Ga naar inhoud


DVB-T Wallonië en Luxemburg


OFDM

Aanbevolen berichten

Voor de TV DX hobby wil ik een filter afstemmen op kanaal 56 van Wavre. Deze zender lijkt nog wel even door te gaan op het huidige kanaal 56 horizontaal. Ik heb al flink zitten zoeken op Internet maar kan nergens iets vinden over omzetting naar een nieuw kanaal onder de 700 MHz. Heeft iemand daar info over?

 

https://www.ukwtv.de/cms/belgien-tv.html

 

Eveneens heb ik gezocht naar de situatie in Luxemburg. Dat was lang geleden 7,  24 en 27. Volgens Sender tabelle.de nu de kanalen 21, 24 en 27.

https://www.ukwtv.de/cms/luxemburg-tv.html

 

Hierbij nog steeds met de Nederlandse RTL zenders op kanaal 24, jaren geleden op vakantie ook ontvangen. Nu heb ik een antenne over na uitschakeling van Wesel DVB-T en wil eens proberen of ik hier iets van kan pakken met condities, toch een leuke uitdaging. Het zendvermogen van kanaal 21 en 27 is al vast astronomisch voor DVB-T begrippen, de hoogte van de zendmast is ook niet verkeerd. Iemand hier recente info over deze kanalen en mogelijke omzetting naar T2?

aangepast door OFDM
Link naar reactie
Delen op andere sites


RTBF blijft op dit kanaal zitten . Je hebt wel kans …..met 80Kw omnidirectioneel.

Luxemburg Dudelange, de wit -rode mast staat bijna met één poot in Frankrijk.

Op het diagramma is duidelijk te zien,dat de grootste straling naar het zuiden gaat.

Zeg maar Metz-Nancy-Thionville. Zal moeilijk zijn !!

Destijds met een mast van 24m op de nok van het dak en een 7 el Fm antenne,was er continue ontvangst van De Marnach Fm zender  (duits gericht).

Kan 7  werd weggedrukt door de 100kw zender op K 8 Waver …..   op 20km afstand.

Kan 9 Langenberg was dan af en toe wel zichtbaar.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jazeker heb ik kans want het is eerder gelukt RTBF te ontvangen, 230 kilometer met antenne op 8 meter onder het dak. Het is meer dat vanwege het vrijmaken van de 700 MHz band ik me afvroeg of kanaal 56 al in de planning zit om te verhuizen. Als dit kanaal nog twee jaar aanblijft is het wel de moeite om een filter om te stemmen.

 

Ik heb een ander diagram van Dudelange waarbij de hoofdrichting noord is maar juist net iets naar het oosten een deuk van meer dan een factor 2 minder vermogen.

Dat is ongeveer Diekirch of Vianden in Duitsland en zou het vermogen voor mij nog "slechts" 50 kW bedragen.

Maar noordelijk is toch logisch(er) om over Luxemburg te stralen? 

 

De Marnach op 97.0 heb ik onlangs in de auto door Duitsland geprobeerd, ging goed tot Keulen, ruim 100 kilometer. Dat die kanaal 7 last had van Wavre zal zeker kunnen en nabuurkanaal was uiteraard altijd moeilijker dan met een kanaal spatie.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 18-10-2018 om 16:14 zei pitje1:

Luxemburg Dudelange, de wit -rode mast staat bijna met één poot in Frankrijk.

Op het diagramma is duidelijk te zien,dat de grootste straling naar het zuiden gaat.

Zeg maar Metz-Nancy-Thionville. Zal moeilijk zijn !!

 

Ik zie in gegevens van Bundesnetzagentur dat het diagram van kanaal 21 naar het zuiden is, die van 24 en 27 naar het noorden.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

sorry, verkeerde plaatsing

aangepast door Satfeeds-DX
Edision Piccollo Benelux Edition
Cahors Big Bisat :13°E, 19,2°E, 23,5°E, 36°E, 39°E, 46°E, 52,5°E            Triax 88 cm: 7°E, 2°E

Triax 64 cm: 42°E   Triax 78 cm:  4°W  Maximum E-85:  28,2°E, 21,5°E, 16°E, 10°E, 5°E, 1°W, 5°W                                                                                                                                        Maximum E-85: 14°W, 22°W, 30°W       

Visiosat 90 cm: basis 7°W die draaibaar is van 70,5°E tot 45°W                            DVBT-TNT     DAB+

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

Ik plaats mijn ontvangstbericht in de oude topic want het antwoord heb ik met condities ontvangen! Op woensdagochtend uitstekende condities zowel richting België als Duitsland.

