Ga naar inhoud


hulp bij afstellen triax td 88 met 4x inverto ultra black lnb


litos

Aanbevolen berichten

Op 10-9-2016 om 09:08 zei Sprietje:

Beste litos

Ik heb voor Uitwellingerga voor een Triax 88 met 13-19-23-28e het volgende uitgerekend:

- monteer de rail zo, dat het gat in het midden in de onderste groef zit.
- monteer alle lnb's zodat de koppen 5-6mm van de lnb-klem af staan.
- zet de rail 10 graden schuin.
- plaats de houder met de Astra 19,2-lnb tegen de lnb-arm.
- zet de 23,5-lnb aan de andere kant van de arm met de koppen tegen elkaar.
- zet de 28,2-lnb ook weer met de kop tegen de kop van de 23,5-lnb.
- plaats de Hotbird 13-lnb op 75mm afstand van de 19,2-lnb, d.w.z. gemeten aan de voorzijde van de lnb van kuiltje tot kuiltje in de kap.
- controleer nu of je de rail op 10 graden schuinte hebt ingesteld. De kop van de Hotbird 13 moet 33,5mm lager staan dan de kop van de Astra 28,2. Plaats hiertoe een vulling van 33,5mm op de kop van de Hotbird en leg een waterpas over de koppen van beide lnb's.
- stel nu de skew van de lnb's als volgt in:
Hotbird 13 op 6 graden
Astra 19,2 op 3 graden
Astra 23,5 op 6 graden
Astra 28,2 op 9 graden
d.w.z. met de wijzers van de klok meegedraaid als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt t.o.v. verticaal, dus niet t.o.v. de rail.
- stel de elevatie van de schotel in op 28 graden.
- Richt nu de schotel uit. Het makkelijkste doe je dit met de Astra 19,2 omdat die lnb het meest in het midden zit en omdat die satelliet het sterkste is. Eenmaal de Astra 19,2 gevonden, dan de schotel fijn afstellen op de Astra 23,5 met de elevatie en de draairichting. Dit is absoluut noodzakelijk omdat de kop van de Astra 19,2 er 5mm naast staat wegens ruimtegebrek.
Heb je maximale signaalkwaliteit op de Astra 23,5, dan ontvang je alle overige satellieten ook goed. Om de overige satellieten allemaal maximaal te ontvangen, is het dus erg belangrijk dat je de schotel 100% goed op de Astra 23,5 af stelt.
 

post-60869-0-15824700-1473490874_thumb.jpg

post-60869-0-36256800-1473491197_thumb.jpg

post-60869-0-06863800-1473491253.jpg

post-60869-0-82025000-1473491326.png

Hallo Sprietje,

Ik heb een Triax 110cm schotel met 4 lnb's zoals hierboven, hoe kan ik in mijn geval de precieze posities van alle lnb's en rail berekenen?

heb wel een site gevonden (https://www.satlex.de/nl/wavefrontier_calc-params.html?satlo_east=28.2&user_satlo_east=&user_satlo_east_dir=E&satlo_west=13.0&user_satlo_west=&user_satlo_west_dir=E&location=52.10%2C5.11&la=51.525771&lo=5.445836&country_code=nl )

maar deze is voor wave-frontier en komt niet helemaal overeen.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste jackren

 

Ik heb het volgende voor je uitgerekend voor een Triax 110 bij Woensel-Noord:


Ik geef je alleen de afstanden van de lnb's, de schuinte van de rail en de elevatie van de schotel. Voor de rest is de manier van afstellen hetzelfde.
De afstanden tussen de lnb's:
- tussen de Astra 19,2 en Hotbird 13 is 92mm
- tussen de Astra 19,2 en Astra 23,5 is 64mm
- tussen de Astra 23,5 en Astra 28,35 is 72mm

dit is gemeten aan de voorzijde van de lnb van kuiltje tot kuiltje in de kap.
De rail moet 11 graden schuin staan, de lnb van de Hotbird het laagst, die van de Astra 28,35 het hoogst.
Dit betekent dat de kop van de Hotbird  43,5mm lager moet staan als de kop van de Astra 28,35
De elevatie van de schotel moet je instellen op 29,4 graden om de Astra 19,2 of 23,5 te vinden.
Let op dat je de elevatie en draairichting van de schotel uiterst precies op een van deze satellieten moet afstellen want anders ontvang je de overige satellieten ook niet optimaal.

De skew van de lnb's moet als volgt afgesteld worden:

Hotbird 13 op 2,5 graden

Astra 19,2 op 3 graden

Astra 23,5 op 6 graden

Astra 28,35 op 10 graden

gemeten t.o.v. verticaal , niet t.o.v. de rail.

 

De schotel staat er al een jaar of 4 zie ik naast de poort. Moet die beter afgesteld worden?

 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Best Sprietje,

 

bedankt voor je uitleg en berekeningen, hier kan ik wat mee.

nog 1 vraagje , waar begin ik met plaatsing van de lnb's?  eerst de 19.2 strak tegen de houder , en van daaruit de afstanden naar volgende lnb meten?

 

ja schotel is niet stabiel genoeg naar mijn zijn, windgevoelig ontvang nog wel bijna alles maar vaak " blokken " en signaal maar 60

heb schotel wat verstevigd en wil hem nu opnieuw uitrichten.

 

ps preciese locatie schotel is 51.525208  5.446710  , maar dat zal waarschijnlijk niet veel uitmaken.

 

gr,

 

Jack

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja de houder van de 19,2-lnb tegen de arm maar wel eerst de rail ongeveer op de goede schuinte zetten.

Nee, die paar meter afstandsverschil van de schotel maakt niets uit. De locatie tot op 10km nauwkeurig is voldoende voor een juiste berekening.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@litos: Wat is je signaal op 11642 H op de Hotbird (13°E)?

 

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

11642 H 27500 3/4 8psk dvb-s2  volgens Kingofsat.net

 

o.a. KBS World

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb schotel nog niet  helemaal  ge " fine tuned",

heb eerst extra verstevingen aangebracht en kabels ingekort , f-connectors opnieuw bevestigd en gesealed.

ga binnenkort met gegevens van sprietje de schotel opnieuw uitrichten. ( en ook checken of paal 100% haaks staat)

20180705_124639.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor een vaste schotelopstelling is het niet zo belangrijk dat de mast 100% waterpas staat. Met de elevatie-instelling kun je afwijkingen in de kijkrichting compenseren, door de schuinte van de rail in te stellen zoals ik heb aangegeven, compenseer je een eventuele waterpas afwijking van de mast in dwarsrichting.
Bij een draaibare schotel is het wel belangrijk dat de mast precies waterpas staan in beide richtingen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...