Ga naar inhoud


Zwakke tranponders


RicardoBelli

Aanbevolen berichten


Recent ook de boel moeten opfrissen door een defecte LNB die de HotBird verzorgde. Heb weliswaar geen BigSat, maar een Triax 90 met de 4 posities A1, A2, A3 en HB. Gelukkig woon ik zowat ín de Noordzee en ontvang ik de Astra2 echt loeihard. Kan hem bijkans met een steelpannetje ontvangen. Infoscherm geeft gewoon 100% en 18,9 dB....

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Sprietje zei:

zie hier hoe je dat doet:

Destijds (analoge tijd) , zonder schotel 18°W TDF-2 heel zwak !! 

http://web.archive.org/web/19961114123826/http://www.satcodx.com:80/tdf2.html

19,2°E , sommige transponders analoog zonder schotel met LT op 26 !!

Het was me toen ook zelfs gelukt om 26°O analoog , zonder schotel ,

2 C-band transponders heel zwak (LT op 26) te ontvangen , maar ik heb daar niks van vermeld :( !!

https://www.sat4all.com/forums/topic/187274-c-band-badr-c-arabsat-ontvangst-met-78cm

 

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo JPW , zijn die relook lnb's gemeten aan de feedhorn 40 mm doorsnee, ik bedoel de diameter? Ik gebruik 3x de inverto lnb 59 mm en 1x de venton rocket twin lnb 23 mm doorsnee. Mijn vraag is of deze relook lnb's meer versterking geven dan de venton rocket 23 mm lnb ???? Mvg Ricardo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste RicardoBelli

 

Er bestaan lnb's met een hals (nek) van 23mm en van 40mm.
De golfpijp is bij alle lnb's klein genoeg van diameter dat ze in principe uitgevoerd kunnen worden met een hals van 23mm. Vaak zie je dat de hals 40mm is. Dat is in feite opvulling van het kunststof huis wat over de lnb zit.
Een lnb met een hals van 23mm kan een gewone feedhorn hebben van ongeveer 60mm. Dat zien we meestal ook bij duo-lnb's en monoblocken.
Maar i.p.v. een feedhorn, kan er ook gebruik worden gemaakt van een diëlectricum. Dat zijn concentrische ringen van teflon. Die kunnen veel kleiner van diameter zijn dan een metalen feedhorn met concentrische ringen.
We spreken dan van smalle lnb's, maar smalle lnb's bestaan ook met een hals van 23mm alsmede 40mm. De zeer bekend voorbeeld van een smalle lnb met een hals van 40mm is de Alps.
Heb je nu echt weinig ruimte om de lnb's te plaatsen, dan moet je lnb's met een hals van 23mm nemen. Dan is de lnb-klem ook kleiner.

Een diëlectricum bestaat uit concentrische teflon ringen. Tussen de ringen zitten smalle luchtkanalen. Ze zijn meestal taps van vorm om de golven verder te bundelen zodat ze de golfpijp in kunnen.


Een lnb met een diëlectrucum heeft meestal een kop van ongeveer 30mm en een hals van 23mm of 40mm.

Wat prestaties van de lnb maakt het niet zo veel uit of je nu gebruik maakt van een feedhorn of een diëlectricum. Waar wel verschil in zit is hoe gevoelig ze zijn voor regendruppels. Regendruppels houden het satellietsignaal tegen. Hoe dichter de regendruppels bij de golfpijp zitten, hoe meer signaal er wordt tegen gehouden. Vandaar dat smalle lnb's gevoeliger zijn voor regendruppels.

In de bijlages zie je een diëlectricum in zijaanzicht en vooraanzicht.
In het vooraanzicht zie je dat het 2 delen zijn van concentrische ringen die in elkaar passen. Als ze in elkaar zijn geschoven ontstaan er de smalle luchtspleten.

