Ga naar inhoud


Waarvan is de schuinstand van de rail afhankelijk bij multifeed?


Sprietje

Aanbevolen berichten

9 uur geleden zei Sprietje:

Jij hebt met de Cahorst-calculator de schuinstand op 21,35 oost alleen maar uit kunnen rekenen door op oost 24,35 oost in te voeren en op west 18,35 oost in te voeren (een afstand van minimaal 3 graden vanaf het midden) maar dat is niet juist.
Vanaf onze locatie is de Clarkebelt geen cirkel maar een brede boog. Dat is ook duidelijk te zien op de foto die ik geplaatst heb en dan is het invoeren van verderaf geleden satellieten niet correct.

 

Tja, dat heb je mooi ingevuld voor een ander. :(

 

Nee, ik heb gewoon even uitgeprobeerd of ik het 'algoritme' kon begrijpen hoe de cahors calculator de middelste satelliet kiest.

En toen de uitkomsten van de daarop gebaseerde berekeningen hier gemeld.

Was dat niet duidelijk?

 

Op 9-4-2019 om 23:28 zei a33:

Binnen de systematiek van de Cahors calculator is het verschil in ieder geval niet zó groot als dat.

Ik kom op 13.4 graad of 10.92 graad, en 12.18 graad als uitgericht op 21.35oost (midden tussen de satellieten).

Nog steeds veel, maar niet zó veel als Sprietje schreef.

Dus als de Cahors calculator klopt, klopt Sprietjes methode niet.

 

 

 

 

Ziehier de bewijzen:

 

166703190_A33Astra1centraalmetduo-LNB.png.8c0823fd08479214a96b7a641cbcf15c.png

 

 

1255950061_A3321_35oostcentraalmetduo-LNB.png.a565e3ef008daf527abec891bac07b18.png

 

 

Groet,

A33

 

 

ByTheWay: ik heb met de cahors calculator nu al een aantal keer meegemaakt, dat hij de decimale punt niet accepteert bij de inputs voor LONG, LAT en Satelliet. De punt verschijnt wel in beeld, maar hij behandelt het getal als een integer (heel getal). Na een herstart doet hij het dan (soms) wel weer goed.

Hebben anderen dat ook?

Ik werk op twee Linux computers, met Firefox; die geven beiden dit probleem.

 

 

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


7 uur geleden zei Tonskidutch:

bij die hoek, looking angle t.o.v. de satelliet positie (geostationair) is de afstand minder belangrijk want de signalen komen toch binnen over de lookangle in richting van de schotel

maar de latitude speelt wel een belangrijke rol (de breedtegraad)

 

Inderdaad. En de verschillende declinatiehoeken gooien roet in het eten, om het tweedimensionaal te behandelen.

Lastige materie....

 

Groet,

A33

 

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel mooi allemaal. Mooi artikel. De praktijk overtreft wel vaak de theorie bij mij, tv buiten plus ontvanger of een goede dB app en dan blijkt er nog net wat meer uit te halen. Dit kan te maken hebben met de net niet perfecte mast, elevati/azimuth, afstand van de lnb tov de schotel. 

 

Ik meen dat niet gelezen te hebben in het artikel. Ook de afstand schotel/lnb is van invloed op het geheel heb ik proefondervindelijk vastgesteld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi a33 dat de calculator meer mogelijkheden blijkt te hebben dan je in eerste instantie zou denken. Je moet er wel wat trucjes voor uithalen. Mooier was geweest dat het uitrichtpunt (align) in een apart  vakje aangegeven kon worden. Nu beslist de calculator dat. Het blijkt ook niet in alle gevallen te gaan. Met 4 lnb's is het me nog niet gelukt om met align te werken.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als jet het toch wilt berekenen waar ik het nut niet van in zie 😚

Het is 3 d dat moet je terug brengen naar 2 d

hoe doe je dat

1.strek een lijn van schotel naar middelpunt aarde die afstand is bekend

2.trek een lijn middelpunt aarde naar sat afstand en hoek is bekend

3. de elevatie naar de sat weet je ook

Nu heb je 4 gegevens en kan je de afstanden  enz berekenen

Dit doe je ook voor een andere sat dan heb je ook van die

sat alle afstanden.

