Ga naar inhoud


EISS in combinatie met een schotel rotor?


ebhoorn

Aanbevolen berichten

Wellicht volkomen getikt idee, maar toch wil ik jullie invalshoeken vernemen voor de toepassing van een rotor op de camping.

Veel caravanbezitters hebben een automatische schotel omdat zij het handmatige uitrichten willen vermijden. Bijkomend voordeel: bij het wisselen van een zender draait de schotel automatisch naar de corresponderende satelliet.

Met het initiele uitrichten heb ik geen enkel probleem, sterker: met de nieuwe EISS en de B&R 65/68 cm schotel is het een piece of cake. Maar ik ben ook een liefhebber van Engelse detectives en heb een joyne abonnement. Ik wil dus met de antenne kunnen zwabberen tussen de Eutelsat 9A en de andere Astra's.

Nu zat ik zo te denken.....ik zou een lichtgewicht rotor kunnen vastknopen aan de verticale buis van de EISS, aan de rotatie-as het planetaire systeem en de schotel kunnen knopen, en dan een sat receiver die Disecq2 of USALS ondersteunt (want dat doet mijn  philips tv 22PFS5303/12 met sat tuner niet) de boel laten aansturen.

Dan heb ik in feite het gemak van een automatische schotel, of zie ik iets over het hoofd?

Link naar reactie
Delen op andere sites


En waarom zou je niet gewoon een DiSEqC motor gebruiken?

Of bedoel je dat eigenlijk?

aangepast door Alex1970

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 uren geleden, ebhoorn zei:

Euhh..ja!  Dus zo'n geval die door jouw ontvanger wordt aangestuurd. panklaar. Maak ik nu een denkfout of niet??

Even de foto's bekeken van die EISS en dat is geen gewone mastbevestiging. Je zal dus toch iets moeten bedenken hoe dat op een DiSEqC motor te bevestigen.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je schrijft:

Met het initiele uitrichten heb ik geen enkel probleem, sterker: met de nieuwe EISS en de B&R 65/68 cm schotel is het een piece of cake.

 

Is het dan niet handiger om een gradenschijf op de buis van de driepoot te monteren. Ik kan me voorstellen dat als je even snel van satelliet wilt veranderen, het toch even tijd kost om de satelliet te vinden. Met een graden schijf heb je de schotel in een paar seconden naar de goede satelliet gericht. Het is immers een klemverbinding waarmee je de schotel draait. Ik bedoel een gradenschijf zoals ik heb bijgevoegd waar je in het midden een kunststof of aluminium ring aan bevestigd zodat die over de buis geschoven kan worden en vastgeklemd.

 

gradenschijf.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 4-9-2020 om 10:19, ebhoorn zei:

Dan heb ik in feite het gemak van een automatische schotel, of zie ik iets over het hoofd?

 

Is het gemak van een automatische schotel niet vooral, dat hij zelf de satellieten zoekt en vindt?

 

Met jouw idee moet je nog altijd zelf het exacte zuiden, en de clarke belt (combinatie van as-elevatie en schotel-declinatie) zoeken en vinden. Dat is iets lastiger dan gewoon op één satelliet uitrichten.

Daarna heb je inderdaad een geautomatiseerd systeem (met USALS) dat de zenders op de verschillende satellieten kan vinden; dat is dan inderdaad dezelfde functionaliteit als bij zo'n automatische schotel.

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Allen:

Nou het eerste uitrichten is ècht een makkie met het EISS systeem - het gaat mij vooral om de fase daarna: het "zappen" op TV. Je hoeft dan niet telkens weer naar buiten te rennen.  

 

Maar mijn buikgevoel zegt me dat ik met een rotor teveel geduvel op mijn hals haal voor een mobiele toepassing. Ik noem maar: ik moet dan naast mijn TV een satreceiver meenemen die USALS of Disecq 1.2 ondersteunt, ik moet tijdens het opzetten de rotor calibreren, plus dat een beetje rotor weer een extra klont van 3,5 kilo is die aan de EISS vastgeschroefd moet worden...

Het idee was niet zo verkeerd, maar het stuit op praktische sores. Helaas - pindkaas!  Dank voor het meedenken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank, dank, dank! Het punt is: je moet dan als onderdeel van het zappen nog steeds heen en weer lopen. 

 

Wat heel goed blijkt te werken ipv een gradenboog is het kiezen van oriëntatiepunt op het land dat correspondeert met de satelliet positie. Of ik tik een rode haring in de grond 30 meter verderop. Het werkt. En goed ook! 

 

En los daarvan: het plaatsen en het uitrichten van een schotel vind ik een uiterst rustgevende bezigheid tijdens het kamperen. En tv kunnen kijken is een extra'tje: buiten "schemeren" (wie kent dat nog - of het heet mediteren) of een boek lezen bij een suizende petromax lamp doen we vaker. 

aangepast door ebhoorn
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...