Ga naar inhoud


DVB-T Wallonië en Luxemburg


OFDM

Aanbevolen berichten

1 uur terug, astro iris zei:

Zal waarschijnlijk aan de ontvanger liggen die even niet weet welk signaal oppakken. Vandaag is dat probleem er niet meer.  Ik zal er even speciaal op letten bij extreme omstandigheden of ik dat probleem nog heb.  Beide zendmasten komen hier volgens de grafieken van ontvangst, met dezelfde sterkte binnen, maar van welke zendmast de ontvanger het signaal opneemt blijft wel de vraag, dat kan ik niet zien op de ontvanger.

Ah een gelijke sterkte die dan ook nog wisselt is mogelijk een speciaal geval voor de ontvanger. Dan moet de ontvanger de eerst binnenkomende kiezen zodat de andere in de guard interval valt. Misschien moet er dan opnieuw gelocked worden als die sterkste even bijna wegvalt in een dip en de ontvanger op de andere timing lockte. Is maar een gedachte..

aangepast door OFDM
Link naar reactie
Delen op andere sites


21 uren geleden, OFDM zei:

Ah een gelijke sterkte die dan ook nog wisselt is mogelijk een speciaal geval voor de ontvanger. Dan moet de ontvanger de eerst binnenkomende kiezen zodat de andere in de guard interval valt. Misschien moet er dan opnieuw gelocked worden als die sterkste even bijna wegvalt in een dip en de ontvanger op de andere timing lockte. Is maar een gedachte..

Is inderdaad een speciaal geval, beide zendmasten bevinden zich slechts met een verschil van 45° uit mekaar. De zwakste 1.7 KW staat het dichts, maar de andere die 16 km verder staat, zend met een vermogen van 2.9 KW.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 24-9-2020 om 20:53, astro iris zei:

Is inderdaad een speciaal geval, beide zendmasten bevinden zich slechts met een verschil van 45° uit mekaar. De zwakste 1.7 KW staat het dichts, maar de andere die 16 km verder staat, zend met een vermogen van 2.9 KW.

Wat is de afstand tot de 1.7 kW zender? Ik blijf het wel apart vinden dat de tropo storing alleen effect heeft op het overschakelen. Zie je ergens aan dat de ontvanger schakelt?

 

Kunnen het niet gewoon korte dipjes van uitval zijn t.g.v. teveel gelijk kanaal interferentie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De dichtste zendmast is op 15 km de andere op 31 km. Ik kan echter niet zien naar welke mast hij overschakelt. Ik kan jammer genoeg niet zien of de ontvanger schakelt, er wel soms even uitval. Ik denk dat het inderdaad wel eens korte dipjes kunnen zijn en komt alleen voor tijdens extreme omstandigheden. Nu is het al enkele dagen weer normaal, ontvangst 98%.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@codeman2001

 

Op die website staat dat één, canvas en ketnet gratis (gratuit) worden doorgegeven via de ether. Dat is toch niet zo? 

 

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 26-9-2020 om 20:25, astro iris zei:

De dichtste zendmast is op 15 km de andere op 31 km. Ik kan echter niet zien naar welke mast hij overschakelt. Ik kan jammer genoeg niet zien of de ontvanger schakelt, er wel soms even uitval. Ik denk dat het inderdaad wel eens korte dipjes kunnen zijn en komt alleen voor tijdens extreme omstandigheden. Nu is het al enkele dagen weer normaal, ontvangst 98%.

Dat verschil in afstand is theoretisch dus bij vrij zicht precies 6 dB terwijl het vermogen ongeveer 3 dB verschil was. Netto is de 15 km zender dan 3 dB sterker, dat is best aardig gelijk. 

 

Was die 98% een kwaliteit percentage en was dit continue duidelijk lager tijdens de troposferische condities?

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, codeman2001 zei:

HIer staat ook bij dat ze in 2020 overgaan naar dvb-t2

https://jerrycrazy.be/Numerique_Terrestre.php

 handige site voor de frequenties

 

mvg

codeman2001

Dat is uitgesteld en het is bijzonder hoe mijn TV-DX hobby daarvan profiteert.