Nu weet je de hoek tussen die sat´s en alle afstanden

dan kan je nu ook alle hoeken berekenen in 2d

 

aangepast door luisteraar
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Sprietje:

Zucht  :crazy:

Verklaar je nader? Beetje jammer dat je zo reageert en niet inhoudelijk, wat je normaal wel doet. Maar goed, haal jij maar voortdurend je theoretische gelijk. Met zulke reacties jaag je wel volk op de klippen en doe je anderen dom overkomen (dat gevoel bekruipt me wel regelmatig) vanwege je voortdurende eigen gelijk (willen hebben/halen). Jammer. 

aangepast door erwinnaar
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 9-4-2019 om 15:23 zei Sprietje:

Beste luisteraar

 

Ik heb nooit beweert dat de schuinstand tot op 1/100 graad nauwkeurig ingesteld moet worden. Ik geef nooit verder aan als tot 1/10 graad en dat dan alleen nog maar bij een rail vanwege de lengte, bij een monoblock is tot op 1 graad voldoende.


Jij gaat er in je verhaal van uit dat er gewerkt wordt met lnb's met feedhorn maar smalle lnb's hebben geen feedhorn maar een diëlectricum van teflon. Deze hebben maar een diameter van 23mm en moeten veel nauwkeuriger uitgericht worden dan een gewone lnb met feedhorn.
Je merkt dat ook al meteen als je een schotel af stelt met een enkele lnb. Een lnb met feedhorn laat veel meer tolerantie toe in het afstellen dan een smalle lnb omdat de feedhorn ook "vangt".

 

Het berekenen van de afstelling van de schotel bij multifeed ontvangst heeft veel voordelen.
1 - Bij de berekening wordt al meteen duidelijk of de lnb's dicht genoeg tegen elkaar aan geplaatst kunnen worden. Je kunt dan kiezen voor smalle lnb's of een
      grotere schotel of verdelen over 2 schotels.
2 - Bij de berekening heb je meteen alle gegevens bij de hand, elevatie, schuinte van de rail of schotel, de afstanden van de lnb's enz.
3 - Bij de berekening van de lnb-afstanden geef ik aan of de lnb-houders wel dicht genoeg tegen elkaar aan gezet kunnen worden.
4 - Bij de berekening van de schuinte van de rail wordt al meteen duidelijk of de rail wel schuin genoeg gezet kan worden, immers alle rails hebben een beperking tot
      het schuinzetten hier van. Ook monoblokken hebben beperkingen tot het schuin zetten, het ene monoblock meer dan het andere.
5 - We hebben hier op dit forum te maken met mensen met veel maar ook weinig ervaring van het afstellen van schotels. Een nauwkeurige beschrijving helpt hierbij
      heel veel in het lukken van het afstellen en het resultaat. De over grote hoop van de leden beschikt niet over nauwkeurige meetapparatuur. Dat zorgt er bij
      multifeed ontvangst al voor dat de kans op slagen erg klein is.

 

Zelfs professionele schotelzetters zouden zeer geholpen zijn bij een berekening zoals ik die maak.

Het afstelwerk zou dan een stuk sneller klaar zijn. De meeste schotel installateurs beginnen niet aan een gewone offsetschotel met rail. Ze zeggen meestal, wil je multifeed, dan doen we dat alleen maar met een Cahors Bigbisat want dan kunnen ze de calculator gebruiken. Regelmatig krijg ik ook vragen van schotel installateurs hoe schotels met meerdere lnb's afgesteld moeten worden. Daar maak ik ook netjes een berekening voor.
Mijn berekeningsmethode is zo nauwkeurig dat als de schotel goed op de hoofdsatelliet is uitgericht, je prima ontvangst hebt op de overige satellieten. Het blijkt zelfs dat het veranderen van de afstelling van lnb's en schuinte van de rail alleen maar tot slechtere resultaten leidt.

