Ga naar inhoud


Signaal kwijt op VU +


livinfrench

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Wij keken tv via CD op de astra 1 en 3 en BBC op de Astra 2 via een andere schotel aangesloten op een VU + solo 2.(1 en 3 op tuner A, astra 2 op de B tuner)

Werkte prima, signaal op de BBC 100% op CD, 78%.  Storm gehad waardoor de astra 1 en 3 schotel met lnb van CD van het dak waaide.

Had nog een oude Bisat schotel liggen waar ik de CD lnb op gemonteerd heb. afgesteld met behulp van een M7 op de astra 1,2 en 3.

Signaal 78 % kwaliteit rond de 80% op de 3 Astras.

Sluit ik de coax echter aan op de VU+, A tuner geen signaal op 1 en 3. De Atuner is predefined voor de 1 en 3 Astra en werkte voor de storm zonder problemen. Om een coax probleem uit te sluiten heb ik de M7 op de coax die in de VU zat aangesloten, prima beeld op de 3 Astras, 78% om 80%.

Er is niets veranderd aan de instellingen van de VU,

Overigens de schotel ook geprobeerd af te stellen met de satfinder van de VU, maar ook dat werkt niet.

Ik dacht misschien is de A tuner stuk?? maar als ik BVN op kanaal 80 aanzet en de de softcam ( oscam)  re-start, heb ik even beeld, erg slecht, alsof de schotel niet uitgericht is, maar toch. Lijkt mij dat de A tuner dus wel werkt. Wat kan er aan de hand zijn?

 

Hartelijke groeten

Wilbert

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 33
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Is de M7 bak ook eentje met 2 tuners? (dus tuner A naar A1+3 en tuner B naar A2) Dus volledig zelfde situatie als de VU+? Of test je de twee kabels apart?

aangepast door dvbs

Groeten van dvbs,        

 

             UFS9101W met TitanNit + DM7020HDv1 met OpenATV 6.3 + DM920 UHD met Merlin OE2.5 + Gemini 4

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Hoe groot was de oude schotel en wat is de afmeting van de nieuwe schotel?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag Ceesv,

 

Denk je dat een tuner van een VU+ minder gevoelig is dan die van een M7? ('Dat zou wel de oorzaak kunnen zijn.)

aangepast door dvbs

Groeten van dvbs,        

 

             UFS9101W met TitanNit + DM7020HDv1 met OpenATV 6.3 + DM920 UHD met Merlin OE2.5 + Gemini 4

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Nee, een duo of tripple LNB past niet op elke schotelmaat i.v.m. de brandpuntsafstand.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het vermoeden dat de linux boxen ongevoelig is voor ontvangst zou heel goed kennen. 

Toen ik 15 jaar geleden overstapte van de nokia naar dreambox viel direct op dat dreambox minder gevoelig was en met lage bitrates niet overweg kan. 

Ben benieuwd wat hier uit de bus komt dat probleem zijn oorsprong vind in ongevoeligheid vu+. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

De M7 kijkt zelf op welke diseqc stand welke satelliet zit.

De vraag is op welke kop die wat ziet?

Verder heb je Duo LNB's voor een 60 cm schotel en andere duo lnb's voor de 80 cm schotel.

En die zijn dan geoptimeerd voor Nederland.

 

TS zit nog eens 500 km naar het zuiden.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 uur geleden zei livinfrench:

Er is niets veranderd aan de instellingen van de VU,

de sat-signaal sterkte meting is een indicatie en geen geijkte meting

je hoeft maar drie receivers naast elkaar te zetten en met de zelfde schotel de LNB (zonder stroom op de box ) aan te sluiten en alle receivers geven verschillende waarden

wij schrijven dit al jaren op dit forum het is enkel de aanduiding van een maximum haalbaar met die schotel

snapt u

Als iemand zo iets over mij zegt sla ik hem op z'n bek

😁

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

 

Dank allen voor de reacties.

Het oude systeem wat van het dak waaide was een set van CD, een 60 cm schotel met triple LNB uitgericht op de Astra 1 en 3 . De installateur kon toen de Astra 2 niet uitgericht krijgen. Reden voor ons, mijn vrouw is Engels, om een tweede schotel van 80 cm neer te zetten met een enkele LNB gericht op de Astra 2. Omdat de M7 geen twin tuner is, hebben we de VU aangeschaft. Fijne apparaat, snel en stabiel. 

