Ga naar inhoud


Schotel plaatsen


Gast Hilario

Aanbevolen berichten

Beste Hilario

 

Je hebt de Astra 19,2 ingevoerd. Die staat op een elevatie van 29,7 graden in je woonplaats.
Zoals je in de bijlage ziet, heb ik een schuine lijn onder een hoek van 29,7 graden getrokken vanaf het balkon op de eerste etage en dan blijkt dat door het spitse dak de nok van het huis toch te hoog is. Je ontvangt dus geen signaal.
Je zou eigenlijk naar de tweede etage moeten verhuizen om wel ontvangst te hebben.

Als het dak minder spits was geweest en je alleen rekening moest houden met de dakgoot, dan had het wel gegaan als je tenminste niet precies tegen zo'n dakkapel aan zit met de signalen. Dat noemen ze ook wel eens een koekoek heb ik begrepen maar ik weet niet of dat in België is.:lol:

 

obstakel 29,7.jpg

koekoek.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites


Hallo Sprietje hartelijk dank voor deze info, gelukkig heb ik geen dure spullen gekocht, 2 ontvangers had ik nog, dus alleen maar een schoteltje en LNB.

Die ga ik nu morgen bij mijn zoon proberen, dus geen weggeworpen geld.

Nogmaals dank!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe heb ik bepaald dat er geen ontvangst mogelijk is?

Eerst met Dishpointer gekeken hoeveel de elevatie van de Astra 19,2 was op zijn woonadres. Dat was 29,7 graden.
Om zo weinig mogelijk perspectief te krijgen in de foto, ben ik zo ver mogelijk in de straat gaan staan op Google Maps. Daarna heb ik de foto zuiver recht gezet. Omdat dit normaal gepaard gaat met een flinke dosis wazigheid, heb ik de foto's eerst in een bitmap gezet i.p.v. jpg. Dan krijg je bij roteren bijna geen wazigheid. Het zuiver recht zetten heb ik bepaald door de gevels aan beide zijden van de straat aan de bovenzijde even veel te laten neigen (naar elkaar toe te laten hellen).
Toen de foto 29,7 graden gedraaid, een horizontale lijn getrokken en daarna de foto weer teruggedraaid.
Als laatste alle gevels in de staat die niets ter zaken doen verwijderd.
Verder maakt het niets uit of Hilario precies daar waar ik de lijn vandaag getrokken heb of 20 meter verderop woont. De balkons en het dak van het huis rechts blijven even hoog.

 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 18-2-2019 om 11:47 zei Hilario:

Hallo, ik heb een vraagje, kan ik voor ik een schotel koop, testen of ik wel ontvangst zal hebben?

 

Als ik jou was zou ik vandaag om 11u48 (en 10 seconden) kijken hoe hoog de schaduw van de dakrand van het huis tegenover je op jouw gevel komt.

Dan staat de zon namelijk loodrecht onder de satelliet 19.2E, met een elevatieverschil van 2,5 graden.

 

Dat betekent met de daknok op 16,9 meter afstand, dat satellietsignaal kan worden opgevangen tot 96 cm (zeg maar zowat één meter) ónder het begin van de schaduw.

Met andere woorden, je kunt dan precies zien waar je je schotel nog zou kunnen monteren: tot ongeveer één meter onder de schaduwrand.

 

Wil je het nog preciezer weten/meten, dan moet je wachten tot de zon precies achter de satelliet staat (tijdens de zgn sun-outage); dan is schaduwrand ook de satellietsignaal-rand. De sunoutage in onze contreien is normaliter zo ongeveer in begin maart en medio oktober.

 

groet,

A33

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dat kun je ook doen, nog even wachten.
Op 1 maart op 11:49:12 uur staat de zon precies 0,26° onder de Astra 19,2-satelliet en op 2 maart staat de zon om 11:49:19 uur precies 0,132° boven de Astra 19,2-satelliet.
De Astra 23,5 satelliet staat iets lager dan de Astra 19,2. Dat zal nog moeilijker worden om die te ontvangen maar daar zitten nagenoeg geen interessante vrij te ontvangen zenders op.
De Hotbird 13 oost staat juist weer wat hoger dan de Astra 19,2. Daar heb je dus meer kans op om die te ontvangen. Misschien als je de schotel 2 meter boven je balkon plaatst.
Voor de Hotbird zijn de tijdstippen voor zowel 1 als 2 maart om 12:16:50 uur
Op 1 maart staat de zon 0,19° onder de Hotbird, op 2 maart 0,19° boven de Hotbird.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat ga ik zeker eens doen, vandaag was ik te laat om te zien waar de schaduw van het huis was.

