Ga naar inhoud


FTA radio, DAB+ en DVB-T2h265?


Zunigkyk

Aanbevolen berichten

Ik stel de vraag omdat mijn tuner-versterker 'op' is. Ik wil graag een stereo vervanger met phono en tape (line-in), en een toekomstbestendige radio-oplossing FM èn DAB+.

Liever geen AV-receiver met veel speakers. HDMI, Bluetooth en WiFi is wel weer handig. De kast mag niet al te diep zijn (knop t/m uitsteeksels achter: max 35cm).

Al met al vind ik geen goede oplossing. Wat er het dichtste bij komt zijn wat Onkyo's (TX-8270, TX-8250, ...), maar die kies ik niet van harte.

 

Ondertussen heb ik wat geëxperimenteerd met radio via de TV. Mijn ontvangst gaat dan via FTA DVB-T. Conclusie is dat ik het radio-gedeelte van mijn toekomstige tuner-versterker eventueel wel wil opofferen, mits het op een handige manier via FTA met de TV-kanalen binnen komt.

 

Bij de TV moet ik binnenkort een kastje voor FTA digitenne kopen, ben alleen geïnteresseed in NL 1,2,3. En in terrestrial radio dus.

Vraag(1): Krijg je de NL radio zenders FTA mee op de DVB-T2h265 kastjes?

Vraag(2): Krijg je DAB+ mee met diezelfde kastjes? Of moet je dan een speciale hebben zoals Technisat Digipal DAB+?

Vraag(3): Wat is de handigste manier om zo'n ding te bedienen? Heb ergens gezien dat 'het kastje' (van Samsung) met HDMI kabel aan de TV met de originele TV-afstandsbediening kan: het kastje kan dan uit het zicht.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 37
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

We hebben het hier over 3 verschillende dingen dvb-t+dab+audioinstallatie

Die vind je niet in 1 kastje.

Ik zou een audio installatie nemen met ingebouwde dab(+) ontvanger en een hdmi in en uigang voor losse dvb-t ontvanger.

Bediening een uitgebreide afstand bediening die de 3 dingen (tv stereo en dvb-t) kan bedienen.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@luisteraar: ik wil een losse audioinstallatie; het gaat specifiek om mogelijkheden van het DVB-T2h265 kastje.

 

Ik heb goede hoop dat die ook gratis radio doen...

Volgens deze site horen aantal radiozenders bij FTA.

https://www.digitenne.nl/blog/gratis-tv-kijken/#gratisbuitenlandsetvzenders

Waar ik erg benieuwd naar ben is of die radiozenders ook op de nieuwe DVB-T2h265 mee komen, zonder abo wel te verstaan.

Wellicht kunnen de early adapters (ik zie volop discussie in andere topics) dit al of niet bevestigen? Dat zou dan antwoord op vraag(1) zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 uur geleden zei Zunigkyk:

Vraag(3): Wat is de handigste manier om zo'n ding te bedienen? Heb ergens gezien dat 'het kastje' (van Samsung) met HDMI kabel aan de TV met de originele TV-afstandsbediening kan: het kastje kan dan uit het zicht.

 

 

Dit vind ik erg belangrijk. Het schijnt te maken te hebben met HDMI-CEC

Wie heeft bewijs dat het werkt, met welke  DVB-T2h265 boxjes en met welke TV?

Ik gebruik zelf een Sony Bravia TV.

aangepast door Zunigkyk
link
Link naar reactie
Delen op andere sites

de VU + ZERO4K werkt perfect met HDMI-CEC via een AVR of direct aan de TV per HDMI kabel

 

Citaat

Der VU+ Zero 4K ist ein preisgünstiger Einstiegsreceiver in die  ultrahochauflösende (4K) TV-Welt. Der VU+ Zero 4K bietet einen DVB-C/T2 Tuner der mit dem verbauten Chipsatz auch für deutsches DVB-T2 (H.265) geeignet ist

DAB+ gaat in de meeste gevallen niet samen met DVB-T2 maar vaal  vaak kun je wel radio wel via dvb-T2 ontvangen

aangepast door Tonskidutch

Pacific AM

Yello

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Tonskidutch

Heb de handleiding doorgelezen... dat is wel een complex apparaat.

 

Bij Amazon zegt een koper over de Samsung GX-MB540TL DVB-T2 HD Receiver (kost slechts ~€39,-):

Es funktioniert perfekt mit meinem Samsung TV. Am Anfang hatte ich Probleme, Favoriten zu erstellen. Nach dem Firmware-Upgrade wurde das Problem behoben. Ich war schon an das Samsung-Menü gewöhnt.Deshalb lief alles sehr reibungslos. Ich kann den dvbt-Receiver auch mit meiner TV-Fernbedienung bedienen, so dass ich nur eine Fernbedienung benötige. Und ich stelle den dvbt-Receiver hinter den Fernseher, damit er nicht mehr sichtbar ist. Aber es funktioniert durch den Fernseher. Es kann nichts Besseres geben. Sehr zufrieden.

