Ga naar inhoud


bepalen of een obstakel in de weg staat


scannie

Aanbevolen berichten

Ik wil mijn sat hobby weer oppakken en een schotel kopen.

Draaibaar met als doel feed hunten.

 

Ik vraag me echter af in hoeverre mijn huis een belemmering is als ik de schotel in de tuin zet.

Nu zijn er apps beschikbaar waarmee je dmv je telefoon naar de hemel kunt kijken en de satellieten als het ware kunt zien.

Erg betrouwbaar lijkt het niet, meerdere apps geprobeerd, steeds andere posities aan de hemel.

 

Hoe kan ik het beste bepalen of het loont om een schotel met alle bijbehorende zaken aan te schaffen?

 

Peter.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik denk dat de apps nog wel redelijk goed zijn maar als de benodigde functies is de telefoon niet nauwkeurig zijn, dan krijg je inderdaad telkens verschillende uitkomsten.
In de telefoon moet een waterpasfunctie en een kompasfunctie gebruikt worden en als deze niet zuiver werken, werkt de app ook niet zuiver. Je zou deze eens apart moeten controleren.
Wat wel 100% zuiver werkt is de zon. Als je tijdens de sun outage op 1 maart kijkt of je op bepaalde tijdstippen vrij zicht op de zon hebt, dan heb je het ook op de satellieten.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf die apps ook geprobeerd. En het werkt niet echt, maar geeft je een richtlijn zoals een kompas.

Gebruik dan Dishpointer. Hiermee kun je per satelliet vanaf jouw locatie de azimuth en elevatie bepalen, en tevens of een obstakel op een aantal meters in de weg zit.

Dishpointer gaat de mist in wat betreft het berekenen van een multifeedopstelling,

 

Bij een opstelling zoals jij wenst werkt Dishpointer prima. Wanneer je dan theoretisch meerdere satellieten kunt ontvangen koop dan een simpele ontvanger, schotel en LNB, en richt deze een voor een uit op de satellieten die je wilt ontvangen. Gewoon als testopstelling.

 

Als het werkt, koop dan pas echte apparatuur om te feedhunten, en je aanvankelijke opstelling gebruik je dan voor normaal TV gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 uren geleden, Alziendoog zei:

Wanneer je dan theoretisch meerdere satellieten kunt ontvangen koop dan een simpele ontvanger, schotel en LNB, en richt deze een voor een uit op de satellieten die je wilt ontvangen. Gewoon als testopstelling.

 

Als het werkt, koop dan pas echte apparatuur om te feedhunten, en je aanvankelijke opstelling gebruik je dan voor normaal TV gebruik.

Ja, dat is inderdaad handig om hebben. Een oude ontvanger, een oude monitor en een 2dehands schotel. Voor maar enkele tientjes heb je materiaal waarmee je kunt nagaan of die satelliet die volgens een app net niet te ontvangen is in werkelijkheid misschien toch binnen komt. Ook altijd handig om na een storm je antenne bij te regelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Laatst was er een camperbezitter die aan me vroeg:
ik bevindt me momenteel in Noorwegen en wil over een paar dagen naar camping Byrkjelo, dat ligt wat zuidelijker dan waar we nu zitten. Omdat er dan een belangrijk sportevenement is, zou ik graag willen weten of ik daar ontvangst heb op de Astra 23,5 want er zijn daar bergen. Waar we nu zitten hebben we ontvangst en als we in Byrkjelo
 geen ontvangst hebben, blijven we hier nog enkele dagen staan. Ik wist dus dat zijn schotel voldoende groot was om het niet al te sterke signaal van de Astra 23,5 te ontvangen maar ja, hoe zit het met de bergen? De satelliet staat daar op een elevatie van slechts 18°.

Natuurlijk bracht Jens t Satre weer uitkomst, zie de bijlage. Ontvangst dus.
Een paar dagen later schreef hij, we hadden prima ontvangst, bedankt.

 

ontvangst A3 op camping Byrkjelo Noorwegen.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat klopt. Met Dishpointer kun je wel de afstand tot het obstakel aflezen en hoeveel hoger dat obstakel mag zijn dan jou schotel maar hoe hoog het obstakel is kan niet afgelezen worden.
Of het obstakel de signalen van de satelliet in de weg zitten kan wel met de calculator van Jens t Satre maar dat kan alleen vanaf plaatsen vanaf de openbare weg waar de streetview auto heeft gereden.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 3-1-2020 om 20:39, Sprietje zei:

Ik denk dat de apps nog wel redelijk goed zijn maar als de benodigde functies is de telefoon niet nauwkeurig zijn, dan krijg je inderdaad telkens verschillende uitkomsten.
In de telefoon moet een waterpasfunctie en een kompasfunctie gebruikt worden en als deze niet zuiver werken, werkt de app ook niet zuiver. Je zou deze eens apart moeten controleren.
Wat wel 100% zuiver werkt is de zon. Als je tijdens de sun outage op 1 maart kijkt of je op bepaalde tijdstippen vrij zicht op de zon hebt, dan heb je het ook op de satellieten.

 

Die Sun outage,is dat elk jaar het zelfde qua; tijdstip / datum.

 

Mvg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanaf dezelfde plaats is het elk jaar nagenoeg dezelfde dag. Dat verschilt niet meer dan 1 dag. In het voorjaar is dat rond 1 maart, in het najaar is dat rond 12 oktober.
In Europa gezien zit er wel een flink verschil in. In het zuiden, bijv. de Canarische Eilanden zowat 2 weken eerder dan in Scandinavië. Wil je meer weten over de sun outage, lees het artikel dan eens wat ik 6 jaar geleden geschreven heb. Dat vindt je op internet onder "sun outage sprietje".

De site van Jens t Satre waar je per satelliet het preciese tijdstip kunt vinden is deze: https://www.satellite-calculations.com/Satellite/suninterference.php

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, scannie zei:

De richting bepalen met dishpointer gaat prima.echter ik kan daarmee niet bepalen of ik over het dak van mijn huis kijk naar een satteliet.  Of ik zie iets over het hoofd?

Het kan ook analoog  ☺️

Als je een buis op dezelfde elevatie houd in de richting van de satelliet die je wilt ontvangen en er doorheen kijkt kun je e.v. obstakels zien .

Ik heb aan het ondereind van de buis een prisma uit een oude verrekijker zitten zodat ik van opzij door de buis kan kijken .

 

 

Vrijzicht kijker.jpg

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...