Ga naar inhoud


Multicoax versus 4 coaxkabels


Saucer

Aanbevolen berichten

Is het verstandig om een multi-coax kabel te gebruiken in plaats van 4 losse coaxkabels vanaf een quad LNB naar een Sar 412 WSG antenne relais om gewicht te besparen?

Het gaat om hooguit 2 - 2,5 m.

Geeft dit aantoonbaar verlies? Of is het toch beter om 4 losse coaxkabels te gebruiken?

aangepast door Saucer
Link naar reactie
Delen op andere sites


ik heb multikabel gebruikt omdat daar verschillende kleuren inzitten en niks merkbaar verlies.Koop er wel van goede kwaliteit.Ik gebruik hem ook om naar het huis te gaan en dat is zo een 15 meter lang.Vergeleken met goede enkelvoudige coax geen verschil in waarden.

Groetjes,salutations,greetings.
1 x Gibertini 1,10 vast 3 sats + 1 x Triax 88 cm rotor
Vu + Duo2 twin sat tuner  4 X DVB-S2 en 1 x turbo DVB-C + OpenVix + idem dual tuner and vu duo2 fallback tuner

Octagon SF8008 4K  Openvix (via ethernetconnectie/WIFI fallbacktuner)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een multicoax is zwaarder dan 4 losse coaxkabels, immers, het zijn gewoon 4 coaxkabels met een dikke mantel er om heen. Bovendien is hij veel stugger dus veel moeilijker te buigen en ook moeilijker per meter te kopen dan gewone coax.
Het verlies is iets meer dan van een normale coaxkabel en de afscherming een stuk minder.

Bijv. een Triax Multicoax heeft een maximale afscherming van 85dB tegenover een Koka 9 eca van 110dB en een verlies van 32dB tegenover 28dB voor de Koka.

 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Sprietje zei:

een maximale afscherming van 85dB

 

Wat ook een goede waarde is. Problemen door storing zijn te verwaarlozen en vermoed ik daarom niet omdat het stoorsignaal vele malen lager is dan het nuttige signaal.

Dus staar je niet blind op die hoge dB waarden.

Het is niet zo dat 85dB helemaal geen afscherming biedt.

aangepast door Drs. IJzerbout
  • Like 1

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie reacties. Ik zie dat de meningen nogal verdeeld zijn. Ik ga me verder oriënteren.

(Heb trouwens wel gevonden dat een sat winkel hier in Groningen Multicoax per meter verkoopt. Dus dat hoeft geen probleem te zijn).

Probeer er achter te komen of 4 x enkel ongeveer dezelfde diameter heeft dan de Multicoax.

Dat hoeft niet zo te zijn. Ik weet ,als radio zendamateur, dat er coax is RG 58 U en RG 213, beide 50 Ohm, de één is ongeveer 10 mm in doorsnee, de andere 5 mm.

Het verschil is net als bij de coax in sat installaties, de demping en de afscherming.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

dan merk ik op dat er verschillende 4 voudige zijn die daar aan voldoen en zelfs beter zijn.De duurdere zoals ik heb gekocht. De hirschman zit daar leuk boven en degene die ik indertijd in duitsland kocht zat daar ook boven.Is trouwens een maat bij 100 meter en wie heeft nu deze lengte nodig.Deze keer ben ik het nu niet eens met de stellingen.

Groetjes,salutations,greetings.
1 x Gibertini 1,10 vast 3 sats + 1 x Triax 88 cm rotor
Vu + Duo2 twin sat tuner  4 X DVB-S2 en 1 x turbo DVB-C + OpenVix + idem dual tuner and vu duo2 fallback tuner

Octagon SF8008 4K  Openvix (via ethernetconnectie/WIFI fallbacktuner)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedank voor je antwoord, sprietje. Hieruit zou volgen dat de Multikabel geen goede keus is.

Dat is dan duidelijk voor mij.

Wat ik gezien heb, was 90 dB. 

Bellejt: Tja, wordt dus verder uitzoeken. Ook bedankt voor je reactie.

 

aangepast door Saucer
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bellejt, je zit onzin te vertellen. Hischmann is Triax, het is dezelfde multicoax en heeft een afscherming van 85dB. Bovendien is de minimale buigradius van multicoax is 190mm, een enkele coaxkabel 35mm.

Ja en ik zou vooral die multicoax uit Groningen nemen met ijzerdraad als middenader. Slechter kun je niet bedenken.

 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, Saucer zei:

Hieruit zou volgen dat de Multikabel geen goede keus is.

 

Ik heb de multi-coax kabel van Hirschmann/Triax (outdoor versie) met de juiste f-connector gebruikt bij een gso opstelling. En dat werkt prima. Echter Koka eca coax is echter niet geschikt voor buiten installatie volgens de datasheet.    

Link naar reactie
Delen op andere sites

mijn coax hier is niet deze.Vernoem hem alleen maar.Die hier is er met een volle koperader van 1.1 mm en testen gedaan met de dure coax ernaast.Niks van verschil op mijn afstand van 15 meter. Open de tabellen met metingen en dan vertel je zelf larie en apekool ondanks je gekende kennis. Details GG6U  afscherming boven je genoemde waarde

Die minimale buigradius is ook een lachertje want zit hier veel korter gebogen zonder problemen.Is wel geen straight maar gedraaide kabel maw de 4 kabels zitten gedraaid al gelang de kabel.

 

Ps: koop trouwens niks uit nederland en mss enkel een nieuwe decoder waar die firma die in belgie ook verkoopt en een winkel in BXL geeft een jaar langer garantie dan de winkels in belgie.

 

Ik stop hier de discussie want daar is topicstarter niks mee gebaat.

Groetjes,salutations,greetings.
1 x Gibertini 1,10 vast 3 sats + 1 x Triax 88 cm rotor
Vu + Duo2 twin sat tuner  4 X DVB-S2 en 1 x turbo DVB-C + OpenVix + idem dual tuner and vu duo2 fallback tuner

Octagon SF8008 4K  Openvix (via ethernetconnectie/WIFI fallbacktuner)

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Sprietje zei:

De Nederlandse kabelkeur eisen geven aan dat een coaxkabel tussen 30 en 1000KHz een minimale afscherming moeten hebben van 95 dB. Gangbaar verkrijgbare multicoax gaat niet verder dan 85dB.

 

 

Ja hoor, kabelkeur loslaten op een satellietkabel. Het moet niet gekker worden. Bovendien worden die gespecificeerde frequenties niet eens gebruikt bij satelliet.

Zoals de drs. al heeft aangegeven is het signaal nivo op de satellietkabel een stuk hoger dan de stoorsignalen van bv 4G. En zo'n 10 tot 15 dB hoger dan de kabelsignalen  als je het precies wilt weten.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Dect telefoons zijn een groter risico op storingen voor satelliet ontvangst.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...