Ga naar inhoud


grotere schotel presteert niet beter


alleyoop

Aanbevolen berichten

Een Moteck as ''hangt'' aan zijn lagers en een Stab as ''drukt'' op zijn lagers en dat gaat over het algemeen langer mee.

Mijn Stab HH120 draait hier al meer als 10 jaar zonder dat het zegel ooit los is geweest, maar de prijs van de Stab is er dan ook na, kwaliteit kost geld.

In de zendamateur wereld zie je over het algemeen alleen maar verticale staande rotoren met soms steun lagers voor de mast met grote antennes erin, dat is constructief simpeler dan welk ander systeem rotor ook.

 

Een rotor die de mast naar beneden heeft hangen zoals de Moteck heeft beperkingen bij het draaien, je kunt b.v. niet H to H draaien als je rotor dat zou kunnen. Een Stab staat boven de bevestigings mast en heeft daardoor geen draai beperkingen dan de motor zelf heeft..

 

Nou, ik had een Moteck en die draaide mooi wel 120 graden van oost naar west.

Ik woon 33 graden oost en ontving tot en met 95 graden oost en 15 of 20 graden west.

Laatste omdat er verder westelijk geen footprints waren die ik hier kan ontvangen.

 

Mijn rotor en andere apparatuur zijn een jaar of acht geleden opgeblazen door een zware piek in de elektriciteit.

Alles lag er uit, incl. de meter.

Door het te veel moeten aanpassen van freqs op diverse sats heb ik geen nieuwe rotor meer gekocht.

Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV.

Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat,   ** is tijdelijk buiten gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites


@Emekli, horizon to horizon is 180 graden, bij een Moteck komt je schotel dan tegen de mast aan, bij een Stab niet omdat hij boven de vaste bevestingsmast staat.

Wat is het nut van die 180 graden, vanuit mijn plaats was 95 oost het verste wat je kan zien, daarna kom je achter de horizon.

Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV.

Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat,   ** is tijdelijk buiten gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Horizon to horizon is 180 graden.

Wij hebben het over satelliet ontvangst met een draaibare schotel in Nederland, Sjaak heeft het over iets anders...

 

In Amsterdam is positie 70W met elevatie 0,5 graden en 80 graden oost met 0,3 graden elevatie het theoretisch bereik.

 

Alleen op de evenaar is het 180 graden, maar daar staat de schotel in de middenstand recht omhoog te kijken.

Of die daar dan tegen de mast aanloopt?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ja en nee, of de schotel is gericht naar het westen, 90 graden of naar het oosten, 180 graden.

 

De elevatie loopt natuurlijk ook van 0 tot 90 graden, en daarmee kan je dan de satellieten, begrensd op de door jou genoemde posities, ontvangen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja Cees, op de evenaar kun je de schotel wel 180 graden laten draaien maar hij kan nooit meer dan 163 graden van te Clarkebelt aftasten, de overige satellieten bevinden zich achter de horizon.

Ook in Nederland kun je de schotel 180 graden laten draaien maar daarmee ontvang je toch niet meer satellieten dan 151 graden op de Clarkebelt, de rest zit achter de horizon.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Moteck die ik nu heb wordt niet gevoed via de coax (modificatie op het printje) maar via een afzonderlijke 20Vdc voeding op zolder, ik veronderstel dat dit bij de Stab ook geen probleem mag zijn?

 

Wat is het voordeel van die modificatie?

Mijn Stab draait hier op de coax, jaar in jaar uit.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...