Ga naar inhoud


Hulp bij installatie draaibare channel master 1.2 offset schotel voor fta onvangst.


harmlok

Aanbevolen berichten

Ik heb jaren terug enthusiast veel free to air feeds gevolgd. (in de hopper guide tijd) . Nu ik weer ruimte heb voor een schotel en weer een beetje mobiel ben wil ik graag deze hobby weer oppakken.

Mijn Channelmaster 1.2m offset schotel heb inmiddels weer gangbaar gemaakt.  Indertijd maakte ik gebruik van een LT8700 echostar ,Aston wamba 311  en een D-BOX . De echostar  en schotel is toen keurig geïnstalleerd door ***.  Ik had gehoopt de schotel en ontvanger zo weer te kunnen gebruiken maar dat valt tot nu erg tegen . Ik denk dat de schotel niet onder de goede hoek(en) staan. Ik denk dat het niet echt werkt als je niet precies weet wat je doet. Uiteraard wel op internet gekeken en zaken gevonden , maar dat is dan toch allemaal weer net even anders. Ik heb er inmiddels al heel veel tijd in gestoken , maar krijg nog steeds geen signaal / beeld. De Moteck V-box reageert  op de diseqc signalen van de wamba  en slaat ook posities op. 

Zou dan ook erg geholpen zijn als iemand met ervaring van dit soort schotel me wat handvatten zou kunnen geven hoe ik dat het beste kan aanpakken.  Als het werkt wil ik de schotel op het platte dak plaatsen.

 

IMG_7813.thumb.JPG.a3908a46784a45ec0eaf2d45bfc7bfc6.JPGIMG_7814.thumb.JPG.c9b610a8be13ba1cdb811f19eeefb683.JPG

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Harm , eerst een paar vragen .

Heeft die set daar altijd gestaan , staat de paal in beide richtingen waterpas , heb je vrij zicht naar het zuiden , heb je er al iets aan versteld ?

Die Aston Wamba is nogal gedateerd kan w.s.s. geen DVB-S2 signalen verwerken (denk ik)

 

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

De polarmount instellen als de paal waterpas staat :

Leg een waterpas op de mount zoals op de foto , laat de actuator via de knoppen op de V-box draaien zodat de waterpas ook waterpas is .

Ik neem aan dat de elevatie  ( polarmount-as ± 52º) nog redelijk goed staat .

Stel in de Wamba een transponder van Astra 4 / Sirius ( 4.8º Oost) in op 12.130 V  27.500 , dat is nog een "oude" DVB-S transponder .

Zou de schotel op die locatie altijd hebben gestaan , zou je signaal en beeld moeten hebben . (Unian TV , 1+1 International , INTER+ TEST)

Zo niet draai dan die drie klembouten los en verdraai het geheel op de paal tot je dat signaal hebt .

Op https://www.dishpointer.com/ kun je jouw locatie ingeven met de de gewenste satelliet , in dit geval Sirius 4.8º E

Je ziet dan een groene lijn waarlangs de schotel moet gericht zijn . Hopelijk staat het huis niet in de weg.

 

Let op , dit is een basis afstelling , als je gaat draaien komt de fijn afstelling .

 

 

harm CM wp.jpg

aangepast door trust
toevoeging

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 uren geleden, trust zei:

De polarmount instellen als de paal waterpas staat :

Leg een waterpas op de mount zoals op de foto , laat de actuator via de knoppen op de V-box draaien zodat de waterpas ook waterpas is .

Ik neem aan dat de elevatie  ( polarmount-as ± 52º) nog redelijk goed staat .

Stel in de Wamba een transponder van Astra 4 / Sirius ( 4.8º Oost) in op 12.130 V  27.500 , dat is nog een "oude" DVB-S transponder .

Zou de schotel op die locatie altijd hebben gestaan , zou je signaal en beeld moeten hebben . (Unian TV , 1+1 International , INTER+ TEST)

Zo niet draai dan die drie klembouten los en verdraai het geheel op de paal tot je dat signaal hebt .

Op https://www.dishpointer.com/ kun je jouw locatie ingeven met de de gewenste satelliet , in dit geval Sirius 4.8º E

Je ziet dan een groene lijn waarlangs de schotel moet gericht zijn . Hopelijk staat het huis niet in de weg.

 

Let op , dit is een basis afstelling , als je gaat draaien komt de fijn afstelling .

 

 

harm CM wp.jpg

 

Beste Trust, bedankt voor je reactie ik ga er mee aan de slag. Ik heb in ieder geval weer een aantal opties wat ik kan proberen. Maar even op je vragen.

De schotel heeft hier niet eerder gestaan , ik ben vanuit kampen/kamperzeedijk verhuist naar Nijmegen.  En ik ga er vanuit dat de schotel nu niet waterpas staat , maar dat

kan  ik wel  verhelpen.  Ik heb niet aan de instelling van elevatiehoek gezeten , wel aan de draadstang die ook een hoek instelt ,  misschien is het daar wel mis gegaan. 

Je ziet hem boven die drie schroeven . Aangezien ik ook niet echt een signaal kon vinden , ga ik nu opnieuw proberen met jou gegevens.

Ik wil ook nog een andere ontvanger gaan aanschaffen maar wil eerst graag zeker weten of de schotel / lnb etc goed werkt.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

N.a.w. staat de schotel achter je woning en kan misschien die sat Sirius niet zien . (ben bekend met jouw straat)

Op het beeld  van Dishpointer staat rechts een pop-up met "show obstacle (line of sight checker)"

Daarmee kun je de rode stip op de groene lijn verschuiven en op een punt zetten waar je een te hoog obstakel vermoed in de richting van die sat .