 

dielectricum 1.jpg

dielectricum 2.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gewoon kunststof heeft nauwelijks invloed op de signalen maar teflon wel. Dat wordt bijvoorbeeld ook gebruikt bij circulaire lnb's.
Er wordt tegenwoordig volop geëxperimenteerd met allerlei vormen van diëlectricum lenzen die makkelijk gemaakt kunnen worden met 3-D-printers, zie hier wat voorbeelden. De vormen hebben ook invloed op de kijkhoek van de lens die voor offsetschotels ongeveer 0,6 moet zijn.

 

circuob7.jpg

Printed Lenses.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Reactie op CrazySat van 10 mei.

23,5E (38 TP's) Zwakste FTA zenders op 11779 V 27500 (Astra UHD Demo & SES UHD Demo) , bij gebrek aan een UHD ontvanger 11741 V 29900 (Testbeelden CD en TVV)

19,2E (106 TP's) Zwakste FTA zenders op 12605 V 22000 (Sky News Int. + WDR gewestelijke zenders)

13,0°E (99 TP's)  Zwakste FTA zenders op 11805 V 27500 (Rai Sport,Rai Storia,Rai Gulp & Senato)

 

Reactie op Mimisiku van 22 mei.

Hier in Amsterdam-Zuidoost Astra-2 ontvangst met 100% en 18,1 dB, dus ook perfect.

 

Ik las vandaag over bovenstaande zwakke TP's.

Vanavond met onbewolkte hemel ontvang ik met mijn Big BiSat de volgende waarden.

23,5E 11779 V ontvangst van 15,1 dB

19,2E 12605 V ontvangst van 16,7 dB

13,0E 11805 V ontvangst van 10,7 dB

Astra-1 en 3 vind ik met 16,7 en 15,1 toch niet bepaald laag.

De Hotbird is inderdaad wat laag, maar beslist geen storend beeld.

De zenders van Saudi Arabia, die er onlangs in HD zijn bijgekomen op Hotbird 12558 V zijn nog steeds een drama.

Ik ontving ze de laatste weken met 11,4 dB, maar met veel blokvorming en storingen, vandaag zijn ze weer wel goed te ontvangen.

Toch blijft dit een hele zwakke TP., als het volgende week slechter weer word komen ze weer met storingen door.

aangepast door dirk044
Typefout hersteld.

CAHORS Big BiSat met Twin LNB's 5xRELOOK RE-T1EC & 3xVENTON Rocket EXL-T 

op 8 Satellieten:  05.0˚W / 04.8˚E / 09.0˚E / 13.0˚E / 16.0˚E / 19.2˚E / 23.5˚E / 28.2˚E

PANASONIC OLED TX-65JZW984 4K UHD / VU+ SOLO-4K UHD / VANTAGE 8000-S HD

Latitude: 52.2933 / Longitude: 4.9827 / AVATAR: IntelSat bij Langendorf (D) Foto 01 Sept. 2010

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, dirk044 zei:

De zenders van Saudi Arabia, die er onlangs in HD zijn bijgekomen op Hotbird 12558 V zijn nog steeds een drama.

Ik ontving ze de laatste weken met 11,4 dB, maar met veel blokvorming en storingen, vandaag zijn ze weer wel goed te ontvangen.

 

Grote kans dat de smalle Venton lnb de boos doener is. Iemand anders op het forum heeft geïnformeerd dat hij/zij ook wat zwakker signaal krijgt op de hotbird icm een triax 88cm schotel. Ik weet niet of het optisch bedrog is. Het lijkt er op dat de skew bijna recht staan voor alle lnbs. Mogelijk kan het dit een hinder veroorzaken. Ook meet ik een goed signaal op 12558V bij de hotbird met mijn Big Bisat icm Inverto Black Ultra lnb. Ik vermoed dat de opstelling niet helemaal correct is uitgericht.    

 

 

CAHORS_13____Big-BiSat_Satelliet_posities.png

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welke maat koppen je kunt gebruiken op een Big Bisat, kun je zelf heel makkelijk bepalen. De strepen staan op 11,4mm afstand.
Kijk op de calculator op hoeveel strepen afstand de lnb's moeten staan en je kunt zien of je voor beide koppen 60mm kunt gebruiken of voor één of beide lnb's smalle moet nemen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...