks ook aan Marc-sim.  Goed om te lezen dat ook bij jou één poort van de switch om zeep was. Ik heb dus, denk ik, hetzelfde voor en probeer het ook even met de 

vierde ingang. Maar aangezien die ASTRA1 ook al problemen geeft en de ontvangst op het eerste gezicht nog altijd niet ongestoord verdergaat... 

denk ik er over om een nieuwe switch te gaan halen. Ik zag er van Humax bv ...   Misschien moet ik dat maar gaan doen.

Ik wou hier even aftoetsen of het zinnig is om de switch te vervangen.  Ik zou er dan geen meer genre 'smart' (merk) nemen zoals er nu op staat. In theorie is die weerbestendig maar die is alles behalve sterk gemaakt. De Humax ziet er wat degelijker uit op foto.

Ik ga de tv nog even aanzetten als test en zien wat er gebeurt.

Ook al geprobeerd met de coax rechtstreeks op de lnb(s) ?

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Sprietje :   ja.. zo een goedkope coax is het dus. Het heeft wel 8 jaar goed gewerkt met die kabel. 
Ik begin hier al te vrezen dat ik het niet in orde ga krijgen :)
Maar ik stel voor : eerst de switch vernieuwen en als het DAN nog niet goed is : nieuwe kabels trekken van een goede kwaliteit.

Wat ik raar vind : ik heb iedere keer meer storingen als de zon opsteekt en in een bepaalde hoek, redelijk recht voor de antenne, staat.
Eerder had ik iets dergelijks met een LNB die stuk was. Maar deze keer ligt het dus daar niet alleen aan.

Meer storingen trouwens op ASTRA1 dan op ASTRA3. 

F-koppeling .. had al gedacht dat er zoiets moet bestaan. Even bekijken nog... 

aangepast door haelewyn
Link naar reactie
Delen op andere sites

en het signaal op die  ASTRA1 dan op ASTRA3.2 die wegvallen hoeveel ¨% heb je daar op dan ?

en heb je alle verbindingen al goed nagekeken 

of je schotel terug een beetje uitrichten kan ook nog

1x Dreambox 900UHD Openatv 7.4 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x Channel Master 1.20

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio

1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  1x Samsung  UE46F6650SSXXN led 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uitrichting is volgens mij goed. Ik heb de kop terug uitgericht..  Dat is allemaal prima, denk ik.

Verbindingen :  daar waar twijfel was of op één punt waar het slecht was : vervangen.
  Stekker op diseqc uitgang ook al vervangen voor alle zekerheid. Immers : er waren ineens problemen op 2 sat's..  Dus moet het ergens iets op het gemeenschappelijk gedeelte zijn.

Bij normaal beeld geeft mijn M7 ontvanger 78-80 procent signaal en 80-82 procent kwaliteit. 
Geen idee of die cijfers iets zeggen.

Ik heb zo een Bisat met een multikop voor 3 satellieten.

Astra 2 geeft altijd prima beeld en is makkelijk uit te richten, vind ik.  Die geeft perfect beeld en uitrichting. Dan moet de rest ook goed zijn.

Bij uitval zakt het signaal volgens mijn ontvanger even tot 30-38 procent. Dan is er beelduitval, komt het signaal terug en uiteraard heb ik dan na iets meer dan een seconde weer beeld.

 

Ik ben deze ochtend een Diseqc gaan halen bij een lokale verkoper. Ik had geen zin om er op te wachten of voor verrassingen te staan wegens het verlof.
Die heb ik nu geplaatst en het ziet er goed uit.
Als de zon even opkomt heb ik voorlopig nog geen storingen. Astra 1 was het slechtste en daar heb ik weer perfect beeld.
Nog even de 3de positie op de Diseqc geprobeerd maar die gaf niks beeld.

Even een dagje testen en dan zien we wel.

Ik denk dat een volgende stap het vervangen van de dodgy bekabeling moet zijn. ik hoop dat het niet zo ver komt :-)
De handelaar in de buurt vertelde me dat goede coax rond de 20 euro per meter kost ?

aangepast door haelewyn
Link naar reactie
Delen op andere sites

wat een oplichter 

De handelaar in de buurt vertelde me dat goede coax rond de 20 euro per meter kost ?

1x Dreambox 900UHD Openatv 7.4 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x Channel Master 1.20

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio

1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  1x Samsung  UE46F6650SSXXN led 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Aha, dat is de kabel welke door elfjes s'nachts bij maanlicht met de hand gemaakt wordt.

 

JE moet die kabel wel eerst goed inspelen met roze ruis, anders ga je het verschil niet merken.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oei .. zou hij zich versproken hebben ? We rekenen hier nog vaak in Belgische Franken en de omzetting laat soms te wensen over.

  20 euro de meter x 30 meter.. dan ga ik wel terug naar de HUBO en zet ik er kabel 'wit product' tussen die ook 8 jaar meegaat.
Hij praatte alleszins ook over een systeem waar je de connector op de kabel knijpt met een 'machine' en dat zou per connector 23 euro kosten ?
Halleluja ?

Alle gekheid op een stokje...
ik had toch wel weer storingen in het signaal.

Soms is dat HEEL kort en is er enkel even een stilstaand beeld en onderbreking van het geluid.
Soms is er een iets langere onderbreking en is het beeld en geluid volledig weg.
Dat komt dus vaakst voor als de zon ineens opsteekt achter de LNB.

Er komt dan vaak een onderbreking of 2-3 op 10 seconden. 

Ik ben nog eens gaan kijken naar het gemeenschappelijke stuk van het verhaal. 
De kabel die van de Diseqc naar de ontvanger loopt vertoont aan de buitenkant nogal wat rot. De kabel ziet er versleten en verweerd uit.
De installateur heeft die ooit redelijk kort afgeknipt zodanig dat ik geen ruimte meer heb om veel af te knippen en opnieuw aan te sluiten.
Ik heb de kabel enkele keren een paar cm ingekort. Dat toonde ofwel dat het zilverpapier spontaan afbrak (rot ?) of dat de kern bij de lichtste aanraking afbrak.
Ik ben dus nog iets verder gegaan en heb het nu weer aangesloten gekregen (ik heb maar een kort eindje meer).

Ik denk erover, als het nu niet opgelost is,; om de kabel op het droog gedeelte te onderbreken / door te snijden en er met een aanzetstuk een ander stuk coax aan te breien.
Ik vraag me af of het verlengen van de kabel met een F-koppeling veel verlies geeft want ik denk dat ik hier niet veel meer over heb..
Helemaal vervangen tot binnen kan ook natuurlijk maar ik heb geen nietpistool met kromme nieten meer om die kabel te bevestigen.
Dat zou ik misschien wel kunnen afschooien van de lokale handelaar..; wie weet.

En ooit zal dat er wel moeten van komen. Ik hoop alleen dat er sneller een verhuis komt dan dat ik de kabel ga vervangen.
Ik blijf hier namelijk niet tot het einde van mijn dagen wonen, althans dat hoop ik toch.


EDIT :  probleem nog niet opgelost : volgende stap dus maar weer .. pfffff .. ik word er zo moedeloos van.
Proximus TV is ook een optie natuurlijk.
LNB en Diseqc zijn vervangen .. het gaat beter maar het is nog niet opgelost. Zou het misschien aan de ontvanger liggen ?

aangepast door haelewyn
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...