Sprietje heeft het uitgerekend van af de vloerkant van het balkon, ik ga eens proberen de schotel juist onder het balkon van het tweede verdiep.

Volgens info hebben hier al schotels gestaan, dus ik geef het nog niet op!

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je mag de schotel ook niet te dicht tegen het balkon van je bovenburen plaatsen want dan heb je ook geen ontvangst.
De elevatie van de gangbare satellieten ligt rond de 30 graden. Als het balkon dan 1 meter uit steekt, mag de schotel er niet dichter tegenaan hangen dan 60cm.

Je mag de onderzijde van de schotel ook niet lager hangen dan de schaduw die je 1 maart op je muur krijgt.

Je kunt op 1 maart ook precies zien hoe hoog je de schotel tegen het balkon kunt hangen. Hij mag niet in de schaduw van het balkon hangen.

 

schotelopstelling op een balcon.PNG

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb misschien geluk want het balkon is niet rechthoekig maar ovaal dwz dat aan de kant waar ik de schotel wil plaatsen is het balkon maar 30 cm breed.

Ik wacht 1 maart af en laat het jullie weten!

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei Hilario:

Dat ga ik zeker eens doen, vandaag was ik te laat om te zien waar de schaduw van het huis was.

 

Morgen is het hoogteverschil op de gevel zo'n 82 cm,

overmorgen zo'n 68 cm

(steeds zo ongeveer om dezelfde tijd).

 

Dan krijg je vast een indruk, vooruitlopend op 1 maart!

 

groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja beste Hilario

 

1 Maart is het niet zeker dat de zon schijnt. Het weerbericht geeft t/m woensdag alleen maar zon aan. Kijk vanaf maandag waar de schaduw op de muur schijnt. Doe dat dinsdag en woensdag weer. Dan kun je zien hoeveel gevelstenen de zon elke dag lager komt. Schijn de zon dan niet, dan kun je in ieder gevan vanaf woensdag 27 febr. voor 2 dagen er bij tellen tot waar de zon op 1 maart zou schijnen.
Tja, het is echt centimeterwerk bij jou of je wel of geen signaal hebt.

Haal anders de nokvorsten van het huis aan de overzijde van de straat, dat scheelt weer wat. :o

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Prachtige zonnige dag, om 12 uur heb ik zon op het balkon, 2 meter gemeten van onder en 

1 meter van de onderkant van het balkon van het tweede verdiep.

Wat denken jullie hiervan? Het zou dus moeten kunnen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Hilario:

Prachtige zonnige dag, om 12 uur heb ik zon op het balkon, 2 meter gemeten van onder en 

1 meter van de onderkant van het balkon van het tweede verdiep.

Wat denken jullie hiervan? Het zou dus moeten kunnen?

Ja. Onderkant schotel op 2 meter hoog zetten

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uur geleden zei Hilario:

Prachtige zonnige dag, om 12 uur heb ik zon op het balkon, 2 meter gemeten van onder en 

1 meter van de onderkant van het balkon van het tweede verdiep.

Wat denken jullie hiervan? Het zou dus moeten kunnen?

 

Om 12.00 uur is de zon alweer 0.7 graden gestegen t.o.v. 11u48, en staat de daknok in de richting van de zon natuurlijk ook wat verder weg. Dus dat schept een iets te rooskleurig beeld.

 

Desondanks: Het lijkt erop dat er echt wel wat mogelijk is!

1 maart, 11.49 uur (zie Sprietjes bericht hierboven) zal de definitieve duidelijkheid geven (als de zon schijnt).

(Maak eventueel een foto van je gevel op dat tijdstip, 'for future reference'.)

 

groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het ziet er naar uit dat het net mogelijk moet zijn, zie de nieuwe tekening met betere projectie tegen de gevelmuur.

De vraag is of je wel een schotel aan de straatzijde mag plaatsen. In Nederland is dat verboden tenzij de schotel achter te voorgevel staat. Dat zou dus in een inpandig balkon kunnen zijn maar hier gaat het duidelijk om een uitpandig balkon.

Je zou natuurlijk een vlakantenne kunnen nemen. Die worden meestal niet als schotels beschouwd. Dat geeft minder gedoe met de gemeente en de vereniging van eigenaren.

 

obstakel-29,7.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Hallo ieder, tot mijn spijt moet ik jullie melden dat het niet gelukt is, dus ik zal verder moeten met de belachelijke zenders van Proximus!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...