 

Nog steeds met een rasterantenne op 8 meter onder het dak een prachtig signaal vanuit Wavre en nog steeds op kanaal 56! Alle ons omringende landen hebben de 700 MHz band allang vrijgemaakt voor de komst van 5G maar Wallonië is uitgesteld wegens Covid19 en het niet hebben van een regering zo lees ik op de franstalige wikipedia over TNT. De huidige contracten worden dus voortgezet. Oorspronkelijk zou RTBF naar kanaal 42 worden verplaatst om daar in HD uit te gaan zenden met HEVC codec. Deze verplaatsing is uitgesteld tot juli 2021 en het is een optie dat kanaal 56 tijdelijk naar kanaal 55 wordt verhuisd om geen problemen te krijgen met 5G dat waarschijnlijk al actief is tegen die tijd. Het gebruik van kanaal 55 is best ideaal want het valt middenin de gap tussen de uplink van mobiel naar mast en downlink van mast naar mobiel. In UK blijft kanaal 55 ook nog voor een langere tijd in gebruik parallel aan 5G. Stelletje piraten lol.

 

Hier wat plaatjes:

 

Wavre spectrum 16-9-20.jpg

Wavre scan 16-9-20.jpg

Wavre La Une 16-9-20.jpg

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn locatie is 230 km verwijderd van de zendmast in Wavre. Dat lukt een paar keer per jaar met troposferische buiging. Het klopt dat de Nederlandse DVB-T2 zenders ongecodeerd zijn maar dan heb je een T2 geschikte ontvanger met H.265 oftewel HEVC video decodering nodig. Het bereik is sterk afhankelijk van welke zendmast want in NL staan ook een boel zenders met weinig vermogen en/ of hoogte. Bovendien is er voor DVB-T2 best een goede ontvangst nodig. De hier gemelde DVB-T van Wavre geeft al beeld met 3 dB minder ontvangen signaal t.o.v. de NL signalen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Omdat de tropo condities nog een tijdje aanhielden heb ik een opname kunnen maken met 15 dB c/n dus op het randje net genoeg.

De dag ervoor zag ik op de spectrum analyser de Engelse com7 multiplex op kanaal 55 met een magere 6 dB c/n  echt niet genoeg om TV van te kijken. Rechts daarnaast ook RTBF die wel beeld kon produceren.

 

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad vandaag heel uitzonderlijke ontvangst, Engelse en Nederlandse zenders kwamen soms binnen. Maar hier een vraagje over DAB+. Op mijn locatie heb ik ontvangst  van de masten Oostvleteren-Egem en Wijtschate.  Zou het kunnen dat bij dergelijke extreme omstandigheden de ontvangst onderling  tussen deze masten in conflict gaan?  Het viel mij op bij het zappen dat het soms veel langer duurde voordat zenders open gingen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 19-9-2020 om 11:00, OFDM zei:

Ik plaats mijn ontvangstbericht in de oude topic want het antwoord heb ik met condities ontvangen! Op woensdagochtend uitstekende condities zowel richting België als Duitsland.

 

Nog steeds met een rasterantenne op 8 meter onder het dak een prachtig signaal vanuit Wavre en nog steeds op kanaal 56! Alle ons omringende landen hebben de 700 MHz band allang vrijgemaakt voor de komst van 5G maar Wallonië is uitgesteld wegens Covid19 en het niet hebben van een regering zo lees ik op de franstalige wikipedia over TNT. De huidige contracten worden dus voortgezet. Oorspronkelijk zou RTBF naar kanaal 42 worden verplaatst om daar in HD uit te gaan zenden met HEVC codec. Deze verplaatsing is uitgesteld tot juli 2021 en het is een optie dat kanaal 56 tijdelijk naar kanaal 55 wordt verhuisd om geen problemen te krijgen met 5G dat waarschijnlijk al actief is tegen die tijd. Het gebruik van kanaal 55 is best ideaal want het valt middenin de gap tussen de uplink van mobiel naar mast en downlink van mast naar mobiel. In UK blijft kanaal 55 ook nog voor een langere tijd in gebruik parallel aan 5G. Stelletje piraten lol.

