Ga naar inhoud


Vervuilde LNB's (mos)


Kabeltje87

Aanbevolen berichten

Mijn schotel hangt zo'n 10 jaar tegen de gevel.  Maar de laatste tijd heb ik de indruk dat mijn regenreserve achteruit gegaan is.

Na inspectie van de schotel, stelde ik vast dat er mos groeit op de voorkant van de LNB's.  De voorkant van de LNB's is namelijk niet goed zichtbaar vanaf de grond.  Schotel hangt iets te hoog om ze goed te kunnen zien.

 

Een poetsbeurt dringt zich dus op.

 

Maar ik wil wel kunnen beoordelen of die poetsbeurt echt iets oplevert.

 

Mijn vraag, van welke transponder of zenders moet ik de ontvangst waarden noteren voor en na de poetsbeurt om een gefundeerd oordeel te kunnen vellen?  Ik neem aan dat er transponders (zenders) zijn waar het effect meer zichtbaar is dan op andere transponders.

Ik heb een 78 cm Triax met ontvangst op 13E, 19.2E, 23.5E en 18.2E

 

Dank bij voorbaat.

 

Willy

aangepast door Kabeltje87

~~Rytec Team~~
Mutant HD-2400 /  OpenPli en Maxytec-Multibox SE / OpenPli (mediaspeler)
VU+ Duo / OpenPli en Synology NAS
*All Rytec EPG POWERED*

Link naar reactie
Delen op andere sites


kabeltje87

als er toch maar mos opligt..neem dan een gieter of een andere toestel met javel en giet dat over je schotel ...je ziet het mos wel verdwijnen

1x Dreambox 900UHD Openatv 7.4 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x Channel Master 1.20

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio

1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  1x Samsung  UE46F6650SSXXN led 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

kabeltje87

als er toch maar mos opligt..neem dan een gieter of een andere toestel met javel en giet dat over je schotel ...je ziet het mos wel verdwijnen

 

Dat begrijp ik.

Ik vraag enkel naar welke zender ik het effect best kan beoordelen.

 

Willy

 

PS: Zal proberen een fotootje te nemen van het mos op de koppen als ik eenmaal bovenop de ladder sta.

aangepast door Kabeltje87

~~Rytec Team~~
Mutant HD-2400 /  OpenPli en Maxytec-Multibox SE / OpenPli (mediaspeler)
VU+ Duo / OpenPli en Synology NAS
*All Rytec EPG POWERED*

Link naar reactie
Delen op andere sites

slager tv op 23.5°E

tennis hd 13°E

zdf hd 19.2°E

bbc 1 sd  28.5°E

kijk nu eerst naar jou waarden he 

we zullen sebiet een pintje drinken in de kantine

post-41606-0-21758200-1501090105.jpg

aangepast door smetje limb.BE

1x Dreambox 900UHD Openatv 7.4 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x Channel Master 1.20

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio

1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  1x Samsung  UE46F6650SSXXN led 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Resultaat van de schoonmaakoperatie:

 

Bij zonneschijn is er voor als na het schoonmaken geen verschil te merken.  Dus in droge omstandigheden is dat mos niet zo erg.  In natte omstandigheden denk ik dat er wel een verschil is.  Mos neemt namelijk nogal veel water op.

 

Ik baseer mij op de observatie van 2 minuten na de schoonmaak.  Alle zenders hadden ongeveer een 0.5 db minder signaal.  De LNB's waren toen nog nat.

Naarmate ze opdroogden, kwam de sterkte van het signaal terug.

 

Hieronder de gemeten waarden:

              Voor    Na
Slagr         15.3    15.3
SuperTennis   12.6    12.7
ZDF HD        15.9    15.9
BBC1CI  SD    14.8    14.7
één           15.0    15.1
vtm           14.9    14.8

wILLY

~~Rytec Team~~
Mutant HD-2400 /  OpenPli en Maxytec-Multibox SE / OpenPli (mediaspeler)
VU+ Duo / OpenPli en Synology NAS
*All Rytec EPG POWERED*

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je mos op je schotel hebt zit je kort voor het moment dat je graan en andere gewassen kunt gaan oogsten van je schotel. Mos is een tapijt van een paar centimeter dik.

Het gaat waarschijnlijk om alg, een totaal ander organisme, dat veel problemen geeft. Vooral ook op de kleinere LNB's. Ik heb hier ook een grote verbetering gehad nadat ik ze van de voorkant van de Alps had verwijderd. Het van de schotel verwijderen had ook wel, maar minder, effect.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat is de beste manier om algen van de schotel te verwijderen?
Zijn er middeltjes die de schotel zelf verder niet aantasten?

Kijken doe ik vooral FTA via een smart TV met DVB-S2/T2 tuner en FTV: Skylink, Tivúsat, Fransat en Zwitserse omroep (met CI+ module Viaccess-Orca) + Zweedse tv.
Het signaal gaat via een Hirschmann multiswitch CKR 9800 ND en aangesloten draaibare Channel Master 100 cm met Inverto Black Ultra en (voor Hotbird) een vaste Visiosat 80 cm met een ook een Inverto Black Ultra.
 
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat dacht je van gewoon een beetje afwasmiddel en een emmertje warm water, gecombineerd met een spons?

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zou kunnen.
Is dat in alle opzichten de beste manier?

Kijken doe ik vooral FTA via een smart TV met DVB-S2/T2 tuner en FTV: Skylink, Tivúsat, Fransat en Zwitserse omroep (met CI+ module Viaccess-Orca) + Zweedse tv.
Het signaal gaat via een Hirschmann multiswitch CKR 9800 ND en aangesloten draaibare Channel Master 100 cm met Inverto Black Ultra en (voor Hotbird) een vaste Visiosat 80 cm met een ook een Inverto Black Ultra.
 
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...