 

Zoiets zoek ik. Vraag me af of dat (vetgedrukte) nou uniek is voor Samsung of dat het doodnormaal is voor elke decoder met HDMI.

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 uur geleden zei boudeman:

Ik zou nooit in DAB+ of FM investeren maar een goede internet tuner kopen.

21 npo zenders, waaronder 1,2 en 3. Ik dacht ook de regionale radiozenders. In ieder geval wel bijv. L1. En daarboven 10 000en andere zenders. En alles gratis.

Gratis ja als je je internet betaalt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@boudeman
Eigenlijk vind ik radio niet zó belangrijk dat ik er een speciale tuner voor wil kopen.
En zeker niet om het internet af te grazen voor een muziekje of gebabbel. Dat kan ik goed en comfortabel doen met mijn laptop.

 

Het belang van een tuner in mijn audioinstallatie zit voor een belangrijk deel tussen mijn oren😉: ik vind het mooi zo'n schaal of displaytje.

Daarom neig ik er toe weer gewoon een FM-tunerversterker te nemen. En dat loopt nog wel door tot 2030.

 

Opvolger DAB+ is ook te vervangen door internet of radio die mee komt met FTA DVB-T2h265.
Strikt gezien kan een audioinstallatie dus best toe zonder ingebouwde radio: het kan ook via terrestrial-TV of internet.
Ik ben huiverig voor een mogelijk complexe bediening als de radiobron weer uit een ander apparaat moet komen (TV, internet, smartphone, laptop) voordat hij naar de audioinstallatie gaat.

 

 

@luisteraar

"Kijk eerst wilde hij audio installatie + dab + dvb-t(2) + gemakkelijk bedienen.

nu ........."
Je las de openingstopic maar half.
De inleiding is een audio-keuze waarvoor ik alternatieve radio-mogelijkheden onderzoek tegenover de tuner-versterker die ik gewend was.

Het topic gaat over wat er met DVB-T2h265 kan: daarover heb ik 3 vragen gesteld.

 

aangepast door Zunigkyk
citaat
Link naar reactie
Delen op andere sites

22 uur geleden zei boudeman:

Ik zou nooit in DAB+ of FM investeren maar een goede internet tuner kopen.

21 npo zenders, waaronder 1,2 en 3. Ik dacht ook de regionale radiozenders. In ieder geval wel bijv. L1. En daarboven 10 000en andere zenders. En alles gratis.

 

Ben je niet wat te optimistisch daarmee? Ik heb een hele snelle internet verbinding maar toch vaak best moeite om de BBC World Service op mijn internet radio tuners te ontvangen. En ook de Deutschlandfunk is het afgelopen jaar bij herhaling flink aan het stotteren geweest (nu gelukkig niet meer, ze hebben kennelijk toch iets verbeterd), Dat, en de per definitie veel tragere zapsnelheid of zelfs het soms blijven hangen als een gekozen internet zender niet beschikbaar is geeft me nu niet echt altijd het gevoel van "wat is het fijn dat ik internet radio heb". Even snel een handvol zenders via FM of satelliet op inhoud controleren gaat toch echt een stuk soepeler!

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 minuten geleden zei Zunigkyk:

@boudeman
 

Het belang van een tuner in mijn audioinstallatie zit voor een belangrijk deel tussen mijn oren😉: ik vind het mooi zo'n schaal of displaytje.

Daarom neig ik er toe gewoon een FM-tuner te nemen. En dat loopt nog wel door tot 2030.

 

 

Hoi,

Mijn ervaring is dat zowel de Internet radio's als de DAB+ apparaten qua afstemming forse nadelen vertonen. Waar een gewone FM tuner uit een stereotoren niet zelden wel 30 of meer voorkeuzetoetsen voor de opslag van zenders hebben, mag je bij DAB+ doorgaans al je handen dicht knijpen als er meer dan 10 op zitten. En mijn ervaring met internet radio zijn heel gemengd. Enerzijds kan ik op een van mijn apparaten (Philips Streamium) een favorietenlijst naar eigen keuze maken, maar omdat internet radio precies omgekeerd van FM werkt op dat apparaat gebeurt het met regelmaat dat ik een als favoriet ingestelde zender per ongeluk uit de lijst wis. Als je je dan door letterlijk honderden zenders per land moet doorworstelen totdat je de gewenste zender in hun lijst weer terug hebt gevonden en die dan weer als favoriet hebt teruggeprogrammeerd kun je beter even een sandwich met een kop koffie gaan maken!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...