 

De RTBF meldt via DVB-T dat er voor de provincie Luxembourg een frequentiewijziging komt naar kanaal 55  op 6 Oktober 2020vlcsnap-2020-09-22-12h09m04s390.jpg.73856b72fcd3172337a9a99b1caffaf6.jpg

  • Like 1
Edision Piccollo Benelux Edition
Cahors Big Bisat :13°E, 19,2°E, 23,5°E, 36°E, 39°E, 46°E, 52,5°E            Triax 88 cm: 7°E, 2°E

Triax 64 cm: 42°E   Triax 78 cm:  4°W  Maximum E-85:  28,2°E, 21,5°E, 16°E, 10°E, 5°E, 1°W, 5°W                                                                                                                                        Maximum E-85: 14°W, 22°W, 30°W       

Visiosat 90 cm: basis 7°W die draaibaar is van 70,5°E tot 45°W                            DVBT-TNT     DAB+

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, astro iris zei:

Inderdaad vandaag heel uitzonderlijke ontvangst, Engelse en Nederlandse zenders kwamen soms binnen. Maar hier een vraagje over DAB+. Op mijn locatie heb ik ontvangst  van de masten Oostvleteren-Egem en Wijtschate.  Zou het kunnen dat bij dergelijke extreme omstandigheden de ontvangst onderling  tussen deze masten in conflict gaan?  Het viel mij op bij het zappen dat het soms veel langer duurde voordat zenders open gingen.

Aan de zenders zelf verandert niets maar ik ken het protocol niet waarmee de ontvanger gaat werken om af te stemmen. Het uitzendsysteem is net als bij DVB-T en T2 ook een SFN op dezelfde kanalen dus van overschakelen lijkt mij geen sprake.

2 uren geleden, Satfeeds-DX zei:

De RTBF meldt via DVB-T dat er voor de provincie Luxembourg een frequentiewijziging komt naar kanaal 55  op 6 Oktober 2020

Leuk om die melding te zien! Voor alleen die regio, daar stond wel iets over geschreven maar is al wel snel. Voor mij mag kanaal 56 blijven, dat stoort niet met UK. Maar ook als het uiteindelijk toch 55 wordt is dat nog altijd een pak beter dan 42! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hieronder een mooi spectraal overzicht (situatie in Engeland) met DVB-T(2) middenin de 4/ 5G 700 MHz band:

 

Wat mij verder opvalt is dat er bij 700 MHz, hoogste kanaal 48, wel spatie is gerealiseerd tot mobiel uplink (blauwe). Dit was bij het hoogste kanaal 60 naast downlink niet het geval met als groot nadeel dat er geen goede filtering mogelijk was.

 

afbeelding.png.7b47b086da46a0a5ff7c9694e4dc3450.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toevoeging op dit spectrale overzicht: De roze kanalen 55 en 56 waren in UK beide in gebruik maar inmiddels is om economische reden kanaal 56 uitgeschakeld. Dat maakte op 1 dag het voordeel dat deze niet meer kon storen in kanaal 56 van Wavre.

In Engeland zijn enkele zenders zijn verplaatst van ex 56 naar andere multiplex(en) of helemaal gestopt op DVB-T(2).

 

Overigens gebruiken ze in Engeland voor DVB-T de term DTT, digital terrestrial television.

 

UL is uplink van mobiel naar mast en DL is downlink van mast naar mobiel. Er wordt nog gesproken over het voordeel van de lage 700 MHz frequenties met groter bereik maar niet perse met 5G maar goed, daar heb ik de afbeelding niet voor gepost.

 

In Nederland, Duitsland en Denemarken zijn alle kanalen boven 48 helemaal vrijgemaakt voor 4/ 5G.

aangepast door OFDM
Link naar reactie
Delen op andere sites

21 uren geleden, OFDM zei:

Aan de zenders zelf verandert niets maar ik ken het protocol niet waarmee de ontvanger gaat werken om af te stemmen. Het uitzendsysteem is net als bij DVB-T en T2 ook een SFN op dezelfde kanalen dus van overschakelen lijkt mij geen sprake.

Zal waarschijnlijk aan de ontvanger liggen die even niet weet welk signaal oppakken. Vandaag is dat probleem er niet meer.  Ik zal er even speciaal op letten bij extreme omstandigheden of ik dat probleem nog heb.  Beide zendmasten komen hier volgens de grafieken van ontvangst, met dezelfde sterkte binnen, maar van welke zendmast de ontvanger het signaal opneemt blijft wel de vraag, dat kan ik niet zien op de ontvanger.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...