Ga naar inhoud


Uitrichten technisat multitenne


Joeyscholtes

Aanbevolen berichten

Beste forumleden, 

 

Ik Ben sinds kort in het bezit Van een technisat multitenne. 

 

Astra 1,2,3 hotbird. Waar ik graag fta zenders op wil ontvangen. 

 

Astra 1 en 2 is geen probleem alleen krijg ik maar weinig ontvangst op astra 3 en hotbird. Nou had ik ergens gelezen op dit forum dat je de schotel het beste wat schuin kan zetten. Welke waarde moet ik hier in Delft voor aan houden? Schotel heeft vrij zicht op het zuiden. 

 

En met welke transponder kan ik deze het beste uitrichten?

 

Alvast bedankt, joey

aangepast door Joeyscholtes
Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste Joeyscholtes

 

Welkom op dit forum

 

De Technisat Multitenne ontvangt de 4 satellieten het beste in Delft als deze 5° staat, zie bijgevoegde hoek.
Deze schuinstand zorgt er voor dat je de Hotbird 13 en de Astra 28,2 optimaal ontvangt. Dat jij de Astra 23,5 niet goed ontvangt, heeft meer te maken dat je de schotel niet optimaal hebt uitgericht. Omdat de schotel slechts 45cm groot is, moet hij absoluut heel goed uitgericht worden. Als je alleen fta wilt kijken, dan heeft de Astra 23,5 niet veel waarde want daar zitten maar heel weinig interessante fta-zenders op.
Verder is het belangrijk dat je een regenkapje op de lnb maakt want regendruppels op het venster van de kop verzwakt het signaal.
Dit regenkapje maak je van een plastic vel van 0,5-1mm dik ter grootte van een A4-formaat en plak je met duct tape op de kop vast. Maat "B" moet 7cm zijn.

Multytenne 4 graden schuin.png

Multytenne met regenkapje 1.JPG

hoek van 5 graden.png

aangepast door Sprietje
plaatsnaam
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, kijk eens aan.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe jij de schotel zo makkelijk 5 graden schuin kon zetten. Dat gaat alleen maar makkelijk als je een hoekmuurbeugel hebt en de Astra 19,2 bijna recht op de muur staat. Dan heb je meestal wel voldoende ruimte op de bevestigingsgaten om de beugel 5 graden te kantelen.

 

Hoe je de schuinte uitrekent is eigenlijk heel eenvoudig.

De lnb's in de Multytenne staan onder een schuine lijn van 6,5 graden. Je berekent dan onder welke hoek de 4 lnb's op de locatie moeten staan met de Astra 19,2 als uitrichtsatelliet en het verschil is de schuinstand van de Multytenne.

 

 

Multitenne lnb's schuin.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...