Ga naar inhoud


installatiehoogte STAB rotor sat HH 100-HH120


Gast

Aanbevolen berichten

op bladzijde 5 van de USALS installatie van STAB  onder punt 1 staat de lezen , dat er een minimale hoogte moet worden aangehouden bij de montage van de ROTOR , ter vermijding van vibraties.

 

Op de tekening staat de rotor afgebeeld, als zou hij altijd aan de bovenkant van de paal  gemonteerd

moeten worden ; de minimale hoogte is toch mede afhankelijk van de lengte van de paal ?

 

Welke afstand dien je ongeveer aan te houden voor montage vanaf de bodem ? Loodlijn ?

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Hoi Paaltjens,

 

Ik heb de Stab Italia HH100;

Mijn broer heeft gewoon een stuk steigerpijp op mijn balustrade van mijn balcon gelast (zelf kan ik niet lassen), het stuk steigerpijp is +- 70cm hoog en de rotor is helemaal aan de bovenkant geplaatst.

 

Let er op dat die pijp waterpas moet staan.

ARRIS VIP 5202 voor KPN, voor satelliet: Ik werk met NanoXX 9800HD met een Lenson Heath 80cm Offset schotel, icm Scorpion Universal Quad Lnbf: Input=10.7-12.75GHz, Output=950-2150MHz, L.o.=9.75/10.6GHz, Conversion Gain: 60dB, Noise Figure: 0.1dB, Alles draaiende dmv USALS met een Stab Italia HH100 rotor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo D-box

 

Mijn gegalvaniseerde ijzeren buis in de achtertuin is 120cm hoog , net opgemeten.

Als ik nu de 70cm hoogte , gemeten vanaf de bodem, aanhoud ,  dan moet het toch goed zitten ; ik zie het niet zitten, om de rotor helemaal bovenaan te plaatsen, gelet op de lengte van de pijp en daar nog eens de schotel erop .

,

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe hoog je de rotor op de paal zet is afhankelijk van de diameter van de pijp en de wanddikte.
Bij een steigerpijp van 48mm met een wanddikte van 3,25mm zul je niet makkelijk vibratie krijgen.
 

Wil je de schotel graag hoog geplaatst hebben wegens meer vrij zicht, dan is een flespaal een goede oplossing, je weet wel die ze ook voor verkeersborden e.d. gebruiken.

 

Als je je huidige paal van 120cm graag op de volle lengte wilt behouden maar ben je bang dat het toch gaat resoneren, plaatst dan een pvc-pijp van 110mm diameter (riolering buis) van 90cm lang over de bestaande pijp en giet hem vol met sterk aangemaakte specie of beton.

post-60869-0-24005900-1500648895.jpg

post-60869-0-21615400-1500649358_thumb.png

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Sprietje

 

De diameter van mijn pijp is 62mm en de wanddikte 3.95mm .

Ik hoef de triax 110 niet echt hoog te plaatsen , want wat ik wil ontvangen tussen 30W en 28 O is goed

mogelijk met een lagere opstelling.

 

Zou ik met een hoogte van 70 cm met bovenvermelde gegevens , gerekend vanaf de bodem, kunnen volstaan,

immers als de schotel op de rotor wordt gezet, staat hij toch altijd wel wat hoger.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank jullie wel voor de antwoorden en ja, sprietje, het gezicht , de estetica,  speelt  ook  een rol en hierbij wordt naar bewind van zaken gehandeld, nogmaals dank allemaaL................ :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal proberen om een foto toe te voegen, maar ik ben daar geen held in, grote kans dat het mij niet lukt.

post-52847-0-86210300-1500664966_thumb.jpg

ARRIS VIP 5202 voor KPN, voor satelliet: Ik werk met NanoXX 9800HD met een Lenson Heath 80cm Offset schotel, icm Scorpion Universal Quad Lnbf: Input=10.7-12.75GHz, Output=950-2150MHz, L.o.=9.75/10.6GHz, Conversion Gain: 60dB, Noise Figure: 0.1dB, Alles draaiende dmv USALS met een Stab Italia HH100 rotor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, toch nog gelukt, hier een andere foto van mijn installatie:

