Ga naar inhoud


grotere schotel presteert niet beter


alleyoop

Aanbevolen berichten

Ik bezit een gemotoriseerde Laminas 120 en een vaste Visosat SMC-100, beiden met een Inverto Black Ultra.

Volgens de specs zou de 120cm 2,7dB meer signaal moeten geven (bij 12,6GHz) dan de kleinere Visiosat.

Deze avond wilde ik een zwakke feed oppikken op Astra 3 en haalde op de kleine schotel ca. 9,5dB.

In een poging om iets meer signaal te krijgen heb ik dan mijn ontvanger via de Diseqc-instellingen omgeschakeld naar de draaibare schotel maar het resultaat was quasi identiek.

Zou het kunnen dat de extra winst van de grotere schotel teniet wordt gedaan door de 7,5° pre-skew die alle Astra satellieten hebben?      

Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste alleyoop

Een Visiosat 100 van 92cm breed en 102cm hoog geeft 39,7dB bij 12,625GHz.
Een Laminas 1200 van 119cm breed en 130cm hoog geeft 42,1dB bij 12,600GHz.
Laten we er van uit gaan dat de frequenties gelijk zijn, dan is het verschil geen 2,7dB meer maar 2,4dB meer.

Het verschil van 2,4dB kan volgens mij niet van de misaanpassing zijn van 7,5 graden bij de draaibare schotel.
Je zou het natuurlijk eens kunnen proberen door de lnb iets te verdraaien.
Ook zou je de lnb's eens kunnen verwisselen want daar kan ook verschil in zitten.
Daarnaast kan natuurlijk ook de draaibare schotel niet helemaal goed uitgericht zijn.
 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, in 2010 was alles perfect uitgericht met de Satlook. De schotel staat echter op een EPDM-dak dus het zou me niet verwonderen indien de isolatieplaten mettertijd wat ingedrukt worden langs de kant van het zwaartepunt van de installatie waardoor ik misschien een fractie onder de Clarkebelt zit.

In het begin zat ik steeds juist met USALS maar jaar na jaar moet ik steeds meer finetunen met Diseqc 1.2 om optimaal signaal te bekomen en dit altijd in oostelijke richting, wellicht is het dus niet enkel de elevatie maar ook de azimut die met de tijd verlopen.

Indien ik dan toch het dak op moet voor een onderhoud dan vraag ik me af of de Moteck SG-2100A na 6 jaar ook niet aan vervanging toe is? De tandwielen zullen ondertussen hun beste tijd wel gehad hebben met een wok van 120cm denk ik.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Een en ander zal wat (lager) speling gekregen hebben, het is al een wonder dat je 6 jaar zonder onderhoud hebt kunnen kijken.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met een Stab is dat geen probleem. Met de veel goedkopere Moteck wordt het een ander verhaal. Het waarom hoef ik jou vast niet uit te leggen.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou het toch maar eens uitleggen.

Toen ik nog in NL woonde, heb ik er ook een gehad, was binnen een jaar kapot, toen een Moteck gekocht en die wordt nu nog steeds gebruikt door de kopers van mijn huis en er hangt een schotel aan van net geen 17 kg.

Die "slechte" Moteck is inmiddels 16 jaar oud.

Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV.

Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat,   ** is tijdelijk buiten gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook eigenaardig is dat de Moteck altijd afgebeeld wordt met de geknikte buis naar beneden terwijl dit bij de Stab steeds naar boven is.

Het is wel zo dat deze bij de Moteck hol is en open aan één kant terwijl dit bij de Stab een gesloten buis is.
In principe zijn het quasi identieke rotors, waarom dit verschil?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met een Stab is dat geen probleem. Met de veel goedkopere Moteck wordt het een ander verhaal. Het waarom hoef ik jou vast niet uit te leggen.

De Stab haalde hier de 6 jaar niet, na net iets meer dan 2 in de prullenbak... :mad:

Delta-FM


Vu+ Duo 4k SE & Gigablue Quad+
(Kathrein UFS910si & Humax IR-CI5400)

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Stab haalde hier de 6 jaar niet, na net iets meer dan 2 in de prullenbak... :mad:

Misschien tweedehands gekocht?   :grin:

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Misschien het aantal bewegingen per dag in de vergelijking betrekken?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zag dat de Powertech DG-390 tussen de Moteck en Stab in zit,

iemand ervaring met deze Diseqc moter Dit type zou een zwaardere

uitvoering zijn dan de Moteck  SG2100A.

 

Groet,

Ron

1x VU+ Solo 4K, 1x XTrend ET8000, 1x CT ET9000 Open PLI 4.0 - Max Plus 2100S - Max Digital 220S - Skystar II - Triax 88 Multirail 13 - 19,2 - 23,5 - 28,2 oost, 4x Alps quad LNB, Triax  88 cm schotel - 1x Moteck 2100s Rotor - Cas Interface 3 - 2x Diablo Cam Light

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...