Ga naar inhoud


meerwaarde DVB - S2X multituner


tuintje

Aanbevolen berichten


  • Moderator

De eerste netwerken worden dit jaar uitgerold.

https://www.idirect.net/2019/01/21/stcs-launches-first-idirect-dvb-s2x-network-in-middle-east/

 

Op dit moment vindt er iets soortgelijks plaats met DVB-T en DVB-T2, over nacht zijn de DVB-T ontvangers niet meer te gebruiken en moeten alle kijkers aan een DVB-T2 ontvanger in Nederland.

En die moet dan ook nog T.65 ondersteunen.

 

In Europa zal je zien, dat UHD per satelliet een soortgelijke ontwikkeling gaat doormaken.

Platform bedrijvers, satelliet tv providers, zoals M7 hebben nog geen UHD ontvanger, die kunnen dus zonder problemen beginnen met DVB-S2X en daarbij behorende ontvangers bij hun abonnement uitleveren.

 

Satelliet ontvanger leveranciers zien die bui al hangen en leveren bij nieuwe modellen S2X tuners.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden zei ceesv:

over nacht zijn de DVB-T ontvangers niet meer te gebruiken en moeten alle kijkers aan een DVB-T2 ontvanger in Nederland.

Die overstap is al meer als voor een jaar aangekondigd.

8 minuten geleden zei ceesv:

Satelliet ontvanger leveranciers zien die bui al hangen en leveren bij nieuwe modellen S2X tuners.

Die zien geen bui hangen maar de kassa rinkelen

 

Ik verwacht nog dat we lang met dvb-s2 kunnen kijken in de EU

aangepast door luisteraar
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ja, in DVB-S2 naar HD uitzendingen, maar net als bij SD uitzendingen, daarvoor heb je op een gegeven moment ook een HD ontvanger voor nodig.

Na verloop van een aantal jaren zal je voor HD uitzendingen ook een S2X ontvanger nodig hebben.

 

De meerkosten voor een S2X tuner zijn trouwens verwaarloosbaar in de productie, zeker wanneer er steeds meer apparaten mee uitgerust zullen worden.

Kijk maar naar de HD ontvangers, die zijn ondertussen ook al in de minderheid in de winkel, en in dit tempo binnen 2 jaar niet meer te koop.

 

Het is een kip en ei discussie, er werden massaal breedbeeld tv's verkocht terwijl en bijna alleen 4/3 uitzendingen waren.

Toen er genoeg toestellen in de markt stonden zag je binnen een jaar een omslag van 4/3 naar breedbeeld uitzendingen.

HD toestellen en SD aar HD transitie idem.

 

Er moet eerst een minimum marktpenetratie van ontvangers zijn voordat tv stations omschakelen.

En Nederland bepaalt niet wat voor toestel technologie er verkocht wordt, dat gebeurt in de grote afzetmarkten zoals in Azië en Amerika.

Europa hobbelt er achteraan.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden zei ceesv:

De meerkosten voor een S2X tuner zijn trouwens verwaarloosbaar in de productie

Waar maken we ons dan druk om de komende tijd blijft het dvb-s2.

komt een s2x transponder kunnen velen de tuner voor een paar centen uitwisselen.

Kan je tuners niet uitwisselen dan maar een usb s2x tuner in een enigma box erbij prikken.

de niet enigma2 box gebruikers hebben het moeilijker maar dat duurt nog jaren.

Om on topic te blijven s2x heeft geen meerwaarde het beeld blijft het zelfde je

hebt wel een nadeel s2x heeft meer signaal/ruis nodig door de zwaardere compressie evt

is een grotere schotel nodig.

 

aangepast door luisteraar
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Dan ben je het onderwerp uit het oog verloren, namelijk of je nu een ontvanger moet kiezen met of zonder S2X.

Er zijn ook 4K Enigma ontvangers op dit moment op de markt met S2 tuner die niet kunt omwisselen voor een S2X tuner.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor Tuintje is het vast nu helemaal duidelijk! 🙉

aangepast door Dreeke

Groet, André

apparatuur: Gigablue Quad 4K, UE 4K, IP 4K, Octagon sf8008

ontvangst via een Big Bisat, Sky Stream UK, kabel en antenne

smartcards: Sky UK FTV en Fransat image: OpenATV

Link naar reactie
Delen op andere sites

Was het allemaal maar zo eenduidig! Zoals Cees over "de toekomst" spreekt kan ik een waslijst van ontwikkelingen noemen die aan de start werden aangekondigd als zijnde "de toekomst" maar die intussen al een decennium of meer ergens op je plank geduldig "toekomst" te liggen spelen. Soms moet je daar gelukkig mee zijn, de komst en toekomstvoorspellingen van de Ka-Band is er een goed voorbeeld van. Mooie diagrammen die lieten zien dat je zo het ontvangstgebied van een Ka-band transponder vrij scherp binnen de landsgrenzen van het doelgebied kon houden maakten het zeer geloofwaardig dat de zo door piraterij geteisterde abonnee-tv aanbieders binnen de kortste keren zouden overstappen. In praktijk zien we dat alleen Soarsat, de club die een pakketje Ierse zenders via Ka-Band uitzendt die voorspelling waarmaakte.

 

En aan de andere kant, dat er een hele tros kleine Ku-band footprints op 60 Oost gebruikt worden waardoor aangetoond is dat dat vermeende Ka-Band voordeel eigenlijk helemaal niet zo groot is als eerder is vermeld. Ik heb in elk geval nog niets voor die banden gekocht, niet alleen vanwege de rijs maar ook vanwege de volstrekt ontbrekende uniformiteit in zowel frekwentiegebied als polariteiten.

