Ga naar inhoud


Problemen met Canaldigitaal M7 MP201 satellietonvanger, opgelost.


RobertR

Aanbevolen berichten

Twee weken geleden kreeg ik ineens problemen met de Canaldigitaal M7 MP201 satellietontvanger.
Op beide ingangen werd geen signaal meer gezien. Even met een oude/andere satellietontvanger (zonder smartcard) de signalen van de schotel gecontroleerd en daar kreeg ik een prima signaal. Probleem zit dus in de MP201 ontvanger.
Het vreemde is dat alles werkte behalve dat er geen signaal is van de schotel, dus alleen programma's te bekijken vanaf de ingebouwde harde schijf (eerder opgenomen) of via internet (begin gemist...). Af en toe merkte ik wel dat opstarten niet altijd goed ging en dat ik de netschakelaar aan de achterkant dan opnieuw uit en aan moest zetten.
Aangezien de ontvanger net een paar maanden buiten de garantie is, deze toch maar even open geschroefd en de voedingsspanning van de externe adapter gemeten. Bleek dat na aanzetten van de ontvanger deze voedingsspanning instortte van 12 volt naar ongeveer 6 volt... probleem met de netvoeding dus?

Snel even een oude netspanningsadapter van 12V/2A uit de kast gepakt en deze aangesloten: alles werkt weer als vanouds. De netspanningsadapter was dus het probleem.

 

Conclusie: bij storingen van de MP201 ontvanger even de netspanningsadapter controleren en zo nodig vervangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Halli RobbertR, bedankt voor je bevindingen.

 

Is een bekend probleem, je bent niet de eerste die een nieuwe voeding nodig had.

 

 

  • Like 1

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is de standaard klacht van écht alle huidige gecertificeerde ontvangers van M7. Je zou haast zeggen dat het één van de certificatie-eisen is :) 

Pace 7141-8141 rotte voeding

MZ-101-102 rotte voeding

 

aangepast door Mimisiku
  • Like 1

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb hier altijd een paar van die netspanning adapters in reserve liggen. Het probleem is dat bij velen die 24 op 24 aan het net verbonden blijven en zo na verloop van tijd kapot gaan. Is bij sommige andere netspanning adapters ook zo hoor., maar misschien inderdaad gaan die van CD heel vlug kapot.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had op internet al wel gezocht naar problemen met de MP201 ontvanger maar kwam daar zo snel niets tegen, blijkbaar niet goed gezocht.
Canaldigitaal heb ik gebeld en probleem voorgelegd maar aangezien de garantieperiode verlopen is en de MP201 niet meer aangeboden wordt, 'boden' ze aan om tegen verlenging van het contract en bijbetaling van 59 Euro en daar bovenop nog verzendkosten een MZ102 te leveren. Daar was ik niet zo blij mee: geen garantie of coulance en bijbetalen voor een ontvanger die minder kan dan mijn huidige.
Ik merk steeds vaker dat de kwaliteit van sommige onderdelen ondermaats is en dat soms met een investering van wat tijd, moeite en kennis het probleem zelf op te lossen is. Maar daar heb je dan wel weer een technische achtergrond voor nodig.
Ik kan hopelijk weer een aantal jaren verder.

 

Voor de technici: als de ontvanger werd aangezet daalde de voedingsspanning van 12 volt naar 6 volt. Blijkbaar genoeg om de harde schijf en interne electronica van 5 volt voeding te voorzien. De stuurspanning voor de LNB in de schotel is hoger dan 5 volt en daar zat waarschijnlijk het probleem. Achteraf is dit makkelijk te beredeneren, achteraf....! 😀

aangepast door RobertR
Link naar reactie
Delen op andere sites

KAON staat niet bekend om zijn kwaliteit. M7 heeft die bakjes besteld en hoogstwaarschijnlijk een rock-bottom prijs bedongen voor een x-aantal. Toen al verouderde SoC's, traag, weinig mogelijkheden, trage TF interface en vééls te zware firmware voor die bakjes.. En natuurlijk een B-kwaliteit adaptertje... Bedoeld voor de onderkant van de markt, mensen die alleen maar kijken...

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Niet negatief bedoeld uiteraard. Ik kreeg ook zo'n MZ-101 'gratis' door een niet gebruikte Seca3 kaart op te offeren. Toen handig omdat RTL Crime alleen via IPTV werd aangeboden. Ding ligt nu al 2 jaar in de kast. Apparaat was zo traag i.v.m. met mijn DM8000 dat vrouwlief dat ding niet wilde gebruiken.. En de DM8000 draait ook maar 405 Mhz.. Kun je nagaan. Nu sinds de zomer een VU+Ultimo4K en dát is een verademing!!

 

Wel is de voeding nog heel, dat scheelt dan weer :) 

aangepast door Mimisiku
Grapje...

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Afgelopen week werd ik gebeld door Canal Digitaal met het aanbod van een gratis M7 ontvanger als ik abo met twee jaar zou verlengen. Vele voordelen werden genoemd o.a. Opnemen in de cloud. Met twee dreamboxen en een Saban heb ik dat niet nodig, maar allez, als reserve en voor iptv dan. Nu blijkt me bij napluizen op de canal digitaal site, dat de ontvanger een ingebouwde smartcard heeft en dat ik mijn andere apparatuur met losse smartcard niet meer gebruiken kan  daardoor. Snel afgezegd dus, en ook nog geen goed apparaat lees ik hier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hé die Ron, daar hadden we het al eens uitvoerig over gehad.. Het enige voordeel ligt bij Canal Digitaal. 

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Tuurlijk. Ze willen van die Seca3 kaarten af... En nu ben je er eentje kwijt.. Die zie je niet meer terug..

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat doen ze dus wél (in elk geval 1 kaart) en ze nemen de kaart met het hoogste abo die ze dan overzetten oo de interne kaart...

Tip: als de sodemieter contact opnemen met de WebCare van Canal Digitaal en de deal ontbinden. Als je Seca3 kaarten uit je abo weggehaald zijn, ben je de Sjaak en zie je ze nooit meer terug!

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...