Ga naar inhoud


Coax over Utp via router


Maartenv

Aanbevolen berichten

Ik wil een huis in het buitenland bouwen in de volgende omstandigheden en vraag me af wat de beste keuze is omtrent internet, schotel en TV vanuit nederland.

 

In eerste instantie heeft het huis alleen electriciteit en verder niets.

 

In wil lokale tv ontvangen dmv een schotel.

Ik wil geen coax door het huis trekken maar utp dit leek mij niet van deze tijd en met oog op de toekomst.

Ik wil internet in huis dmv een router met simkaart en van af deze router + switch internet bekabeld door het huis. (In de eventuele toekomst kan het huis eventueel aangesloten worden op bekabeld internet).

 

Ik begrijp dat je de coax van de schotel om kan zetten naar utp maar mij is niet helemaal duidelijk of hier dan een switch tussen mag zitten. Zodat ik op iedere locatie in huis met ethernet poort een tv kan aansluiten.

Weet iemand of dit tv signaal gewoon over het netwerk kan lopen?

 

Verder las ik sat je via een slingbox eventueel nederlandse tv kan ontvangen van thuis. Als ik dit eventueel zou willen kan ik deze gewoon aan de router koppelen en komt er dan via het netwerk in huis overal nederlandse tv binnen?

 

Ik heb verder geen ervaring met tv signaal via utp vandaar deze vragen hier.

 

Als iemand wat adviezen kan geven zou dat fijn zijn.

 

Gr,

Maarten

Link naar reactie
Delen op andere sites


Als het huis nog niet gebouwd is, dan zou ik er geen minuut over nadenken om geen coax naar alle ruimtes door te trekken waar je TV wilt hebben. 

Laat door de bouwfirma/architect in ieder geval in iedere ruimte voldoende CAT6 voorzien maar ook coax. De meerkosten zijn nihil en je zult er later blij mee zijn. Denk wel dat het bij coax om een ster verkabeling gaat. Neem bijvoorbeeld een 17x8 switch. Dan kun je ook UKW en terrestrische TV gebruiken in ieder vertrek. Een 21/2 inch afvoerpijp van het dak (satellietschotel+antennes) naar de verdeler ruimte voor alle kabels en je kunt in de toekomst doen wat je wilt. 

Waar komt dit huis te staan?

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Architecten gooien graag hele gebouwen propvol met CAT6 omdat ze denken dat je daarmee alles kunt oplossen. Coax moeten ze niks van hebben omdat ze er geen zak verstand van hebben. 

CAT6 verkabeling is geen slecht idee omdat het per meter goedkoper is dan coax maar grenst ook snel aan beperkingen voor wat betreft het maximaal aantal overdraagbare programma's. 

En je hebt overal adapters nodig met stroomverbruikende muurwratten. 

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik kan dit advies alleen maar onderschrijven.

Denk eraan overal 2 coax kabels te trekken voor de dual tuner ontvangers.

En laat naar elke ruimte een extra lege leiding trekken voor toekomstige ontwikkelingen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom met een slingbox aan de slag? Kun je geen NL TV van de satelliet afplukken? Streamen vanuit NL vereist aardig wat bandbreedte, daar heb je een stevig data abonnement voor nodig.

Ik zou dat zowiezo niet met een slingbox doen, maar met een enigma2 ontvanger die hardware transcoding ondersteunt. 

Je kunt je lokale enigma2 ontvanger eenvoudig koppelen aan die thuis ontvanger, en data verkeer beperken.

Werkt in praktijk prima.

 

 

Als je echt alleen maar CAT6 wil nemen, ondanks de goede adviezen hierboven, dan moet je 1 zware enigma2 box neerzetten met voldoende tuners (bv FBC). Je kunt dan lokale enigma2 ontvangers daar aan koppelen en over UTP streamen. Zelfs Android TVs met Kodi kun je zo aan het werk krijgen.