 

Ook op allerlei ander gebied zie je dat, het is nog niet eens zo lang geleden dat winkeliers je allemaal wilden overtuigen dat je er spijt van zou krijgen als je nieuwe tv geen 3D functie aan boord had. En wat langer geleden dat DRM, de digitale versie van AM radio, ervoor ging zorgen dat dat medium een geheel nieuw leven zou krijgen.

 

Tot dusver is er vrijwel niets dat wijst op een spoedige verandering van het normen-landschap. Eén enkele transponder op 33 Oost van de Franstalige Zwitsers is volgens mij de enige plek voor ons waar daadwerkelijk DVB-S2X vertoond wordt, en als je naar de opnamekosten kijkt zie ik ook nog niet zo heel snel gebeuren dat we binnenkort het NOS Journaal, de Tagesschau of zelfs BBC news dagelijks in UHD zullen kunnen bewonderen. Zelfs het voor het op grotere schaal uitzenden van speelfilms waar het wel uitermate geschikt voor zou zijn is tot dusver niet echt werkelijkheid geworden.

 

Als ik dan zie hoe in onze wegwerpmaatschappij de houdbaarheidsdatum van ook de meest geavanceerde electronica steeds korter wordt en daarbij de aanschafprijzen ook steeds lager kan ik niet anders dan mensen aanbevelen om toch vooral de normen van NU en niet die van een in de toekomst geprojecteerde norm als Leitfaden te nemen. Ik heb mijn systemen op de ontvangst van T2-MI opgezet door enkele Edision Primo IP S2 ontvangers te kopen. Daarmee zie ik sinds kort zelfs een aantal Colombiaanse C-Band zenders op 40,5 graden West naast de gebruikelijke Russische boeketten op diezelfde C-Band via name 40 en 53 Oost, en natuurlijk ook de meeste Streams op satellieten als 12 en 5 West plus 4,9 en verder Oost.

 

Dat levert me al gauw enkele honderden zenders op met volwaardige programma's in plaats van wat eeuwig zich herhalende flutrommel in UHD en dat ene DVB-S2X pakketje dat ik overigens ook al FTA op 5 West in diverse streams kan volgen. Koop waar je nu meteen wat aan hebt zou ik zeggen, en niet op wat je hoopt dat de toekomst je ooit zal brengen want wie weet zal men nog voor dat werkelijkheid wordt de norm weer aanpassen zodat je niets aan die met veel hoop gekochte spullen hebt of heeft de ontvanger na jaren wachten alweer de geest gegeven. Prime voorbeeld is daar natuurlijk DAB dat toen het aanbod echt interessant werd ineens DAB+ werd waardoor jouw met veel hoop gekochte ontvanger(s) in één klap waardeloos werden toen het echt leuk begon te worden. Overigens voor alle duidelijkheid: een ontvanger die probleemloos alle streams oppikt maar even gemakkelijk UHD en S2X weergeeft die is er gewoon niet. Octagon gaat die kant op met zijn nieuwe sf8008 maar dat is dan ook werkelijk de enige. Maar dan wel met naar ik begrijp wat nadelen en voor ongeveer dubbel zoveel geld als mijn Edisions, die keuze was voor mij dus niet zo moeilijk.

aangepast door T90user
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 27-2-2019 om 19:45 zei ceesv:

Het gaat in Duitsland bij de private zenders om gecodeerd vs fta, de rechter heeft bepaald dat programma's fta te ontvangen moeten zijn.

Niet dat het SD moet zijn.

Ook in Duitsland wordt in DVB-2S uitgezonden.

Heb even gecontroleerd dat Duitsland nog steeds in de overgang fase van dvb-s naar dvb-s2 zit.

De landelijke SD uitzendingen zijn nog in DVB-S en niet DVB-S2.

Zo zal bij een evt norm aanpassing naar dvb-s2x in de overgang fase in 3 normen uitgezonden

worden dvb-s + dvb-s2 + dvb-s2x ,hoe gek  kan het zijn

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 minuten geleden zei Tonskidutch:

sorry lees het nu net pas,

neem aan dat je vraag ruimschoots beantwoord is..!

 

 

 

 

Steeds meer apparaten zullen uitgerust worden met een dvb-s2x tuner, begrijp ik uit bovenstaande.
Maar wanneer dit voor televisies het geval is, is mij nog niet duidelijk geworden. 


Ik ga er daarom maar vanuit dat als er niet specifiek 'dvb-s2x' in de specificaties staat, dat er nog geen dvb-s2x tuner in zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat klopt niet helemaal voor al die verschillende merken en modellen is dat namelijk verschillend of het tuner blikje dat kan of niet

hangt er ook mee samen of het separate tuners zijn of een zogenaamde triple tuner (dvb-s2 dvb-t2 dvb-c)

 

aangepast door Tonskidutch

The Piper S Call

David Gilmour

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Kort samengevat,

De EBU heeft deze norm als standaard voorgeschreven voor UHD programma's.

Koop je een UHD ontvanger is het slim er een te kopen die deze EBU norm ondersteunt.

 

Over niet al te lange tijd zal elke UHD ontvanger standaard uitgeleverd worden met deze tuner.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

is de ebu niet de europeese uitzend uni die voor de Eurovisie zorgt en de uitwisseling van beelden tussen de landelijke tv zenders? 

zou het kunnen dat enkel de transponders van de ebu op s2x gaan? 

 

 
@EBU_HQAls antwoord op @dosh71doron82
DVB-S2X is part of group of technologies that can enable different screen formats. Currently, S2X is mainly intended for B2B applications. For distribution, DVB-S2 is a solution that can be used with modern codecs like HEVC. Read more here: ow.ly/UL0n30hFilW
aangepast door luisteraar
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...