Ga naar inhoud


Multicoax versus 4 coaxkabels


Saucer

Aanbevolen berichten

46 minuten geleden, Old Satterhand zei:

 

Ja hoor, kabelkeur loslaten op een satellietkabel. Het moet niet gekker worden. Bovendien worden die gespecificeerde frequenties niet eens gebruikt bij satelliet.

Zoals de drs. al heeft aangegeven is het signaal nivo op de satellietkabel een stuk hoger dan de stoorsignalen van bv 4G. En zo'n 10 tot 15 dB hoger dan de kabelsignalen  als je het precies wilt weten.

 

En jij snapt niet dat 1000Khz een schrijffout is en 1000MHz moet zijn? Dom hoor. 1000MHz wordt wel degelijk gebruikt in de coaxkabels bij satellietontvangst.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites


Even een voorbeeld uit de praktijk van IJzerbout (@Sprietje: ik heb voor jou Drs. weggelaten)

 

Op het dak van het NOC van MBC Group hier in Dubai staat een heel schotelpark van satelliet schotels/uplinks-downlinks en andere antennes.

Pas jaren daarna kwamen de providers Du en Etisalat op het idee dat ons gebouw een prima locatie is voor hun antennes voor hun GSM G3/G4 en nu G5 netwerk. Temeer omdat we ook noodstroom kunnen aanbieden voor hun apparatuur.

We hebben de oude coaxkabels nooit vervangen en die voldooen zeker niet aan de 110 dB eis van Sprietje.

Voor ons is het eerder belangrijk hoe standvast de coaxkabels zijn tegen zonne-instraling (UV) en hitte. Want poreuze kabels kunnen we zeker niet gebruiken.

Storing door die GSM antennes zijn er nooit geweest.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uren geleden, ceesv zei:

Dect telefoons zijn een groter risico op storingen voor satelliet ontvangst.

 

Hier geen last van, mijn DECT basisstation staat 40 cm van mijn satelliet aanvoerkabels. Dat zijn Belden H125 kabels, aanbevolen door de mannen van Intrax/ChelloMedia.

DECT signalen storen wel vaak op goedkope, slecht afgeschermde HDMI kabels.

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uren geleden, Sprietje zei:

En jij snapt niet dat 1000Khz een schrijffout is en 1000MHz moet zijn? Dom hoor. 1000MHz wordt wel degelijk gebruikt in de coaxkabels bij satellietontvangst.

 

Die typo was me geneens opgevallen. Je hebt gelijk, de eerste transponders beginnen, na downconversie, op 970 MHz.

Maar daar gaat het mij niet om. Je gebruikt specificaties die voor kabel zijn bedoeld. QAM256 (C/N ratio >32dB) vs 8PSK (C/N ratio >10 dB)

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Old Satterhand zei:

 

Hier geen last van, mijn DECT basisstation staat 40 cm van mijn satelliet aanvoerkabels. Dat zijn Belden H125 kabels, aanbevolen door de mannen van Intrax/ChelloMedia.

DECT signalen storen wel vaak op goedkope, slecht afgeschermde HDMI kabels.

 

En dit soort DECT storing gebeurd ook door directe instraling in de ontvanger en TV. Is inderdaad hardnekkig op bepaalde transponders.

Maar anders gezegd: doe een test, maak een GSM telefoonverbinding en wikkel de coax kabel om de telefoon. En wat zien we? Niks!

 

Sprietje, je kunt een kabel ook met lood omwikkelen en dan is je probleem met storing waarschijnlijk weg. (ook al was het nooit aanwezig)

Maar denk eens aan de flexibiliteit. Zo´n super 110 dB kabel wordt werkelijk onhandelbaar wat flexibiliteit betreft en dat willen we ook niet.

 

En dan vergeet niet dat de digitale DVB-S signalen in al hun vormen een zekere robuustheid tegen storing hebben en speciaal zijn ontwikkeld/ontworpen om hiertegen, tot op grote hoogte imuum te zijn. (Reed Salomon Code, en Forward Error Correction).

Dus voordat het signaal naar de ontvanger in de knieen gaat moet er heel wat gebeuren.

 

En een goede (professionele) aarding van de coax helpt ook zodat strooi en ghost HF stromen op een deugdelijke manier weg kunnen vloeien.

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 minuten geleden, Drs. IJzerbout zei:

Sprietje, je kunt een kabel ook met lood omwikkelen en dan is je probleem met storing waarschijnlijk weg. (ook al was het nooit aanwezig)

Maar denk eens aan de flexibiliteit. Zo´n super 110 dB kabel wordt werkelijk onhandelbaar wat flexibiliteit betreft en dat willen we ook niet.

 

Met lood omwikkelen? Hebben we te maken met röndgenstraling?

