Ga naar inhoud


Hulp bij uitrichten 90cm schotel


Ruben

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik heb al jaren regelmatig problemen met de satelliet ontvangst. Inmiddels schotel, arm en kop vervangen. Maanden lang is het goed, dan ineens geen signaal op beide satellieten.

Opnieuw uitrichten kost me uren, en uiteindelijk positie wijkt ontzettend veel af van wat de site's en app's zeggen (met name de elevatie). Tijdens de laatste winterstormen is het signaal weer helemaal verloren gegaan, en ik krijg hem niet meer goed uitgericht.

Is er iemand  in de buurt van Hoogezand die me kan helpen om goed uit te richten?? 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste Ruben

 

Welkom op dit forum

 

Tja, dan is er toch iets niet goed met je schotel als hij regelmatig door de storm vergaat. Als hij goed is vastgezet, zal hij met een storm niet vergaan maar als een grote schotel op een te dunne pijp is gemonteerd, verdraait hij bij elke harde wind.
Wat heb je precies voor een schotel (merk en type) en hoe dik is de mast?
Wat was de reden dat je al zo vaak spullen hebt vervangen?
Welke duo-lnb heb je precies, merk en type?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 uur geleden zei Ruben:

Hallo,

Ik heb al jaren regelmatig problemen met de satelliet ontvangst. Inmiddels schotel, arm en kop vervangen. Maanden lang is het goed, dan ineens geen signaal op beide satellieten.

Opnieuw uitrichten kost me uren, en uiteindelijk positie wijkt ontzettend veel af van wat de site's en app's zeggen (met name de elevatie). Tijdens de laatste winterstormen is het signaal weer helemaal verloren gegaan, en ik krijg hem niet meer goed uitgericht.

Is er iemand  in de buurt van Hoogezand die me kan helpen om goed uit te richten?? 

Schotel, arm en kop vervangen is niet niks; wat is er gebeurd? Is de schotel van het dak gewaaid ?

Heb je de schotel aan een paalmast vastzitten, of gebruik je een tegelvoet .

Als dat laatste zo is, liggen er dan stoeptegels in van 30x30 of 60x40 cm ; dat maakt nogal veel verschil.

Welke coaxkabel gebruik je ? Het merk en type van de coaxkabel tref je ingeperst op de coaxkabel aan.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Ruben

 

De foto laat zien dat het geen schotel van 90cm is. Het is een Triax 78 van 70cm breed en 78cm hoog.
De duo-lnb lijkt voor een schotel van 60cm. Wat is het typenummer precies want op die wazige foto kan ik dat niet lezen.
De schotel ziet er goed uit en zo te zien geen beschadigingen.
Maar hoe zit het nu met de arm? Je hebt ook de arm vernieuwd schrijf je. Ik neem aan dat je de lnb-arm van de schotel bedoeld.
Is dat wel de juiste arm? Bedenk dat van alle schotels die Triax heeft, de 54, 64, 78, 88 en 110 een andere armlengte hebben. Je hebt er toch niet een arm van een verkeerde schotel op staan?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op de foto ziet het eruit dat de LNB ook 'te hoog in de schotel kijkt'.

 

Dus het kon inderdaad wel eens een andere maat arm zijn, zoals Sprietje al schreef, die ook nog eens de offsethoek van de LNB veranderd heeft.

Dat verklaart ook waarom de elevatieschaal van de schotel niet meer klopt, wat je in de openingspost schreef.

 

Werk aan de winkel om het te herstellen, lijkt me!

 

groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Arm is denk ik een jaar of 3 á 4 geleden vervangen, het begin stuk was door gerot. Heb oude arm mee genomen. Jaar later was de schotel zelf aan vervanging toe (*), zelfde maat schotel gekregen (dacht dat het een 90 cm was, maar ok), vorig jaar de kop moeten vervangen, oude deed helemaal niks meer, ook bij * niet. Aangezien hij weet welke schotel ik heb, neem ik aan dat hij ook de juiste kop heeft geleverd.

De combinatie doet het ook wel (meestal), maar moet zeker 2x per jaar opnieuw uitrichten, wat een zeer tijdrovende klus is, en afgelopen dagen weer mee bezig geweest, maar nu zonder suc6. Ik had ff de Astra van 19 (signaal 90%, kwaliteit 75%), maar de 23 geen signaal, en daarna is het me nog niet gelukt om de beide satellieten weer te krijgen.

Ik heb (nog) geen sat finder, moet elke keer op de TV kijken ( babyfoon app via tablet en phone).

LNB is volgen mij deze: http://www.inverto.tv/lnb/91/twin-monoblock-23mm-lnb-60-for-80cm-dish 

aangepast door ceesv
Firmanaam verwijderd! Geen winkelnamen noemen!
Link naar reactie
Delen op andere sites

Lijkt zo of de dakgoot ook nog het bovenste deel van de schotel afdekt en als dan de lnb inderdaad te hoog gericht staat , verlies je een flink deel van het signaal .

Ook lijkt op de bovenste foto de lnb teveel naar rechts te kijken .

Welke Rebox heb je , want met sommige 9000 zijn ook problemen .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Ruben

 

Het monoblock wat jij aangeeft kan niet kloppen.
Ten eerste is het een 6 graden monoblock terwijl het een 4,3 graden block moet zijn. Ten tweede bestaat dat monoblock uit twee vrijstaande koppen terwijl het block wat jij hebt een ovaal deksel heeft.
Tja dat de schotel te dicht tegen de dakgoot hangt had ik ook al gezien. De beugel laat het toe om de schotel nog 5cm te laten zakken.
Dat de lnb's te hoog op de schotel kijken had ik ook gezien maar dat zou kunnen gebeuren doordat je misschien niet de juiste lengte lnb-arm hebt.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Thx iedereen voor de bijdragen. Heb gisteren alles nog eens bekeken. Schotel is 78 cm, arm voor LNB is te lang, kop kijkt op ca. 40% van boven de schotel in, en de LNB is een 4,3 graden voor een 60 cm schotel. Lekker zooitje dus, en des te wonderlijk dat ik er uberhaubt nog signaal uit heb gekregen.

Denk dat ik het hele zootje op ### zet, en overga op internet TV.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Ruben

 

Op een Triax 78 van 70cm breed, past een duo-lnb voor een schotel van 60cm het beste. De koppen staan dan hart op hart 38mm van elkaar.
Er bestaan geen duo-lnb's voor een schotel van 70cm breed, wel voor een schotel van 80-85cm breed maar daar wijkt de afstand van de twee koppen meer af dan die voor een 60cm-schotel. Dat er dus een duo-lnb gebruikt is voor een schotel van 60cm is de juiste keuzen.
Tja of de arm van je schotel te lang is en bijv. van een Triax 88 af komt, kan ik niet beoordelen. Dat de lnb te hoog op de schotel kijkt, is op de foto al te zien.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 uur geleden zei Ruben:

Denk dat ik het hele zootje op ** zet, en overga op internet TV.

 

Of als je toch op * bent, kijk je of er ergens een triax 78 te koop staat. Hoeft niet duur te zijn.

Arm verwisselen (of schotel met arm, net wat je wilt) en je kan ook weer wat jaartjes mee?

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...