Ga naar inhoud


Geen satelliet signaal meer na verplaatsen schotel


MartijnS11

Aanbevolen berichten

Beste forummers,

 

Sinds dat we in onze huidige woning zijn getrokken 2 jaar geleden - ik nam toen "een schotel met een LNB" over van een vriend-  die hebben we afgesteld, zenders gezocht en het werkte prima. Met enkel de 23,5 aangesloten en 40-50% signaal sterkte hebben we een tijd lang prima TV kunnen kijken met onze smart tv met CI+ module erin. Een paar weken geleden eindelijke aan renovatie van de voorgevel begonnen waardoor de schotel moest verkassen. Nu leek het weer even naar de juiste positie draaien en klaar, maar ondertussen krijg ik het met geen mogelijkheid meer voor elkaar. Ik krijg wel weer de 40-50% signaal, en met verschillende transponders krijg ik diverse netwerknamen te zien, maar als ik dan op zoeken druk dan blijft de (SAMSUNG) tv maar steeds zoeken naar een satelliet signaal waarna deze na een paar minuten meld dat er geen satelliet gevonden is... Ik heb allerlei verschillende instellingen geprobeerd ( transponders, disec, Satelliet/CD TVV etc etc. ) maar steeds hetzelfde liedje.

 

Een belletje naar CD gaf me na een paar minuten al het idee dat dat me niet op het juiste pad ging brengen dus dat heb ik maar opgegeven...

Ik heb de TV al terug gezet naar fabrieksinstellingen omdat ik misschien al te veel instellingen heb veranderd ondertussen, maar zonder resultaat. 

 

Is er iemand die iets vergelijkbaars heeft mee gemaakt of een goed idee heeft?  

 

Alvast bedankt voor jullie input.

 

Martijn

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Beste Martijns11,

Ik denk dat je naar de verkeerde satelliet positie kijkt.

Kan je enn naam geven van wat je wel ziet?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar is wat meer informatie voor nodig..

 

Woonplaats of Geografische locatie..

Wat voor schotel en type..

 

Voor een offset schotel is de elevatie ongeveer 28°. Te hoog en je kijkt over de satelliet, te laag en je kijkt eronder en uiteraard in beide gevallen geen ontvangst.

De montagepijp moet 100% waterpas zijn (is ie dat niet, dan moet je de 28° aanpassen).

 

Een satellietmeter is wel handig om de satelliet te zoeken...

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste MartijnS11

 

Welkom op dit forum

 

Misschien makkelijk om even m.b.v. www.dishpointer.com even te kijken in welke richting de schotel moet staan.
Vul je adres in, straat, huisnummer, plaats en de satelliet waarop je de schotel wilt richten. Vergroot het beeld zoveel mogelijk uit en zet het ballonnetje op de plaats waar de schotel nu staat. De groene lijn geeft nu precies de richting aan van de satelliet. Kijk over welke huizen of gebouwen de groene lijn loopt en kijk dan ook naar herkenningspunten zoals dakramen, schoorstenen enz.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor jullie snelle reacties!

 

@ ceesv; ik krijg wel o.a. "Sirius satellite coverage Europe" te zien. 

 

Mimisiku; type schotel en LNB weet ik niet, anders dan dat het prima werkte. Mogelijk is de stang iets minder verticaal neergezet maar dit zal ik met de waterpas controleren vanavond.

 

@ sprietje; ik had al met wat app's op de telefoon geprobeerd uit te richten en dan kwam ik hier op uit. Via de site die je aan gaf kom ik op nog wel een fors andere positie uit. Deze ga ik vanavond opnieuw proberen.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Martijn,

 

Probeer te achterhalen wat het zuiden is en pak een kleine ronde geodriehoek met de platte kant naar je buik en kijk dan waar 23 graden aan de linkerkant is

probeer die richting na te bootsen met de stand van de schotel..

 

Transponders hoef je niet te zoeken met een sateliet scan want die stonden er al in omdat je al eerder hebt kunnen kijken..

 

Kijk of je een satfinder kan vinden in je menu met een signaal meter en zorg met voorzigtig draaien van de schotel dat die satfinder

ook op de astra 3 sateliet staat..

 

Dan voorzichtig de schotel antenne links en rechts draaien tot je sateliet meter iop je tv uitslaat en dan kijken of je beeld hebt.

 

Mocht je satfinder meter eerder signaal aangeven dan zou je kunnen kijken in het satfinder menu welke andere satelieten dat zijn, bijc astra 1, 2 of hotbird

je bent dan el in de buurt ervan, ik raad je aan om een sat meter te kopen bij de satboer met een tekening en wat uitleg ervan, voor de volgende keer..

 

Veel geduld en succes ermee en aldoende leert men.. 🤡

 

 

Satmeter Samsing tv.jpg

aangepast door Phoenixx
Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeeee, we hebben weer TV 😄!

 

Het is gelukt. Ik kan me niet herinneren dat de schotel zover naar die kant op stond als nu, maar hoe dan ook, we hebben weer beeld. Gelukkig maar want Netflix begon inmiddels wel te vervelen...

 

Bedankt voor jullie hulp!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dishpointer zal al een heel eind in de goede richting. Toen had ik alleen het idee dat ik naar Astra 1 zat te kijken, die gaf namelijk ook signaal volgens de tv? Toen heb ik het verschil in richting tussen 23.5 en 19.2 nog eens bekeken via dishpointer.com en de schotel nig een zetje gegeven. Zoals ik al zei: kan me niet herinneren dat de schotel zo ver naar het oosten stond voor heen terwijl dat dezelfde (voor) gevel is. 

 

Beetje houtje-touwtje maar het werkt en de ontvangst is weer prima in orde!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...