Ga naar inhoud


Beeld verbeteraar video signaal


Hoogie

Aanbevolen berichten

All,

 

Ik heb een VU+ Ultimo 4k voor TV, een Dune HD 4k MAX als media player en een LG B8PLA Oled TV.

 

Nu ben ik niet echt tevreden over hoe de TV omgaag met frame-insertion. Het komt me een beetje schokkerig over en als ik met de beeld bewerking instellingen aan de gang ga dan wordt het beeld wel vloeiender, maar komen er blok-artifacten rond de bewegende of stilstaande elementen in het beeld (bijv. de ondertiteling). Of als de camera zwenkt langs een hek met van die ruitdraden, dat zijn de momenten dat je die beeldbewerking echt ziet falen.

 

Nu zal een gedeelte met de codecs van het origineel signaal te maken hebben, maar ik wil het beeld visueel verbeteren, dus vloeiender en zonder artifacten.

 

Ik vraag me af of de duurdere typen TVs deze problemen daadwerkelijk beter verwerken.

 

Waar ik eigenlijk naar op zoek ben ik een HDMI in - HDMI out box die bijvoorbeeld de frame rate kan verdubbelen naar 100 Hz of 120 Hz en betere kwaliteit frame-insertion kan doen dat de TV zelf en misschien ook betere artifact handling.

 

Weet iemand of dergelijke boxen bestaan? Ervaringen?

 

Is er een AV tuner die dit serieus kan verbeteren?

 

Wat zijn de termen waar ik op moet letten?

 

Hartelijk dank voor jullie reacties..

 

Hoogie.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Men noemt dat doorgaans interpolatie. Ik heb geen ervaring met TV's die dat 'live' doen, maar weet dat er software voor bestaat - het wordt een enkele keer wel eens gedaan bij restauratie van een op video gemaakt of live uitgezonden TV-programma waarvan enkel een telerecording bewaard gebleven is (de meest gebruikelijke aanpak was beide velden samen op één filmframe te zetten, maar daardoor reduceer je de oorspronkelijke 50i dus tot 25p, een proces dat deinterlacing genoemd wordt en waar overigens bijna alle terugkijkplatformen last van hebben).

 

Een van die twee Adobepakketten (After Effects of Première, dat vergeet ik altijd) interpoleert keurig en bij een test die ik eens deed met weinig artefacten; hetzelfde geldt voor een aantal gratis oplossingen, die evenwel ingewikkelder zijn. Commandolijnen, ik ben er niet in thuis.

 

Duurt allemaal lang, verwerkingstijd toen ik eens een testje deed op mijn computer (toestel met redelijke maar niet uitmuntende specificaties van nu een jaar of vijf oud) bedroeg een veelvoud van de speelduur... zeg maar vijftien uur om een uitzending van een uur te interpoleren van 25p naar 50i, zoiets. Mijn gokje is dat deze oplossing voor de veeleisende kijker beter zal werken dan wat een TV in 'real time' aankan, maar ik ben geen kenner... ik ga even voort op het feit dat ik nog nergens juichberichten ben tegengekomen over de perfect interpolerende TV. :--)

aangepast door Koen B

VU+ Duo2 + Wave Frontier T90 + Draaibaar 45 oost tot 15 west + hele zooi achterhaalde ontvangers 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

In mijn eigen LG oled tv heb ik alle zekering in de voeding print vervangen voor Synergistic Research Orange Fuses. Na het inbranden (200-300 uren) heb ik gemerkt dat het geluid en beeld redelijk verbeterd is. Helaas zijn deze zekering niet echt goedkoop. Hou daar even rekening mee. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb hier ooit een Samsung plasma gehad, die het zwart controleerde, ook een beeld verbeteraar, fantastisch beeld bij donkere passages, maar eens er bijv. een witte tekst verscheen, een ramp, dan zag ik de eerst, pikzwarte delen zo oplichten.

Het eerste wat ik bij een tv doe, alle beeld verbeteraars AF.

Uw tv goed inregelen, achtergrondverlichting, lichtsterkte, kleuren en contrast daar is heel veel aan gelegen.

The key to happiness. Stay away from idiots

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Ventura zei:

Synergistic Research Orange Fuses. Na het inbranden (200-300 uren) heb ik gemerkt dat het geluid en beeld redelijk verbeterd is.

 

Maar dat werkt natuurlijk alleen als de stroomrichting duidelijk op de bedrading is afgedrukt 🤣

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De beeldverwerkingen van de LG tv zelf heb ik al uitgezet. Punt is dat als ik die aan zet, ik niet tevreden ben over de kwaliteit (geeft een blur en artifacten bij snel bewegende beelden).

 

Ik hoop een extern kastje tussen mijn VU+ Ultimo en mijn LG TV te kunnen zetten die de frame ratre verdubbeld en een goede interpolatie geeft, scherper beeld, vloeiender beeld. Mijn LG heeft een te krappe grafische processor lijkt me.

 

Een nieuwe TV kopen is wat te vergaand, ik heb deze nog geen jaar. Een extern kastje (hoe prijzig ook) kan ik dan tenmiste ook naar een volgende TV meenemen.

 

Dank voor de reacties.

 

Hoogie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij kan je het vergelijken met een foto. Een slechte foto kan je verbeteren tot een iets minder slechte foto maar het wordt nooit een goede foto.

 

Zelfde geldt voor jouw beeld. Ik zou het bij de bron zoeken want ook hier geldt garbage in garbage out.

aangepast door Psychosammie
  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij heeft zijn tv een probleem.

Als hij de enige is die problemen heeft met de beeldkwaliteit van twee verschillende toestellen, moet het wel de tv zijn.

 

Of hij wil laten zien dat hij iets kent en daardoor moeilijke namen gebruikt. :)

 

mvg

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Mijn TV heeft een niet al te zware beeldprocessor (had ik maar een duurder model moeten kopen). Ja de bron is natuurlijk belangrijk, want van garbage kan je niet veel maken.

 

Het kan er ook mee te maken hebben dat mijn VU+ op 2160p staat, de VU+ schaalt dan op en de TV moet op 4k de beelden verwerken.

 

Misschien is dat gewoon te veel van het goede, mits je de TV op zo min mogelijk beeldverwerking zet en deinterlace en telecine problemen met zo'n kastje kan verbeteren. Zo'n box kan dan in realtime een veel betere deinterlaceing doen en framerate conversie geven (50i->50p) en (24p->60p) om maar wat te noemen. De TV krijgt dan goed geïnterpoleerde beelden binnen (en hoeft dat niet zelf te doen op 4k) en dat zou het stotteren/hikken moeten verbeteren.

 

Ik heb wel wat gevonden inmiddels. Maar deze apparaten zijn wel aan de prijs hoor (5000 dollar).

 

http://www.lumagen.com/testindex.php?module=radiancepro_details

en de MadVR Envy box, maar die is nog niet uit maar zou wel erg goed worden als ik diverse fora mag geloven..

 

Tja.. Misschien maar mijn VU+ met wat opnamen meenemen naar de TV dealer en kijken of de topmodellen het beter doen. Als ik toch 5000 Euro "moet" uitgeven, dan maar gelijk aan een 77" OLED uit het topsegment.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Hoogie zei:

Het kan er ook mee te maken hebben dat mijn VU+ op 2160p staat, de VU+ schaalt dan op en de TV moet op 4k de beelden verwerken.

mag je wel even verklaren aan ons wat de VU+ doet als je video instellingen op 2160p staat

welke schaal de fruitschaal?

The Piper S Call

David Gilmour

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...