 

Hoe meer lnb's er op een rail staan, des te belangrijker is het, de juiste schuinte van de rail te hebben anders ga je een mindere ontvangst hebben op de buitenste lnb's. Gaat het maar om bijv. de Astra 1-2-3, dan komt het minder nauwkeurig.

 

Inverto multiconnect open.JPG

 

Dit had ik eerder al geschreven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste a33

 

Ik krijg het niet voor elkaar om voor een 6 graden monoblock de berekening van Cahors zo in te stellen, dat of de kop van de Astra 19,2 of de kop van de Hotbird in de klem gezet kan worden en dan de schuinstand aangegeven wordt.
Lukt dat jou wel?
Voor de Astra 19,2 en 23,5 lukt dat wel.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 9-4-2019 om 15:23 zei Sprietje:

Zelfs professionele schotelzetters zouden zeer geholpen zijn bij een berekening zoals ik die maak.

Het afstelwerk zou dan een stuk sneller klaar zijn. De meeste schotel installateurs beginnen niet aan een gewone offsetschotel met rail. Ze zeggen meestal, wil je multifeed, dan doen we dat alleen maar met een Cahors Bigbisat want dan kunnen ze de calculator gebruiken. Regelmatig krijg ik ook vragen van schotel installateurs hoe schotels met meerdere lnb's afgesteld moeten worden. Daar maak ik ook netjes een berekening voor.

 

Dat zijn beunhazen die snel willen verdienen. Een goede schotel installateur heeft de kennis wat wel en niet mogelijk is bij uitrichten van een schotel.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Sprietje,

 

Mijn huidige hypothese over hoe het 'midden-algoritme' van de cahors calculator werkt, is:

1. Hij kiest een satellietpositie uit de lijst, die midden tussen de twee uiterste satellieten staat, of zo dicht mogelijk bij het midden.

2. Zijn er twee mogelijkheden precies even ver uit het midden, dan kiest hij die met de laagste elevatie (het verst uit het zuiden/noorden).

3. Staan er geen satellieten in de lijst met een longitude tussen de twee uiterste satellieten, dan neemt hij een van de uiterste satellieten, met inachtneming van regel 2.

Maar ik heb de hypothese verder niet uitgebreider getest.

 

In jouw voorbeeld staat neem ik aan de 16oost in de lijst, en neemt hij die als midden?

Ik vermoed dat daar weinig aan te doen is.....

 

 

 

Even een heel andere vraag over de BigBisat-rail:

Op de plaatjes lijkt de rail horizontaal gezien niet recht, maar hol naar boven. Dat is dus anders dan bijv de triax-rail, die recht is.

 

Als de schotel recht staat, hoeveel graden is dan de hoek tussen positie 0 en positie 4.68 op de rail?

Ik zit me namelijk even af te vragen, of de calculator daar ook rekening mee houdt.

 

 

groet,

A33

 

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden zei Sprietje:

Ja, de rail is hol en ook gebogen zodat de lnb's naar het midden van de schotel gericht is, zie de bijlages.
Dat kan omdat de rail van giet-aluminium is.

 

Betreft deze informatie over de bigbisat rail? Ik bezit zelf een bigbisat en kan vertellen dat de rail niet gemaakt is van giet-aluminium. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden zei Ventura:

 Ik bezit zelf een bigbisat

 

Ah! Zou jij dan eens dit willen bekijken, als je ook een hoekmeter hebt?

1 uur geleden zei a33:

Als de schotel recht staat, hoeveel graden is dan de hoek tussen positie 0 en positie 4.68 op de rail?

 

Maar als je 'm nu uitgericht hebt staan, kun je dat ook als volgt bepalen:

1. Hoek meten van de hele multifeedrail, links tot rechts (of als je mast precies loodrecht staat, dan is deze hoek ook gelijk aan de schotel-schuinstand).

2. Hoek meten van het stukje multifeedrail van 0 tot 5 ongeveer.

Het verschil tussen deze twee hoeken is dan het antwoord op mijn bovenstaande vraag.

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...