 

Bovenstaande heb ik allemaal draaien maar het vergt wel heel veel kennis en geduld om het draaiend te houden 🙂

 

 

 

ET10000 + Wavefrontier T90 + OpenATV + DNS323

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Op 2-1-2020 om 12:43, Drs. IJzerbout zei:

Laat door de bouwfirma/architect in ieder geval in iedere ruimte voldoende CAT6 voorzien maar ook coax. De meerkosten zijn nihil en je zult er later blij mee zijn.

dat is niet correct... de realiteit is dat elke aansluiting minstens een doorsnee 55€ kost /stuk (prijspeil 2017 Dresden/Ludwigsburg van de installateur) met daar boven op nog relevante uitbreidingskosten op de groepenkast / switch.

 

Voor wat betreft die Youtube met Ricardo die uitleg geeft over de SAT-IP opties zie je meteen dat 4 tuners (in TV, pC of Receiver) doorgaans het maximum is.

En zoals fbouwman terecht opmerkt, je moet voor payTV dit systeem zonder relevante enigma2 receiver/server gewoon weg vergeten.

 

Voorts

Op 2-1-2020 om 13:08, Drs. IJzerbout zei:

Architecten gooien graag hele gebouwen propvol met CAT6

Een zeer ongenuanceerde uitspraak die absoluut niet correct is, behalve als je met 2 of 3 sterren conforme installaties in "de Duitse woningbouw" te maken hebt.

(hetgeen in Nederland nagenoeg nergens toegepast wordt, ook niet bij doorsnee privé woningbouw / nieuwbouw)

 

ciao ciao

 

The Piper S Call

David Gilmour

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 15-1-2020 om 10:24, Tonskidutch zei:

dat is niet correct... de realiteit is dat elke aansluiting minstens een doorsnee 55€ kost /stuk (prijspeil 2017 Dresden/Ludwigsburg van de installateur) met daar boven op nog relevante uitbreidingskosten op de groepenkast / switch.

 

dat is wel degelijk correct...en wat dan nog. Wat maakt 55€ per aansluiting nou uit op een bouwkostenprijs van bijvoorbeeld € 300.000 aan bouwkosten.

Dat is wel erg Nederlands Calvinistisch gedacht.

In Duitsland is niet de typische meterkast aanwezig zoals dat in Nederland overal het geval is.

Ik heb daar zelf een huis gebouwd en weet behoorlijk goed wat zoiets kost.

 

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 15-1-2020 om 10:24, Tonskidutch zei:

Een zeer ongenuanceerde uitspraak die absoluut niet correct is, behalve als je met 2 of 3 sterren conforme installaties in "de Duitse woningbouw" te maken hebt.

(hetgeen in Nederland nagenoeg nergens toegepast wordt, ook niet bij doorsnee privé woningbouw / nieuwbouw)

 

Sorry Tonskidutch. Ook hier zit je er echt helemaal naast. Je hebt dit keer niet iets goeds gerookt maar teveel berichten van luisteraar gelezen.

Als je een huis zelf bouwt of laat bouwen, is het aan jezelf overgelaten wat je wel of niet in je huis wilt (laten) installeren in overleg met een aannemer of archtekt of beide.

You get what you pay for.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

beste Drs. IJzerbout

allereerst ben ik architect en heb voor 4 projecten in Ludwigsburg de "Leistungsverzeisnisse, Ausschreibung, Angebote und Vergabe" geregeld waar bij het kleinste huis 124 aansluitpunten afgerekend werd à 55€/stuk zonder de eigenlijke apparatuur schakelaars en kabellengten in m1.

 

het minimum staat in de DIN en dit komt er bijna altijd bovenop

en dat bepaald de bouwheer (Bauträger of Abnehmer) en niet de Architect... waarmee het tweede citaat dus kuckelores is.

 

 

 

Screenshot_12.png

 

p.s.

 de laatste aangepaste versie van 1plus - 2plus - 3plus heb ik niet bij de hand maar die gebruikte ik daarginds natuurlijk en die is nog uitgebreider

aangepast door Tonskidutch
aanvulling

The Piper S Call

David Gilmour

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...