Ga naar inhoud


Type schotel? Correcte LNB houder gezocht


Skoopy

Aanbevolen berichten

image.png.12e1b7be44f43c493ce45aec667a5463.png

Ik zoek een correcte LNB houder voor deze schotel.   Ik heb de schotel ontvangen met een, bizarre LNB houder gemonteerd.
Ik begreep niet waarom er een ALPS op geïnstalleerd was, tot ik er een klassieke LNB wilde monteren: die gaat er niet op, de kop drukt tegen de LNB arm.  En ik zie dat de LNB ook niet centraal op de arm staat, betwijfel sterk dat de positie, en hoek correct zijn.

image.png.7ad16784c77812d5941721f4f9c06722.png

 

De arm meet 2cm op 2,8 cm doorsnede.   De schotel spiegel is zowel 117cm hoog als breed.

Iemand een aanknopingspunt om welke schotel het gaat?

Of moet ik zelf iets in elkaar knutselen om de LNB correct te monteren?   Dat is niet evident zonder meetapparatuur.


image.png.0453df6bc8dc398d3d0931613015497c.png

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 40
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Dit is de schotel waar het om gaat, zie bijlages.
Dat een schotel volledig rond is kan terwijl het toch een offset schotel betreft, dat is bij veel Duitse schotels ook.
De maat van de lnb-arm lijkt me niet te kloppen van 28mm breed en 20mm hoog. De standaard maat voor stalen armen is 35mm breed en 25mm hoog.
Er zit ook geen standaard lnb-houder op. Die zijn gewoon te koop voor de lnb-arm maatvoering van 35x25mm en dan komt de lnb hoger te staan zodat er wel een normale lnb op kan.
Bij deze zelfgemaakte lnb-houder kijkt de lnb ook veel te laag op de schotel. