Ga naar inhoud


meerwaarde DVB - S2X multituner


tuintje

Aanbevolen berichten

  • Moderator

Het gaat in Duitsland bij de private zenders om gecodeerd vs fta, de rechter heeft bepaald dat programma's fta te ontvangen moeten zijn.

Niet dat het SD moet zijn.

Ook in Duitsland wordt in DVB-2S uitgezonden.

Op Astra 1 zit al een DVB-S2X transponder voor tests.

 

Bij de Analoge satelliet zenders is men op een goede dag ook omgeschakeld op DVB-S.

En DVB-S is veranderd in DVB-S2, ook SD programma's worden in DVB-S2 uitgezonden om bandbreedte te besparen.

 

Net zoals de HD televisies in de winkels aan het verdwijnen zijn, zullen ook de DVB-S2 ontvangers uitsterven.

DVB-S2X is downwards compatible, het is goedkoper voor de industrie om een type tuner te produceren met de nieuwste standaard.

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Dat kun je wel roepen ceesv maar als de providers het niet om armen  zal het geen succes worden. Voor studio verbindingen is dit een ander verhaal want die werken met professionele apparatuur en grote schotels.

 

Besef dat providers alle boxen bij klanten moeten vervangen voor ze dit kunnen gebruiken, dat kan zomaar 10+ jaar duren.  De meerwaarde voor providers is kleiner dan je denkt. Ja tuurlijk kun je weer iets meer bitjes op de transponder kwijt dmv nieuwe modulatie maar dat betekend ook dat er meer signaal kwaliteit nodig is en dat gaat op den duur een probleem worden. (beter uitrichten/minder regenreserves) Daarom denk ik dat H.265 en later H.266 een veel grotere impact gaat hebben.  Daar moet men ook boxen voor vervangen maar dan heb je geen gedonder met het schotel signaal.

aangepast door Codx

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

De tijd zal het leren, maar over het algemeen herhaalt de geschiedenis zich.

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Officieel is DVB-S2X de norm voor satelliet UHD uitzendingen, voorgesteld in 2014.

Indertijd in 2004  bij de eerste HD uitzendingen werd er door Euro 1080 het eerste HD programma uitgezonden met eigen MPEG-2 ontvangers.

Toen HD een vlucht nam en uitgezonden werd in DVB-S2 MPEG-4 konden die ontvangers bij het vuilnis.

 

De oudste UHD TV-s zijn op dit moment al beperkt bruikbaar omdat ze geen HDR ondersteunen.

 

Wanneer UHD op satelliet gemeengoed gaat worden, zal er in DVB-S2X uitgezonden moeten worden, en indien je dan wilt kijken, een oplossing moeten zoeken voor de DVB-S2 tuner.

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden zei ceesv:

zal er in DVB-S2X uitgezonden moeten worden,

Onzin het gaat ook in dvb-s2 bij de zelfde bandbreedte als h.265 gebruikt wordt.

Bijscholing

h.256 is op komst.

zolang 99,99% van de satkijkers enkel dvb-s2 kan ontvangen blijft het

voorlopig zo ,geen paniek

 

 

 

aangepast door luisteraar
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Het is je kennelijk ontgaan, dat DVB-S2X tot 51% efficiënter is als DVB-S2.

 

Iemand moet je hoognodig eens uitleggen dat bandbreedte van de gemoduleerde draaggolf niets te maken heeft met de informatieoverdracht capaciteit.

Die fout maakte je ook al in de discussie over DVB-T2, waarin je stelde dat de bvitrate van die HD uitzendingen heel laag moest zijn omdat een UHF kanaal maar 7 MHz.breed is.

 

DVB-S2X gaat zelfs tot 256APSK.

Verder kent DVB-S2X Channel Bonding, wat nog eens 20% besparing kan opleveren.

 

Daarom heeft de internationale televisiewereld ook deze norm tot standaard verheven voor UHD uitzendingen.

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden zei ceesv:

Die fout maakte je ook al in de discussie over DVB-T2, waarin je stelde dat de bvitrate van die HD uitzendingen heel laag moest zijn omdat een UHF kanaal maar 7 MHz.breed is

Pardon nooit beweerd heb zelfs beweerd dat dvb-t2 met h.265 bij 7 zenders op een mux een hogere bitrate kan leveren

als wat de nl sattv transponders doen .

Is offtopic graag verder in dvb-t2 forum

 

aangepast door luisteraar
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik denk dat je een geheugen probleem hebt, ga maar eens terug lezen in het betreffende onderwerp.

 

DVB-S2X verhoogt de data transport capaciteit van een transponder.

In Combinatie met H265 is men daardoor i.p.v. 1 UHD kanaal meerdere UHD programma's per transponder te transporteren, een voorwaarde om het betaalbaar te houden.

 

De meerwaarde van nu een satelliet ontvanger met DVB-S2X tuner aan te schaffen is dat je met die ontvanger voorbereid bent op te toekomst.

Zoals al eerder aangegeven, deze discussie is slechts tijdelijk, steeds meer hardware zal standaard uitgerust worden men een tuner voor DVB-S2X.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

een van mij postings 7 mb is meer dan op sat doorgegeven

een schrijf foutje

Bij 5zenders per zender 7Mbit/s tegelijk.

moet zijn

Bij 5 zenders per mux 7mbit/s per zender mogelijk

luisteraar

  • Sat4all Core Member
  • luisteraar
  • Leden
  •  
  • 3166 berichten

Het geeft aan dat de bitrate niet laag beperkt is. 

Als de beeld informatie 5Mbit/s nodig heeft wordt het doorgegeven. 

Het zou kunnen dat als het nodig is om 7Mbit/s door te geven dat dat ook doorgegeven wordt. 

bij een bb van 8mhz kunnen ze met dvb-t2 tot 35Mb/s doorgeven. 

Bij 5zenders per zender 7Mbit/s tegelijk. 

info uit de wiki mbt dvb-t2 

12 oktober 2018 bewerkt door luiste
aangepast door luisteraar
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Voor wat je bijdragen waard zijn.

Met onderstaande bijdrage geef je het idee niet in staat te zijn de meerwaarde van een DVB-S2X tuner in te schatten.

 

1 uur geleden zei luisteraar:
1 uur geleden zei ceesv:

zal er in DVB-S2X uitgezonden moeten worden,

Onzin het gaat ook in dvb-s2 bij de zelfde bandbreedte als h.265 gebruikt wordt. 

 

Hieronder je bijdrage in een onderwerp over beeldkwaliteit van DVB uitzendingen

of mijn kennis nog actueel is verneem ik wel hier mijn gedachte gang

kanaal bandbreedte 8 mhz

geeft symbolrate van 9Mb/s

5 zenders op een kanaal

geeft gemiddeld per zender een

bitrate van nog geen 2Mb/s

 

met kanaal bedoel ik 8mhz banddeel

 

Als ik mij vergis leer ik graag er bij. 

bewerkt door luisteraar

 

Bij een mux van rond 53 Mbit op een DVB-S2 transponder ga je met 20 - 50 % meer efficiëntie bij DVB-S2x naar ongeveer 65 tot 75 Mbit.

H.265 geeft daarna nog een reductie van benodigde data bij een UHD uitzending, voeg daaraan de channel bonding toe en je maakt UHD per satelliet betaalbaar.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach mod als je offtopic wilt heb ik geen moeite mee indien het niet

de bedoeling is graag dit bericht wissen.

Je haalt een  bericht aan van 9 okt waarin ik aangaf niet zeker te zijn en dat

een onderzoek fase begint.

Op 12 okt meld ik mijn uitkomst na onderzoek fase.

Je mag de laatste postings ook die van jou als mod splitsen naar

dvb-t kwaliteit dvb-t

Persoonlijk vind ik dat zo een conflict via PM afgehandeld dient te worden

 

aangepast door luisteraar
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Het gaat om het nut van de DVB-S2X technologie, ofwel hoeveel informatie je kan overbrengen op een transponder.

De vraag die hier gesteld wordt is of het nut heeft om een nieuwe ontvanger keuze mede te laten bepalen door het aanwezig zijn van een nieuwe generatie tuner.

 

Jou stelling is: onzin het gaat ook in dvb-s2 bij de zelfde bandbreedte als h.265 gebruikt wordt.

 

Om UHD op satelliet betaalbaar te houden is er door de EBU besloten DVB-S2X als standaard voor te schrijven.

Daarmee is de vraag beslecht wat voor ontvanger je zou moeten kopen om toekomst bestendig te zijn.

 

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...