Ga naar inhoud


installatiehoogte STAB rotor sat HH 100-HH120


Gast

Aanbevolen berichten

Dat kunnen ze helemaal niet want dat is afhankelijk van de mastdiameter, wanddikte en metaalsoort (staal of aluminium) en ook nog van de plek of hij daar veel of weinig wind ontvangt mijnheer Paaltjens.

aangepast door Sprietje
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste sprietje,

 

Jij doelt in #16 waarschijnlijk op de opmerkingen van "zeeteefje " , want ik kan mij niet herinneren,

dat ik deze woorden gebezigd heb ; is er een andere "mijnheer Paaltjens "

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Paaltjens,

Toen mijn broer die pijp had gelast -en waterpas had geslagen- was het daarna een fluitje van een cent om alles goed uit te richten; we hebben nieteens een sat-meter nodig gehad; ik stelde de rotor op het nul-punt,  de schotel kaarsrecht op de rotor, vervolgens in de ontvanger een frequentie opgeslagen (uiteraard met symbolrate en fec), daarna de rotor met schotel HANDMATIG gedraaid totdat ik de Sirius had, vervolgens fijnafstemmen (gewoon een beetje de schotel naar boven of naar beneden proberen, daarna weer fijnafstemmen en dan de rotor alsmede de schotel goed vastzetten).

 

Let wel: wij waren met zn 2en, ik gebruikte de signal strength-balk van mijn ontvanger (D-box, Nokia 9200S) als metingen, mijn broer schreeuwde van beneden wanneer deze het beste uitsloegen. (mijn ontvanger en TV staan namelijk beneden).

 

Nu gebruik ik de NanoXX 9800HD en gebruik nu USALS. (met mijn oude D-box gebruikte ik DiSEqC 1.2)

 

Veel succes!

D-box

aangepast door D-box

ARRIS VIP 5202 voor KPN, voor satelliet: Ik werk met NanoXX 9800HD met een Lenson Heath 80cm Offset schotel, icm Scorpion Universal Quad Lnbf: Input=10.7-12.75GHz, Output=950-2150MHz, L.o.=9.75/10.6GHz, Conversion Gain: 60dB, Noise Figure: 0.1dB, Alles draaiende dmv USALS met een Stab Italia HH100 rotor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

PS Ik heb de italiaanse tekst er even bijgezocht: Altezza più bassa possibile per evitare vibrazioni

(zie http://www.stab-italia.com/downloads/rotor%20sat%20division/hh100%20and%20hh120/Instruction%20Manual%20[EN-DE-IT-FR-ES].pdf)

Ik zou dat met mijn boeren-italiaanse spraakkunst vertalen als: Zo laag mogelijke hoogte om vibraties te vermijden.

Maar... ook in Italiaanse taal ben ik geen expert!

Inderdaad, je hebt gelijk, is fout vertaald.

clarke-tech HD4100+, gigablue UHD trio 4k, rotor 53grO-45grW, Fuba 85 cm.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, je hebt gelijk, is fout vertaald.

 

Nou ja, in ieder geval dubbelzinnig vertaald.

Minimale hoogte (of minimum hoogte) kan je begrijpen op twee tegengestelde manieren:

- de hoogte moet ten minste x zijn   (dus vooral niet te laag!)

- de hoogte moet zo min mogelijk zijn  (dus vooral niet te hoog!)

 

Zo kan er makkelijk verwarring ontstaan; zoals blijkt uit dit topic....

 

groet,

A33

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi D-Box

 

Bedankt voor de handreiking , maar de procedure van uitrichten van de STAB HH-120 is mij uit het grijze verleden alwel genoegzaam bekend.

De paal moet exact waterpas staan aan ale kanten ; wijkt dit maar even af , dan zul je de elevatie voor de satellietschotel al weldra

moeten bijstellen naar 23 of zelfs 24 graden i.p.v. 22,4 22,5 of 22,6 zoals mij toen in het verleden ook is overkomen.( zie bladzijde 10

van de gebruiksaanwijzing ).

 

Ik heb mijn huidige triax 110 voorlopig vast aan de paal gezet en staat al exact uitgericht op sirius .

Alvorens ik nog voor plezier handmatig naar wat andere satellieten ga zoeken, voordat de rotor er definitief opgaat , heb ik met een lange stok

van een grote tuinfabrikant uit Duitsland uiterst precies de richting bepaalt van sirius , zodat ik weer snel naar dat punt kan terugkeren,

zodra ik zin heb , om de rotor te gaan plaatsen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Paaltjens,

Ik geniet nog iedere dag van die rotor, man wat een genot!

 

Veel succes!

En veel groeten,

D-box

 

EDIT

QUOTE

Ik heb mijn huidige triax 110 voorlopig vast aan de paal gezet en staat al exact uitgericht op sirius .

UNQUOTE

 

Paaltjens, maak met een waterbestendige stift een merkteken op die paal zoals je schotel nu staat.

aangepast door D-box

ARRIS VIP 5202 voor KPN, voor satelliet: Ik werk met NanoXX 9800HD met een Lenson Heath 80cm Offset schotel, icm Scorpion Universal Quad Lnbf: Input=10.7-12.75GHz, Output=950-2150MHz, L.o.=9.75/10.6GHz, Conversion Gain: 60dB, Noise Figure: 0.1dB, Alles draaiende dmv USALS met een Stab Italia HH100 rotor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...