Ga naar inhoud


Waarvan is de schuinstand van de rail afhankelijk bij multifeed?


Sprietje

Aanbevolen berichten

Op 8-4-2019 om 11:38 zei Sprietje:

U ziet dus dat het best veel verschil uit maakt hoe schuin een duo-lnb gezet moet worden als hij met de kop van de Astra 23,5 in de klem wordt gezet of met de kop van de Astra 19,2. Dus 13,4° of 8,72°.

 

 

Binnen de systematiek van de Cahors calculator is het verschil in ieder geval niet zó groot als dat.

Ik kom op 13.4 graad of 10.92 graad, en 12.18 graad als uitgericht op 21.35oost (midden tussen de satellieten).

Nog steeds veel, maar niet zó veel als Sprietje schreef.

Dus als de Cahors calculator klopt, klopt Sprietjes methode niet.

 

Ik heb nog niet bekeken hoe dit volgens de in mijn post geschetste systematiek zou zijn; dat vraagt wat meer denk- en rekenwerk.

Maar die zou (als ik goed redeneer) voor uitrichting op 19 dezelfde schuinstand opleveren als bij uitrichting op 23 oost, zij het een andere dan bij uitrichting op 21.35oost (midden ertussen).

Die uitkomst is dus wellicht ook niet zo plausibel.

 

 

 

De goede systematiek voor schuinstandberekening hebben we kennelijk nog niet te pakken; we kunnen het kennelijk (nog) niet zelf berekenen.

Het einde van dit draadje https://www.sat4all.com/forums/topic/353039-azimuthverschil/

helpt ook niet echt; daarin wordt geen rekening gehouden met welke LNB centraal staat. Dus ook de daarin beschreven formule voor schuinstand geeft geen uitsluitsel.

 

 

Groet,

A33

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste a33

 

Ik begrijp je probleem niet. Je bent de zaak verkeerd aan het beredeneren.
Kijk nog eens naar die tekening  van de duo-lnb van maandag 11:38uur. Daar heb ik een blauwe en groene lijn getekend.
De blauwe lijn staat haaks op de lijn van de Astra 23.5, de groene lijn staat haaks op de lijn van de Astra 19,2. De blauwe en groene lijn staan dus onder een hoek van 4,68° t.o.v. elkaar, even groot als de ontvangsthoek tussen de Astra 19,2 en Astra 23,5.
Als de hoek  voor de schuinstand voor de Astra 23,5e 13,4° schuin omlaag is (90 - 13,4 = 76,6°), dan moet de hoek voor de Astra 19,2e, 13,4° - 4,68° = 8,72° ofwel 90+ 8,72 = 98,72° schuin omhoog zijn.
Zou je de schotel zo uitrichten dat de lnb's van de Astra 19,2 en 23,5 even ver van het midden staan, dan moet de hij 13,4 - 2,34 = 11,06° schuin staan.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vol interesse volg ik dit draadje !

Maar ik mis het nut van de discussie ?

1 2 á 3 graden afwijking heeft geen invloed op

ontvangst signaal sterkte.

Doordat de goede lnb´s een feedhorntje hebben worden die

incorrectheden gecorrigeerd zo ook de incorrect heden van de

schotel zelf.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste luisteraar

 

Het gaat niet om de vraag hoe nauwkeurig de schuinte van de multifeedrail afgesteld moet worden maar hoe je dat kunt berekenen.
Hoeveel dat de schuinte af mag wijken wordt bepaald door hoe ver de buitenste lnb's uit elkaar staan.
Bij een triple-lnb waarbij de twee buitenste lnb's maar 80mm uit elkaar staan is het veel minder kritisch dan met een multirail met lnb's van 5w tot 42 oost waarbij de twee buitenste lnb's 580mm uit elkaar staan. Dan komen de buitenste lnb's al meer dan 10mm verkeerd te staan bij een afwijking van 2 graden op een Cahors Bigbisat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Laten we het erop houden dat jij het niet kan berekenen.

 

Terug naar het onderwerp, de schuinstand van de rails.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uur geleden zei Sprietje:

Beste a33

 

Ik begrijp je probleem niet. Je bent de zaak verkeerd aan het beredeneren.

 

Ah! Dank je! :)

 

12 uur geleden zei Sprietje:

Kijk nog eens naar die tekening  van de duo-lnb van maandag 11:38uur. Daar heb ik een blauwe en groene lijn getekend.
De blauwe lijn staat haaks op de lijn van de Astra 23.5, de groene lijn staat haaks op de lijn van de Astra 19,2. De blauwe en groene lijn staan dus onder een hoek van 4,68° t.o.v. elkaar, even groot als de ontvangsthoek tussen de Astra 19,2 en Astra 23,5.

 

Nou, dat is niet helemaal waar, he?

De tekening is 2-dimensionaal, dus die betreft dan het verschil in Hour Angle lijkt me. Dat verschil in HourAngle is voor die locatie (52.088N; 5.115E) 4.72 graden.

