Ga naar inhoud


MP3 geluidsniveau uniformiseren


Pluizebol

Aanbevolen berichten

In mijn auto gebruik ik een USB-stick met meer dan 600 MP3 liedjes die ik aan de lopende band laat afspelen.

Mijn probleem is (was) dat ik steeds aan die volumeknop zat omdat liedjes soms stille en luide passages hebben.

Ik probeerde am MP3Gain, SoundUniformizer maar die brachten geen soelaas.

Nu ben ik aan de slag gegaan met MP3GainPRO en die levert perfect af waar ik naar zocht.

Alle liedjes hebben nu hetzelfde geluidsniveau maar ook binnen elk liedje is het geluidniveau constant.

 

Windows 10 Home 64bits / VU+Duo4KSE / OpenPLi 8.3 /  TVVlaanderen / Fiber Optics Internet / Citroën C5 II BlueHDi 180PK Hydractive III+ / Samsung Galaxy S21+

Link naar reactie
Delen op andere sites


In de player die ik gebruik zit standaard een Normalizer deze brengt het geluid op gelijke sterkte, in mijn vrouws autoradio zit die optie ook ingebouwd en speelt alles op gelijk volume af.

 

Misschien zit die optie ook in jou autoradio dan hoef je niet alles te converteren.

 

Untitled.jpg.3d717834665385ff68c0d79859f9e597.jpg

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor mij is het eenvoudiger om dat 1 keer op de PC te doen en vervolgens de liedjes zowel op de 3 PCs, de 3 autos en de 2 mobieltjes te syncen met ViceVersaPro.

De eerste keer heeft MP3GainPro er een dikke halve dag over gedaan om de hele zwik af te werken maar dat gebeurde in de background en merkte ik er geen hinder van bij het werken met mijn PC. Nu verzamel ik telkens een 10tal nieuwe liedjes die ik dan dan door MP3GainPro draai en vervolgens op de USBstick of de SDkaartjes syn met ViceVersaPro sync.

Op die manier heb ik ook steeds een backup van al de MP3tjes.

 

aangepast door Pluizebol

Windows 10 Home 64bits / VU+Duo4KSE / OpenPLi 8.3 /  TVVlaanderen / Fiber Optics Internet / Citroën C5 II BlueHDi 180PK Hydractive III+ / Samsung Galaxy S21+

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn 2 opties om te normaliseren. Zelf gebruik ik op de PC MediaMonkey.

 

De eerste stap is het analyseren op afzonderlijke nummers of op het hele album.

 

Optie 1: In de MP3 wordt vastgelegd in welke mate het volume aangepast moet worden. De player leest dat en zorgt bij het afspelen voor het juiste volume. Mijn ervaring is ook dat de MP3 speler in de autoradio daar niets mee doet. Dat zal de reden zijn dat de eerste 2 programma's niet leken te werken.

 

Optie 2: Je past daadwerkelijk het volume van de afzonderlijke bestanden aan. Ik vraag me af of een MP3 daar beter van wordt.

 

 

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 minuten geleden, Pluizebol zei:

Op die manier heb ik ook steeds een backup van al de MP3tjes.

 

Gaat bij mij niet werken. Ik heb een kleine 30.000 liedjes. 😄

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Psychosammie

 

MP3GainPro gebruikt blijkbaar optie 2 en past de hele MP3 aan om een constant volume te bekomen.
Daardoor wijkt de uiteindelijke MP3 af van hoe hij origineel bedoeld was.

Maar als dat de manier is om er het best van te genieten bij aanwezigheid van achtergrondgeluiden (zoals in een auto bv) is dat bij mij dus juist de bedoeling.

Daarom heb ik uiteindelijk voor deze oplossing gekozen en ze bevalt mij goed.

aangepast door Pluizebol

Windows 10 Home 64bits / VU+Duo4KSE / OpenPLi 8.3 /  TVVlaanderen / Fiber Optics Internet / Citroën C5 II BlueHDi 180PK Hydractive III+ / Samsung Galaxy S21+

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden, Psychosammie zei:

 

Gaat bij mij niet werken. Ik heb een kleine 30.000 liedjes. 😄

 

Oh jawel 

  • Of jou PC staat steeds aan en dan kan je dat gedurende een paar dagen in de background laten draaien.
  • Of je deelt die 30.000 op in bv 1000 per dag en doet er 30 dagen over om ze er allemaal in de background door te jagen.
    Hierbij belet het jou niet om gedurende die dag jou PC niet te gebruiken.
aangepast door Pluizebol

Windows 10 Home 64bits / VU+Duo4KSE / OpenPLi 8.3 /  TVVlaanderen / Fiber Optics Internet / Citroën C5 II BlueHDi 180PK Hydractive III+ / Samsung Galaxy S21+

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik doelde op het op een stickje zetten van al mijn muziek. Waar mogelijk gebruik ik geen MP3 maar Flac.