Die draadstang heeft origineel een groef met een maatverdeling erin (zie tekening) waar de latitude op staat , voor ons in Nijmegen ± 52 .

Die stang is voor de elevatie van de polarmount as , de verstelling helemaal bovenop de mount is de declinatie instellen , een correctie op de (Clarkbelt) boog .

Je heb ook een PM

CM polarmount.jpg

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag voor het eerst na vele jaren weer meerdere satelliet kanalen ontvangen.  Met name het zoekwerk en de kennis van Trust hebben er voor gezorgd dat ik de oude spullen weer aan de praat heb gekregen zonder meteen al nieuwe spullen te moeten aanschaffen.  Met name door de plaatsing met discpointer  van de schotel en de latitude instelling hebben er uiteindelijk het laatste duwtje gegeven om weer iets te vangen. 

Ben er wel achter gekomen dat het behoorlijk lastig is en je een lange adem moet hebben als je oude spullen hebt en deze weer opnieuw wil aansluiten en opstellen.  Als je start weet je namelijk niet echt wat er wel of niet werkt . Ontvanger , Actuator , DISEqc en schotel.  Maar des te leuker dat nu de schotel samen met oude Aston Wamba weer werkt en beeld geeft. 

Kan nu op zoek gaan naar een modernere ontvanger en wellicht een betere LNB  om uiteindelijk weer een up to date installatie te hebben om weer te kunnen hoppen. Om het af te maken wil ik ook nog een uiterste poging doen om m,n oude SR8700 ontvanger weer aan de praat te krijgen.  Super forum en geweldige hulp !  Tot slot de eerste plaatjes die ik na al die jaren weer kon ontvangen. 

bbcsirius.jpg

ServieGerman..jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uren geleden, harmlok zei:

SR8700 ontvanger

Wat wil je daar nog mee uitspoken , want analoog is geheel niet meer bruikbaar !!

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Positioner ?

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 uren geleden, harmlok zei:

Vandaag voor het eerst na vele jaren weer meerdere satelliet kanalen ontvangen.  Met name het zoekwerk en de kennis van Trust hebben er voor gezorgd dat ik de oude spullen weer aan de praat heb gekregen zonder meteen al nieuwe spullen te moeten aanschaffen.  Met name door de plaatsing met discpointer  van de schotel en de latitude instelling hebben er uiteindelijk het laatste duwtje gegeven om weer iets te vangen. 

Ben er wel achter gekomen dat het behoorlijk lastig is en je een lange adem moet hebben als je oude spullen hebt en deze weer opnieuw wil aansluiten en opstellen.  Als je start weet je namelijk niet echt wat er wel of niet werkt . Ontvanger , Actuator , DISEqc en schotel.  Maar des te leuker dat nu de schotel samen met oude Aston Wamba weer werkt en beeld geeft. 

Kan nu op zoek gaan naar een modernere ontvanger en wellicht een betere LNB  om uiteindelijk weer een up to date installatie te hebben om weer te kunnen hoppen. Om het af te maken wil ik ook nog een uiterste poging doen om m,n oude SR8700 ontvanger weer aan de praat te krijgen.  Super forum en geweldige hulp !  Tot slot de eerste plaatjes die ik na al die jaren weer kon ontvangen. 

bbcsirius.jpg

ServieGerman..jpg

 

9E ?

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, trust zei:

Positioner ?

Inderdaad , je hebt gelijk :)

34 minuten geleden, Alex1970 zei:

9E ?

Deze persoon heeft momenteel nog geen DVB-S2 ontvanger als ik het goed begrepen heb :blush:

https://www.lyngsat.com/tvchannels/uk/BBC-World-News-Europe.html

Ik kan het andere logo helaas niet lezen !! :blush:

aangepast door cookie monster

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, cookie monster zei:

 

https://www.lyngsat.com/tvchannels/uk/BBC-World-News-Europe.html

Ik kan het andere logo helaas niet lezen !! :blush:

Het is Servus Tv Deutschland die uitzendt op dezelfde frequentie van BBC World.

9°E 11785 H 27500 2/3

0506173013.jpg

Edision Piccollo Benelux Edition
Cahors Big Bisat :13°E, 19,2°E, 23,5°E, 36°E, 39°E, 46°E, 52,5°E            Triax 88 cm: 7°E, 2°E

Triax 64 cm: 42°E   Triax 78 cm:  4°W  Maximum E-85:  28,2°E, 21,5°E, 16°E, 10°E, 5°E, 1°W, 5°W                                                                                                                                        Maximum E-85: 14°W, 22°W, 30°W       

Visiosat 90 cm: basis 7°W die draaibaar is van 70,5°E tot 45°W                            DVBT-TNT     DAB+

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, cookie monster zei:

Mercikes :)

Dus toch in DVB-S2 !!

 

Harm geeft aan een Aston wamba 311 te hebben ,

op 19.2º E  beide in  DVB-S

Servus TV 12.662 H

BBC World News  11.229 V

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, trust zei:

 

Aston wamba 311 

Ge hebt gelijk , specificaties opgezocht , ik was in de war met 9°oost :blush:

https://www.lyngsat.com/tvchannels/at/Servus-TV-Deutschland.html

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...