De ontvangsthoek van 4.68 graden, berekend in de driehoek: afstand tussen de satellieten en afstand van je aardlocatie tot de ene satelliet en die tot de andere satelliet,  ligt 3dimensionaal, en is dus in deze tekening niet te herleiden.

In de redenering over de schuinstand kan je die derde dimensie niet zomaar wegdenken.

 

12 uur geleden zei Sprietje:

Als de hoek  voor de schuinstand voor de Astra 23,5e 13,4° schuin omlaag is (90 - 13,4 = 76,6°), dan moet de hoek voor de Astra 19,2e, 13,4° - 4,68° = 8,72° ofwel 90+ 8,72 = 98,72° schuin omhoog zijn.

 

De schuinstand is echter geen 2dimensionaal gegeven, dus dan is het zeer de vraag of het hoekverschil tussen beide satellieten de enige c.q. de enige juiste correctie-variabele is.

Dat lijkt mij niet.

 

Hoe het wel moet, dat weet ik nog niet.

Sommige hoeken blijven constant, als je de schotel op de ene of de andere uiterste satelliet van de duo-LNB richt, en andere hoeken veranderen. Maar welke precies, en met welke correctiehoek/correctiefactor?

In mijn eerdere post ben ik eens uitgegaan van wat er wellicht constant zou blijven, en heb dus een redenering naast de jouwe gezet.

Als we begrijpen waarom een bepaalde redenering precies niet klopt, hebben we wellicht de sleutel tot hoe het wel moet.

Volgens mij zit er in jouw redenering het nodige mis, maar, zoals ik hierboven al schreef, waarschijnlijk ook in de mijne. Want de consequenties van die (mijn) redenering komen bij mij ook niet plausibel over.

 

 

 

12 uur geleden zei Sprietje:

Als de hoek  voor de schuinstand voor de Astra 23,5e 13,4° schuin omlaag is (90 - 13,4 = 76,6°), dan moet de hoek voor de Astra 19,2e, 13,4° - 4,68° = 8,72° ofwel 90+ 8,72 = 98,72° schuin omhoog zijn.

 

Maar volgens de Cahors-berekening komt die, zoals ik al eerder schreef, op 10.92 graden, zie:

15 uur geleden zei a33:

Binnen de systematiek van de Cahors calculator is het verschil in ieder geval niet zó groot als dat.

Ik kom op 13.4 graad of 10.92 graad, en 12.18 graad als uitgericht op 21.35oost (midden tussen de satellieten).

 

En voor uitrichting op 21.35 oost komt cahors dus uit op 12.18 graden, dus dat is ook anders dan jij aangeeft:

12 uur geleden zei Sprietje:

Zou je de schotel zo uitrichten dat de lnb's van de Astra 19,2 en 23,5 even ver van het midden staan, dan moet de hij 13,4 - 2,34 = 11,06° schuin staan. 

 

Waarom zou je bij Cahors-calculator wel uitgaan van een juiste uitkomst bij uitrichting op 23oost, maar de uitkomst bij uitrichting op 19oost en/of op 21.35oost niet vertrouwen?

Daar schrijf je niks over.

 

groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jij hebt met de Cahorst-calculator de schuinstand op 21,35 oost alleen maar uit kunnen rekenen door op oost 24,35 oost in te voeren en op west 18,35 oost in te voeren (een afstand van minimaal 3 graden vanaf het midden) maar dat is niet juist.
Vanaf onze locatie is de Clarkebelt geen cirkel maar een brede boog. Dat is ook duidelijk te zien op de foto die ik geplaatst heb en dan is het invoeren van verderaf geleden satellieten niet correct.

 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Natuurlijk speelt het zich af in een 3-demensionale ruimte maar je ziet het in een 2-demensionaal vlak. Het is niet interessant dat het signaal van de ene satelliet van verder komt dan de andere.
Het beste zou zijn dat Jens T. Satre, de beroemde wiskundige van vele satellietcalculators eens een rekentool zou maken. Helaas is het mij nog nooit gelukt contact te krijgen ondanks de vele malen dat ik de webmaster van zijn calculators heb proberen te bereiken.
E-mail: webmaster@satellite-calculations.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

bij die hoek, looking angle t.o.v. de satelliet positie (geostationair) is de afstand minder belangrijk want de signalen komen toch binnen over de lookangle in richting van de schotel

maar de latitude speelt wel een belangrijke rol (de breedtegraad)

 

hij heeft een tweelijn berekening gemaakt klik

nieuwe berekeningen maakt hij niet meer heeft hij ooit in een bericht op linked in laten weten

20 minuten geleden zei luisteraar:

Daar is het niet mee gedaan je moet ook rekening houden met de vorm van de schotel

om reflectie hoek te bepalen

Sprietjes topic gaat over de skew van de LNB en niet over de schotel

Running Up That Hill

Kate Bush

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden zei Tonskidutch:

Sprietjes topic gaat over de skew van de LNB en niet over de schotel

TS mag me corrigeren

Schuinstand multilnb montage arm of ?

Als ik het mis heb graag mijn postings wissen mijn antwoorden hadden

hier betrekking op

 

aangepast door luisteraar
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...