Ga naar inhoud


overzicht klassieke radio per satelliet in NL


FtoA

Aanbevolen berichten

Wil graag weten op welke satellieten fta klassieke radiozenders te vinden zijn, zodat ik op die met het meeste aanbod een schotel op kan uitrichten.

Ik heb met E-channelizer alle gegevens van Kingsat gedownload maar kreeg enkel getallen, geen zender namen zoals Radio clasica waar ik op kan zoeken om te selecteren.

Hoe kan ik op een handige manier alle klassieke radio zenders vinden die in NL per satelliet te ontvangen zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Astra-1, 19,2 oost: Klassik Radio, RNE Clásica (320 kbps!), alle ARD-klassiekzenders (320 kbps!)

 

Astra 2: BBC Radio 3, RTE Lyric FM en Classic FM UK

 

Hotbird-Eutelsat;  Swiss Classic (Franse, Italiaanse, Duitstalige versie), SRF2, RSI2, RTS 2, RAI Radio 3 oa.

 

Thor: NRK Klassisk, NRK 2. 

 

De rest verspreid over andere satellieten. Hongarije bijv 9 oost, DR 2 Klassisk op 5 oost. NPO Radio 4 en VRT Klara (niet FTA) en CLassic FM NL op 23,5 oost. enz.

aangepast door Schotelspeller
Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien dan wat voor thuis? Een beetje moderne versterker heeft internet radio aan boord. Mijn versterker gebruikt vTuner.

Duizenden zenders zonder moeite te ontvangen. Kijk hier maar eens.

 

http://vtuner.com/setupapp/guide/asp/BrowseStations/startpage.asp

aangepast door Psychosammie
  • Like 1
  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Yep. Overweeg eens een AV-Receiver met internet radio. Ik maak op de vTuner site een voorkeur lijstje en de versterker neemt deze automatisch over.

 

Dit zal me niet in dank afgenomen worden maar voor mij is Sat ontvangst iets uit een ver verleden.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb met E-channelizer alle gegevens van Kingsat gedownload maar kreeg enkel getallen, geen zender namen zoals Radio clasica waar ik op kan zoeken om te selecteren.

En als je de gegevens download met Dreamset?

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat advies over Internet radio is op zich niet slecht. Alleen vraag ik me wel af hoeveel teveel is.

Zelf luister ik ook vrij vaak naar klassieke muziek maar voor mij geldt dat ik het aanbod op één enkele satelliet, namelijk 19,2 Oost, al erg veel vind. Elk van de Duitse regio heeft minstens een klassieke zender, enz. enz.

 

Internet radio is natuurlijk zeer veelomvattender, maar het overkomt mij nogal eens dat de radio bij het zoeken blijft hangen. Dwz. dat mijn internet radio toestel (Philips, streaming) als ik een zender kies die kennelijk op dat moment lastig ontvangbaar is, dan eindeloos blijft proberen en alleen door de stekker uit het stopkontakt te trekken en dus een harde herstart te maken uit die modus wegkomt. Als je dat een aantal keren achter elkaar meemaakt en dan steeds minutenlang wachten moet en dan ook weer minutenlang bezig bent met herstarten dan gaat de lol er snel vanaf. Kieskeurig zijn wordt dan hard bestraft! Dat soort ongein heb je met satelliet signalen echt nooit.

 

Of zijn er tegenwoordig misschien wel internet radio apparaten met een soort "esc"-knop waardoor je met de afstandsbediening uit die eindeloze zoek-modus kunt geraken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het grote aanbod zorgt er wel voor dat er altijd zenders zijn die passen met wat jij wilt. Radio 4 of Klara is voor mij niets, teveel geouwehoer. Concertzender en Radio Swiss Classique bevallen mij veel meer. En waar vind je bijv. zo'n aanbod in niet-westere muziek of in andere genres.

Ik heb twee internet radio tuners. Zelden problemen met ontvangst. De gemelde problemen hangen dan toch af van je philips tuner of van je internet verbinding.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het grote aanbod zorgt er wel voor dat er altijd zenders zijn die passen met wat jij wilt. Radio 4 of Klara is voor mij niets, teveel geouwehoer. Concertzender en Radio Swiss Classique bevallen mij veel meer. En waar vind je bijv. zo'n aanbod in niet-westere muziek of in andere genres.

Ik heb twee internet radio tuners. Zelden problemen met ontvangst. De gemelde problemen hangen dan toch af van je philips tuner of van je internet verbinding.

 

Hoi, dank je, Swiss Classique staat hier ook nog wel eens aan. Voor de rest, ik zei het al, weet ik niet goed waar de schuld ligt. Veel zenders, zelfs van zeer verre continenten, komen betrouwbaar door terwijl ik bijvoorbeeld vrijwel nooit van de BBC World Service direct uit Londen kan genieten. Niet dat dat een drama is, want ik kan wel luisteren naar de nieuwszender van Kent State University in de VS die ook heel veel nieuws van de BBC World Service relayeert. Ik heb me wel eens door iemand laten vertellen dat dei beroerde ontvangsten met veel haperingen te maken hebben met het feit dat er teveel mensen tegelijk naar zo'n internet radio zender luisteren. Dat kan natuurlijk waar zijn maar controleren kan ik dat niet, daar ontbreekt me de kennis op dat gebied voor. Ik weet wel dat als ik op de BBC World Service Europe afstem ik minstens 50% kans op vastlopen heb dus dat doe ik uit ervaring wijs geworden niet meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

bijvoorbeeld vrijwel nooit van de BBC World Service direct uit Londen kan genieten

 

Met korte test, komt ie bij mij meteen binnen.

Wat je kunt proberen is de zender te ontvangen met je PC. Gaat het daar goed en niet met je ontvanger, en heeft je ontvanger thuis een goede aansluiting op internet, dan zou ik de ontvanger gaan verdenken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Yep. Overweeg eens een AV-Receiver met internet radio. Ik maak op de vTuner site een voorkeur lijstje en de versterker neemt deze automatisch over.

 

Dit zal me niet in dank afgenomen worden maar voor mij is Sat ontvangst iets uit een ver verleden.

 

Op mijn Samsung smart tv kan ik de app van vTuner zetten.

Geen nieuwe apparatuur nodig.

 

Voor radio lijkt satellietontvangst voor velen overbodig.

Voordeel sat: met het juiste kanaalnummer heb je zonder op te veel knoppen te moeten drukken meteen geluid.

Voordeel internetradio: ook stations die elders in een betaald abonnement zitten zijn te beluisteren zoals het Belgische Musique3

 

Voor mijn mobieltje gebruik ik overigens TuneIn Radio met soortgelijke mogelijkheden als vTuner (waarvan ik geen app kond vinden voor mijn telefoon).

Kijken doe ik vooral FTA via een smart TV met DVB-S2/T2 tuner en FTV: Skylink, Tivúsat, Fransat en Zwitserse omroep (met CI+ module Viaccess-Orca) + Zweedse tv.
Het signaal gaat via een Hirschmann multiswitch CKR 9800 ND en aangesloten draaibare Channel Master 100 cm met Inverto Black Ultra en (voor Hotbird) een vaste Visiosat 80 cm met een ook een Inverto Black Ultra.
 
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...