Ga naar inhoud


Kopiëren opnames naar nieuwe 2.5" HDD met een USB-SATA adapter


ebhoorn

Aanbevolen berichten

Hèhé...het ziet er naar uit dat DVB-T2 rond juli 2019 ook hier in de randstad uitgerold zal zijn. Da's mooi, want dan kan ik de publieke zenders FTA ontvangen in (bijna) HD kwaliteit, en dan zal mijn Duo2  na zes jaar opgevolgd worden door de DUO 4k waar dan (hopenlijk) een DVB-T2 insteektuner voor beschikbaar zal zijn. Zoals het er naar uitziet wordt het de Duo 4k omdat deze enigszins toekomstvast is omdat de S2X standaard eveneens wordt ondersteund. Of wellicht zal er tegen die tijd een Solo 4k SE zijn met een vaste DVB-S2X FBC tuner en een DVB-T2 insteektuner.


Omdat er meer en meer HD content beschikbaar komt, en benodigde opslagruimte een factor 3 tot 4 groter is in vergelijking met opnames in SD kwaliteit, denk ik erover om de 15mm dikke 2.5"4 TB Barracuda HDD te gebruiken. 

All very fine, maar ik wil het liefst de inhoud van de bestaande 1TB schijf kopiëren naar de nieuwe fat guy van 4TB.   De strategie zou kunnen zijn dat ik met een USB 2.0 - SATA adapterkabel de nieuwe schijf op een USB poort aansluit van de Duo2, en dan bijvoorbeeld met het LINUX CAT commando de hele schijf overzet.

 

Schone theorie

 

Mja...dat was de schone theorie, maar de praktijk zal wel weerbarstig zijn - want a) ik ben een nono op Linux gebied, b) er zullen vast wel (niet voor Linux beschikbare) drivers nodig zijn, en c) ik zal wel een hele hoop over het hoofd zien: Ik weet niet wat ik niet weet.

Wat is een safe marsroute?

 

Is mijn idee levensvatbaar, of zijn er slimmere strategieën om mijn oude schijf over te zetten naar de nieuwe schijf? en:...

 

Hoe moet ik dat in godesnaam wèl doen? Welke stappen (op commando niveau) moet ik uitvoeren?

 

 

knipsel.jpg.3f69651437a6d6f209336ea72cc6ff28.jpg

 

aangepast door ebhoorn
prijsinfo uit afbeelding gewist
Link naar reactie
Delen op andere sites


Als het een 1Gb netwerk is kan dat nog.. Ik heb nog 100Mbit en een tijdje terug een backup gemaakt van NAS naar NAS.. Duurde toch 3 dagen vooraleer die klaar was...

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik gebruik deze

IMG_2482.JPG

 

op pc windows of linux maakt niets uit

maar wel een waarschuwing met die adapterkabels, sommige discs trekken bij de zogenaamde spinn-up veel stroom op de usb poort

dat kan de usb van laptop of pC beter aan dan die van je receiver

 

aangepast door Tonskidutch

Space Cowboy

Jamiroquai

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 uur geleden zei Tonskidutch:

maar wel een waarschuwing met die adapterkabels, sommige discs trekken bij de zogenaamde spinn-up veel stroom op de usb poort

dat kan de usb van laptop of pC beter aan dan die van je receiver 

Volgens mij wordt deze niet gevoedt via usb,maar via een netstroom adapter en wordt usb alleen gebruikt voor de datatransfer.

Zo niet dan inderdaad uitkijken,het kan je een usb-poort kosten.

Dit geldt trouwens ook voor usb-hubs.

Handig voor usb-stick en andere apparaten die heel weinig stroom gebruiken,maar als je ze tezwaar belast kunnen ze stuk gaan (ik spreek helaas uit ervaring.)

Gebruik daarom liever een stroomnet-geovede usb-hub. (ook wel aktieve hub genoemd)

ZGemma H7S met VU+ turbo SE,Mutant HD2400,ZGemma H.2H,Clarketech HD5100c,1 meter draaibare schotel (53 oost-30 west) OpenHDF 6.5,OpenATV

 

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 22-12-2018 om 20:52 zei Mimisiku:

Duurde toch 3 dagen vooraleer die klaar was...

uh, hoeveel GB of TB was dat?

met rsync gaat dat inderdaad langzaam

met het NAS TO NAS van QNAP gaat dat echt heel snel

 

maar dat is off topic bij dit thema over normale harddiskjes

 

p.s.

je moet er bij kopieren op letten wie de opdracht geeft, anders kan het zijn dat je geen rechten meer hebt op die bestanden die je overhevelt

ik heb er een heel topic over klik hiero

 

kopieren met beheerder Administrator login of Super user root

aangepast door Tonskidutch
nog wat info voor die het ook gaat proberen

Space Cowboy

Jamiroquai

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zou een 2.5" USB enclosure kopen voor een paar tientjes. Die kun je later ook nog gebruiken op je computer. Voorkeur USB3, maar is iets duurder.

 

Via Windows je files kopiëren is lastig omdat Windows standaard geen EXT4 ondersteund. 

 

Je gaat je oude files vinden op je box onder /hdd/movie. Als je USB inplugt op je box kun je die vinden via commando:  mount 

 

Je ziet dan ergens een USB schijf met een directory. Bijvoorbeeld /media/usb

 

Nu even kopieren:

cp -R /hdd/movie /media/usb

 

Protectie goed zetten:

chmod -R 777 /media/usb/movie

 

Je kunt nu je schijf monteren in je box.

Hou er rekening mee dat kopiëren een halve dag kan duren.

 

Nu kan het vervelend zijn dat je moet wachten op het kopiëren. Je command lijn staat namelijk geblokkeerd en je kunt die niet killen.

 

In dat geval gebruik je

cp -R /hdd/movie /media/usb &

 

Het commando loopt nu op de achtergrond, en je kunt nieuwe commando's intypen. Bijvoorbeeld:

ls /media/usb/movie

 

Je ziet daar langzaam de inhoud verschijnen. Het chmod commando pas gebruiken als alles klaar is

 

Tot slot: CAT commando zeker niet gebruiken 🙂

 

Succes

 

PS met een SATA connector werken bovenstaande commandos ook, alleen via een andere directory naam 

 

 

 

ET10000 + Wavefrontier T90 + OpenATV + DNS323

Link naar reactie
Delen op andere sites

hier staat nog een methode, klik mount-linux-partition-ext4-ext3-ext2-windows-10-8-7/

 

fbouwman,

had er effe niet meer aan gedacht dat EXT formaat niet zomaar gaat (doe ik via Opensuse pC allemaal)

de snelheid kun je behoorlijk opschroeven door usb 3 en hoger te nemen voor je randapparatuur en kabels niet te vergeten, maar de sharkoon dockingstation is er tegenwoordig ook met sata en met ethernet 1Gbit

 

de sata versie levert

Max. overdrachtssnelheid: 6 Gbit/s maar niet iedereen heeft een extra sata poortje aan zijn

de USB 3.1 / USB c

Max. overdrachtssnelheid USB 10 Gbit/s

maar ik vind mijn oudje van sharkoon nog snel zat USB 2.0 met maximaal 480 Mbit/s

 

je zult ontdekken (als je het allemaal kunt en wilt testen) dat als er veel kleine bestanden zijn op de disc je snelheid erg afneemt

en bij grote bestanden zoals de opname .ts gaat het heel rap

 

succes met overzetten

 

 

Space Cowboy

Jamiroquai

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...