 

MediaMonkey heeft voor mijn bestanden optie 1 toegepast.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 uren geleden, Psychosammie zei:

Optie 2: Je past daadwerkelijk het volume van de afzonderlijke bestanden aan. Ik vraag me af of een MP3 daar beter van wordt.

Elk bestand wordt dan inderdaad gewijzigd (en niet zoals bij optie 1 enkel info toevoegen hoe de player ermee moet omgaan), maar als dit de enige mogelijkheid is om het goed af te spelen dan heb je verder geen keuze.

Trouwens, mp3 is ook al minderwaardig in vergelijking met het origineel. De vraag is of je de verschillen ook werkelijk kunt horen.

 

Het zou in elk geval handig zijn mocht je weten als je carplayer de extra informatie (optie 1) uit een mp3-bestand kan halen. Met een testje kan je dit wel uitvissen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden, Zilverhippie zei:

Elk bestand wordt dan inderdaad gewijzigd (en niet zoals bij optie 1 enkel info toevoegen hoe de player ermee moet omgaan), maar als dit de enige mogelijkheid is om het goed af te spelen dan heb je verder geen keuze.

Trouwens, mp3 is ook al minderwaardig in vergelijking met het origineel. De vraag is of je de verschillen ook werkelijk kunt horen.

 

Het zou in elk geval handig zijn mocht je weten als je carplayer de extra informatie (optie 1) uit een mp3-bestand kan halen. Met een testje kan je dit wel uitvissen.

 

Ik heb nu al mijn 600+ MP3 bewerkt met MP3Gain PRO en die speel ik via een USB key af in mijn C5 en in mijn Twingo en in de Q3 van mijn broer.

Bovendien zorgt mijn C5 voor een aanpassing van het audio niveau afhankelijk van het omgevings lawaai.

Het resultaat is verbluffend goed : een constant geluidsniveau per liedje EN over de hele collectie.

Dat is waar ik naar zocht en gevonden heb met MP3Gain PRO.

Meer ga ik er niet meer over zeggen.

aangepast door Pluizebol

Windows 10 Home 64bits / VU+Duo4KSE / OpenPLi 8.3 /  TVVlaanderen / Fiber Optics Internet / Citroën C5 II BlueHDi 180PK Hydractive III+ / Samsung Galaxy S21+

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, Tonskidutch zei:

Dus eigenlijk is het geen vraag-topic maar een tutorial-topic?

Dat kan anderen helpen!

 

Ja dat was het inderdaad.

Ik wilde mensen die hetzelfde probleem hebben een oplossing die voor mij perfect werkt aanbieden, meer niet.

Ik ben niet steeds naar eindeloze discussies aan het zoeken.

aangepast door Pluizebol
  • Like 1

Windows 10 Home 64bits / VU+Duo4KSE / OpenPLi 8.3 /  TVVlaanderen / Fiber Optics Internet / Citroën C5 II BlueHDi 180PK Hydractive III+ / Samsung Galaxy S21+

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 hours ago, Zilverhippie said:

Trouwens, mp3 is ook al minderwaardig in vergelijking met het origineel. De vraag is of je de verschillen ook werkelijk kunt horen.

Mijn oren horen geen verschil tussen een flac en een 320 mp3, ik heb alles in 320 mp3 hier omdat dit alles compatible is en ik het werkelijk op ieder apparaat kan afspelen.

 

En zoals ik al zei om het geluid gelijk te houden zet ik de normalizer aan in mijn player, dat is alsnog een andere optie naast het converteren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Pluizebol,

ik heb eens mijn drie beste spotify favorietenlijsten op een simmetje in mijn telefoon geplaatst , ik download die dus lokaal op het apparaat

die speel ik dan af in elke autoradio met bloo-tiet

AAC 256kbit/s (premium) en de geluidsterkte verschilt onderling helemaal niet tussen de nummers

 

het mooie is dat daarmee geen mp3 gemoeid is die door de bewerking ervan slechter wordt daar ht geen lossless audio formaat betreft

 

misschien ook iets voor anderen om eens te proberen

p.s.

op die wijze kan elk familielid zijn muziek afspelen in de auto

natuurlijk om beurt 😁

Space Cowboy

Jamiroquai

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...