De schotel die van het dak waaide was niet meer geschikt om opnieuw te installeren, beetje vervormd... Omdat ik de Bisat schotel, 60 cm bij 80 cm nog had liggen, daar de triple LNB op gezet. Daarmee ontvang ik de Astra 1,2 en 3 dus prima op, sluit ik de coax op de VU aan, niets.  

De A tuner van de VU staat predifined op de Astra 1 en 3, kan het zijn dat het signaal van de triple die dus 3 Astra's doorgeeft en conflict veroorzaakt? moet ik de A tuner geschikt maken voor de Astra 1,2 en 3?  Lijkt mij niet logisch maar ik ben ook maar een leek.

 

De VU is een twin tuner, de M7 een single tuner. Uitgericht met de M7 omdat ik dan op het dak kan staan met een kleine tv en de M7.  De coax die ik gebruikte was lang genoeg om ook direct op de VU aan te sluiten. De originele coax op de VU van voordat de schotel er af waaide, heb ik uiteraard ook aangesloten op beide ontvangers in huis naast de tv. De beide coaxen werken op de M7, echter niet op de VU.

 

Ik kan me iets bij het verhaal indenken wat betreft de gevoeligheid van de VU ten opzichte van de M7, maar 78% signaal op de M7 zou toch minimaal iets op de VU moeten laten zien ondanks dat deze minder gevoelig kan zijn.

 

We hebben ook geprobeerd om de schotel nadat hij was uitgericht met de M7 op 78% en daarna de coax in de VU te hebben gestoken de schotel minimaal aan te passen om te zien of er signaal kwam. Maar helaas leverde dat ook niets op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

op de VU+ SOLO2 is tuner ingang B de dominante dus daar gaat minimaal de COAX van je Triple LNB in

of je een Twin LNB hebt schrijf je niet

 

zo dan start je de tuner

dan start je de tuner configuratie

daar geef je op tuner B

eenvoudig diseqc abcd

astra 19,2 Oost

astra 23,5 Oost

astra 28,4 Oost

laatste blijft leeg

dan sla je die instelling op

 

niet wetende of je een Twin LNB hebt, laten we Tuner a helemaal leeg

je doet een MANUELE zenderzoekloop per Satelliet positie (ja manueel en dat kan iets langer duren)

je stelt daarbij in Netwerk zoeken JA

je tselt daarbij in vooraf wissen JA

that's it

indien je Openpli 6.0 erop hebt moet de kaart van je Provider CanalDIGITAAL in een kaart slot met chip naar beneden en vooruit

de Softcam Oscam start je en je krijgt beeld op de 23,5

 

Als iemand zo iets over mij zegt sla ik hem op z'n bek

😁

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Tonskidutch,

 

Dank je voor je informatie,

Ik heb een single LNB op de 80 cm schotel die uitgericht is op de Astra 2 aangesloten op tuner B van de VU.

De triple LNB met de schotel uitgericht op de Astra 1,2 en 3 zit nu in de M7 maar zodra ik de coax in tuner A van de VU steek met de CD kaart, geen signaal.

Op de VU zit Openpli 4.0

 

Instellingen van de tuners zijn als volgt:

Tuner A

 

Config mode                      Simple

Mode                                   DisEqc   a,b,c,d

Port A                                 Nothing connected

Port B                                 19,2 Astra 1KR/1L/1M1N  Ku band

Port C                                  23,5 Astra 3B

Port D                                  Nothing connected

Set voltage and 22Khz     Yes

Send DisEqc only on satellite change   No

 

Tuner B

 

Config mode                     Simple

Mode                                  DisEqc    a,b,c,d

Port A                                 28,2 Astra 2E/2F/2G

Port B                                 Nothing connected

Port C                                 Nothing connected

Port D                                 Nothing connected

Set voltage and 22Khz    Yes

Send DisEqc on satellite change       No

 

Ik zal jouw instellingen straks uitproberen. en je terug berichten. Moet nu eerst even naar een afspraak.

 

Hartelijke groeten,

Wilbert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Astra 19.2 moet op A

23.5 op B

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...