Maar ja, vooral een 4 voudige multikabel nemen met een minimale buigradius van 190mm i.p.v. een gewone goede coaxkabel met een minimale buigradius van 35mm en dat van de lnb's naar de diseqc-switch. Gewoon ook een stuk zwaarder want behalve 4 coaxkabels zit er ook nog een zware mantel omheen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk en dan wil topicstarter de multikabel nog wel in Groningen kopen. Jawel bij een zaak die flink wat artikelen onder de naam Xsarius verkoopt.
Moet je kijken wat een leugens er is de specificaties van deze kabel staan.
Bovenaan schrijven ze dat de kabel voorzien is van een koperen binnengeleider.
Bij de specificaties schrijven ze "Binnengeleider FE-Cu". Fe is Ferrum in het Latijn ofwel gewoon ijzer in de Nederlandse volksmond. Kijk, hier wordt weer een staaltje bedrog gepleegd want het is dus gewoon CCS, de Engelse afkorting van Copper Clad Steel ofwel verkopert ijzerdraad. Normaal wordt dit dus gewoon aangegeven met CCS coax maar hier probeert met het te verdoezelen dat het om een ijzeren kern gaat. Bij CCS coax is het laagje koper wat op het ijzerdraad zit slechts een paar honderdste millimeter. Vooral buiten door invloed van vocht gaat het uiteinde van de coax van binnenuit oxideren en krijg je op den duur slecht contact.
Bij dezelfde coax zie je op de Duitse websites staan:  Material Innenleiter StaKu / CCS Stahlkupfer, kijk dat is eerlijk.

 

multikabel.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uren geleden, Sprietje zei:

Met lood omwikkelen? Hebben we te maken met röndgenstraling ?

 

Het ZDF Sendezentrum 1 in Mainz is geheel afgeschermd d.m.v. loden platen. Om iedere vorm van HF storing van buiten, tegen te gaan. 

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 6-9-2020 om 20:24, Sprietje zei:

Bovendien is de minimale buigradius van multicoax is 190mm, een enkele coaxkabel 35mm.

 

Indien dit zo is dan is dit een zorgwekkend gegeven. Geldt die 190 mm voor de intacte bundel van 4 of ook voor de individuele coax losgemaakt uit de bundel?

T90 met 5W, 4, 9, 13, 16, 19, 28E. 2x EMP Centauri 17/8. 6xSUR420.
W10 PC, Ryzen7-3700, TBS6590 dual met CI - DVBDream - LG Oled 55"

VU Ultimo; 2xtwin FBC, VU Uno met twin FBC - Samsung QLED 75"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die 190mm minimale buigradius geldt voor de intacte bundel. Voor de individuele coax kabels geldt een minimale buigradius van 35mm.

Maar let er wel op dat er altijd water in de  4-voudige coaxkabel blijft staan. Van boven waar de 4 coaxkabels naar de verschillende lnb-aansluitingen moet gaan kan het regenwater er in lopen en aan de onderzijde waar je een U-bocht moet maken om ze onder is de diseqc-switches in te voeren, kan het water er ook in lopen. In de U-bocht blijft het water staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus dan moet je altijd de zwarte buitenmantel verwijderen. Maar dan heb je mogelijk weer last van uv-licht werking?

 

Overigens speelt dit bij mij niet. Ik gebruik de multicoax in de route tussen de switches en de ontvangers. Het is zo goed als onmogelijk dat er nog water in kan lopen. Voor de verbindingen met de quattro's heb ik standaard coax gebruikt.

 

Wat wel een rol speelt is de maximale buigradius. De ruimte in mijn installatiekast houdt (uiteindelijk) niet over. Omdat ik van het plan van één 33/12 naar twee 17/8 multiswitches plus 4 uncommited ben overgestapt. Niet duurder en een stuk flexibeler in de uitbreidingsmogelijkheden. Ik denk dat het me overal gelukt is buiten die 35 mm te blijven. Behalve op drie plekken waar ik een haakse connector heb toegepast.

 

switch_kast.thumb.JPG.30b5a870a8bd78538f161b7ac99d068c.JPG

T90 met 5W, 4, 9, 13, 16, 19, 28E. 2x EMP Centauri 17/8. 6xSUR420.
W10 PC, Ryzen7-3700, TBS6590 dual met CI - DVBDream - LG Oled 55"

VU Ultimo; 2xtwin FBC, VU Uno met twin FBC - Samsung QLED 75"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb weer heel wat teweeg gebracht met mijn vraag. Dat had ik niet verwacht.

Ook de samenstelling van de kabel. Had nooit verwacht dat men kabel zou maken waarvan de kern ijzer blijkt te zijn, voorzien van een laagje koper.

(Had bij de winkel nog wel gevraagd wat de minimum buigdiameter was van de Multikabel is, maar tot op heden geen enkele reactie ontvangen.)

Tsa, als je bij de specificaties kijkt, staat het er wel, binnengeleider FE-CU ......  Hieruit blijkt weer dat goed lezen en weet waarover je het hebt, zeer belangrijk is.

Hier had ik niet naar gekeken. 

 

Het is mij ondertussen wel duidelijk geworden dat Multikabel, ook al is het wel een goede kwaliteit, weinig voordelen heeft. (Misschien de verschillende kleuren, maar dat is wel te ondervangen door gekleurde hulzen te gebruiken. Ik had me trouwens wel afgevraagd hoe ik Multikabel zodanig kan verwerken dat er geen water inloopt.)

Bedankt iedereen voor alle reacties en suggesties.

Ben toch weer heel wat wijzer geworden. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet alle multikabel heeft een ijzeren kern hoor. Die van Triax in ieder geval niet. Maar is wel 400 euro voor een rol van 100 meter. En die heb ik nog nergens per meter aangeboden gezien.

T90 met 5W, 4, 9, 13, 16, 19, 28E. 2x EMP Centauri 17/8. 6xSUR420.
W10 PC, Ryzen7-3700, TBS6590 dual met CI - DVBDream - LG Oled 55"

VU Ultimo; 2xtwin FBC, VU Uno met twin FBC - Samsung QLED 75"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...