 

 

post-52847-0-15137200-1500665181_thumb.jpg

ARRIS VIP 5202 voor KPN, voor satelliet: Ik werk met NanoXX 9800HD met een Lenson Heath 80cm Offset schotel, icm Scorpion Universal Quad Lnbf: Input=10.7-12.75GHz, Output=950-2150MHz, L.o.=9.75/10.6GHz, Conversion Gain: 60dB, Noise Figure: 0.1dB, Alles draaiende dmv USALS met een Stab Italia HH100 rotor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

op bladzijde 5 van de USALS installatie van STAB  onder punt 1 staat de lezen , dat er een minimale hoogte moet worden aangehouden bij de montage van de ROTOR , ter vermijding van vibraties.

 

Ik ben geen expert op dit vlak, maar ik heb me ook al eens over die opmerking verwonderd.

 

Ik ga ervan uit, dat er méér vibratie kan ontstaan, naarmate de gemotoriseerde schotel vérder weg staat van een vast punt van de mast (lees: vérder van de bodem vandaan). Dus hoe hoger de motor op de mast, hoe meer vibratie. Dat zou ik kunnen begrijpen.

 

Ik begrijp die zin dan ook (wellicht een slechte vertaling uit het italiaans?) als dat er een MINIMALE (zo min mogelijke) afstand tot aan de grond aangehouden moet worden.

 

Maar... misschien zit ik er wel helemaal naast...

 

groet,

A33

 

 

PS Ik heb de italiaanse tekst er even bijgezocht: Altezza più bassa possibile per evitare vibrazioni

(zie http://www.stab-italia.com/downloads/rotor%20sat%20division/hh100%20and%20hh120/Instruction%20Manual%20[EN-DE-IT-FR-ES].pdf)

Ik zou dat met mijn boeren-italiaanse spraakkunst vertalen als: Zo laag mogelijke hoogte om vibraties te vermijden.

Maar... ook in Italiaanse taal ben ik geen expert!

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat ze het anders bedoelen.

Kijk naar mijn foto in posting #10, ik heb een plat dak zoals jullie kunnen zien, ik had die schotel (80cm Lenson Heath) ook dmv een tegelvoet-constructie op het platte dak kunnen zetten, maar ik prefereer de gelaste steigerpijp op mijn balcon.

 

1xper 10 jaar maak ik de schotel schoon om de algjes te verwijderen, verleden jaar moest ik mijn quad lnbf vervangen (mijn oude quad lnbf had scheuren in het kapje van de feedhorn gekregen), dan is het makkelijk als je gewoon bij je schotel kunt komen.

 

vibraties heb ik nooit gehad, dat stuk steigerpijp is werkelijk fantastisch.

 

Het maakt dus niet uit op welke hoogte je die Stab Italia plaatst, zolang je maar alle satellieten kunt ontvangen.

 

Ik denk dus dat de gebruiksaanwijzing bedoelt dat je die rotor niet op een pijp van 3 meter oid hoeft te plaatsen als een pijp van 1 meter (of minder) voldoende is.

 

Succes Paaltjens, en als je hulp nodig hebt vwb de afstelling moet je maar even reageren, ik heb immers dezelfde rotor als jij, ik heb vroeger met mijn oude D-box (Nokia 9200S) die rotor gebruikt dmv DiSEqC 1.2, en met mijn NanoXX gebruik ik USALS.

Deze rotor is echt perfect.

aangepast door D-box

ARRIS VIP 5202 voor KPN, voor satelliet: Ik werk met NanoXX 9800HD met een Lenson Heath 80cm Offset schotel, icm Scorpion Universal Quad Lnbf: Input=10.7-12.75GHz, Output=950-2150MHz, L.o.=9.75/10.6GHz, Conversion Gain: 60dB, Noise Figure: 0.1dB, Alles draaiende dmv USALS met een Stab Italia HH100 rotor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...