Ga naar inhoud


RTE Ierland houdt van Nostalgie: Langegolf 252 KHz blijft, DAB+ niet !!


Drs. IJzerbout
Ga naar oplossing Opgelost door Tonskidutch,

Aanbevolen berichten

10 uren geleden, Drs. IJzerbout zei:

Of naar de naastliggende frequentie 261 kHz, die de Duitsers al jaren niet meer gebruiken. Dan hoeven ze maar 9 kHz te schuiven en is zeker geen onoverkomelijk probleem om de antenne weer in afstemming te brengen.

Dat vraag ik mij ook af.

Link naar reactie
Delen op andere sites


12 uren geleden, Drs. IJzerbout zei:

Ik begrijp trouwens niet dat de Algerijnen niet een ongebruikte langegolf verkwensie van de Fransen nemen.

Die frequenties zijn toch wettelijk vastgelegd ??

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uren geleden, Drs. IJzerbout zei:

Die storing mag in NL/B heftig zijn maar in Ierland en Engeland nauwelijks van invloed zijn. 

 

Zelfs eentje: 252 kHz 🇩🇿 Radio Algérie , Chaîne 3. Received in Japan

https://www.youtube.com/watch?v=H9BLB1vKEHA

 

aangepast door cookie monster

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 4-3-2021 om 20:26, astro iris zei:

Allemaal goed en wel, maar dan zullen ze eerst moeten zorgen dat de zender RTE 1 op de LW beter te ontvangen is. Nu wordt die hier weggedrukt door Chaine3 uit Algerië, die 750 KW ertegen aan blaast.

Ik denk niet dat RTE 1 voor ons op het continent in de lucht wordt gehouden.

Men wil via deze zender gewoon in Noord Ierland goed te beluisteren blijven.

En daar zal de ontvangst waarschijnlijk prima in orde zijn.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, astro iris zei:

@johnnoMaar uit opnames van cookie monster blijkt dat ook daar Chaine 3 storing geeft.

Ja, maar ik neem aan dat deze opnamen op het Britse Eiland gemaakt zijn.

Waar op dat Britse eiland blijft dan nog de vraag?

Noord Ierland is natuurlijk nog wel iets anders.

 

Ierland.thumb.png.2111514a718629dcf29663cef9c48154.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uren geleden, astro iris zei:

@johnnoMaar uit opnames van cookie monster blijkt dat ook daar Chaine 3 storing geeft.

 

Het ligt er maar helemaal aan waar je woont.

Zou Algerije werkelijk storing veroorzaken in Ierland en Engeland dan zouden ze er echt wel wat aan doen.

 

Verder is het zo dat je zelfs in Nederland of Duitsland je transistorradio zo kan draaien dat RTE haaks op de Ferroceptor staafantenne staat en dan geheel wegvalt tegen Algerije.

M.a.w. als de zender die je wilt ontvangen in de lengterichting van de antennestaaf staat, is ie onhoorbaar.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uren geleden, Drs. IJzerbout zei:

 

Het ligt er maar helemaal aan waar je woont.

Zou Algerije werkelijk storing veroorzaken in Ierland en Engeland dan zouden ze er echt wel wat aan doen.

 

Verder is het zo dat je zelfs in Nederland of Duitsland je transistorradio zo kan draaien dat RTE haaks op de Ferroceptor staafantenne staat en dan geheel wegvalt tegen Algerije.

M.a.w. als de zender die je wilt ontvangen in de lengterichting van de antennestaaf staat, is ie onhoorbaar.

Het probleem is ontstaan doordat het vermogen van de Langegolfzender in Ierland zo naar beneden is geschroefd. Algerije komt in zuid en zuidoost Engeland daardoor in de avonduren er gewoon helemaal overheen. Mensen draaien hun radio niet altijd zomaar. Dat weet niet eens iedereen. Het signaal is te zwak. Ik ontvang ze met moeite hier in de regio Rotterdam. En dan is de vraag, wat wil je dan nog bereiken? Wie vooral? Met die dure langegolfzender.

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, Schotelspeller zei:

Het probleem is ontstaan doordat het vermogen van de Langegolfzender in Ierland zo naar beneden is geschroefd. Algerije komt in zuid en zuidoost Engeland daardoor in de avonduren er gewoon helemaal overheen. Mensen draaien hun radio niet altijd zomaar. Dat weet niet eens iedereen. Het signaal is te zwak. Ik ontvang ze met moeite hier in de regio Rotterdam. En dan is de vraag, wat wil je dan nog bereiken? Wie vooral? Met die dure langegolfzender.

RTÉ Radio 1 is een Ierse nationale zender die bedoeld is voor de lokale bevolking op het Ierse eiland.

Het is niet een soort versie van onze voormalige Wereldomroep.

Waarom zou die zender dan storingsvrij te ontvangen moeten zijn in Rotterdam, of zelfs in Engeland?

Hoe ver buiten onze grenzen is onze Radio 1 dan in 2021 nog te ontvangen?

aangepast door johnno
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, johnno zei:

of zelfs in Engeland

 

Omdat er veel Ieren in Engeland wonen.

 

Maar het is eigenlijk best wel controvers wat de verantwoordelijken zeggen.

Die zeggen namelijk dat er zo goed als niemand naar DAB luistert en dat de meeste Ieren naar RTE via het www of App op de smartphone luiteren.

Alsof de Ieren in Engeland dan geen www of smartphone hebben maar met z´n allen naar de langegolf liggen te luisteren in Engeland.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Drs. IJzerbout zei:

Die zeggen namelijk dat er zo goed als niemand naar DAB luistert en dat de meeste Ieren naar RTE via het www of App op de smartphone luiteren.

Alsof de Ieren in Engeland dan geen www of smartphone hebben maar met z´n allen naar de langegolf liggen te luisteren in Engeland.

Natuurlijk zal een langegolf zender nooit meer de luisterdichtheid gaan bereiken die het ooit had.

Ik loop ook nog wel eens door de lange en middengolf, maar dat is eigenlijk alleen maar spelen.

Als ik RTÉ Radio 1 in goede kwaliteit wil beluisteren, dan zet ik mijn sat ontvanger toch even aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...