 

De wijzigingen aan de uitzendingen van de RTBF-multiplexen in HD CANAL 42 worden uitgesteld tot JULI 2021. Inderdaad, na administratieve vertragingen (na de COVID-19-pandemie en in afwachting van de vorming van een regering van volledige functie), blijven bepaalde contracttoewijzingen opgeschort (installatie van nieuwe antennepanelen vereist op bepaalde sites) In de tussentijd, en de noodzaak om bepaalde grensfrequenties te wijzigen (voor 5G), zullen tijdelijke wijzigingen worden aangebracht vóór juli 2021 Op 6 oktober 2020 wordt in de provincie Belgisch Luxemburg de RTBF-multiplex (DVB-T MPEG2) op CANAL 56 overgedragen naar CANAL 55 (746Mhz). Het zou hetzelfde kunnen zijn in andere regio's voordat de DVB-T MPEG2 werd uitgeschakeld.

 

Bron via Google Translate

 

https://fr.wikipedia.org/wiki/Télévision_numérique_terrestre_en_Belgique

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden, OFDM zei:

Dat verschil in afstand is theoretisch dus bij vrij zicht precies 6 dB terwijl het vermogen ongeveer 3 dB verschil was. Netto is de 15 km zender dan 3 dB sterker, dat is best aardig gelijk. 

 

Was die 98% een kwaliteit percentage en was dit continue duidelijk lager tijdens de troposferische condities?

Was zendersterkte en ging ferm op en neer, viel soms uit en dan kwam de melding "verbinding maken" en waarschijnlijk switchte de ontvanger dan naar de andere zendmast. Als deze dan weer zwakker werd, dan ging die weer in verbinding maken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, Noordzee zei:

@codeman2001

 

Op die website staat dat één, canvas en ketnet gratis (gratuit) worden doorgegeven via de ether. Dat is toch niet zo? 

 

De afspraak tussen TVV en VRT was gratis, maar TVV stak ze in een betaalpakket van antenne tv. Wilde je naar de VRT kijken, dan moest je heel het pakket nemen, met de commerciële erbij.  Een handige zet van TVV .

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, astro iris zei:

Was zendersterkte en ging ferm op en neer, viel soms uit en dan kwam de melding "verbinding maken" en waarschijnlijk switchte de ontvanger dan naar de andere zendmast. Als deze dan weer zwakker werd, dan ging die weer in verbinding maken. 

Dan kan ik daarop geen verklaring vinden in relatie tot die omstandigheden. Bij DVB-T(2) loopt de signaalsterkte nooit terug maar wordt de kwaliteit "van onderaf het kanaal" aangetast door gelijk kanaal storing.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een tijd geleden heb ik wel een soort meetmethode gevonden voor gelijk kanaal storing in Nederlandse DVB-T2 door Duitse zenders. Het blijkt namelijk dat Duitse DVB-T2 een fractie breder spectrum uitzendt, de zogenaamde extended mode. Geen idee waarom zij een andere keuze maken hierin dan NL. Maar doordat dit "spectrale blok" dus net iets breder is aan beide zijden kan ik met inzoomen op de rand precies dat stukje extended herkennen. Hierna kan ik met een delta marker de hoogte van de storing onder het kanaal bepalen. Hieruit heb ik kunnen zien dat de kwaliteit aanduiding op de ontvanger heel mooi klopt met de meting. Als de storing zo hoog wordt dat de netto signaal ruis afstand onder de 18 dB duikt dan zakt de kwaliteit onder 0% dus ontvangst weg.

 

Op de eerste foto deze "gap" tussen kanaal 39 en 40 met een resolutie van 100 KHz/ hokje. Het stoepje rechts van het midden is dus storing uit het Ruhrgebied met een hoogte van 5,7 dB boven de ruisvloer. De netto hoogte van het signaal rechts is dus afgenomen tot 2 hokjes van 10 dB.

 

Op de tweede foto het hele blok van kanaal 40 in het midden (met meer signaal ruis afstand overigens, eerder gemaakte foto) en een resolutie van 4 MHz/ hokje.

Spectrum Fryslan k40 gap.jpg

Spectrum Fryslan k40.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...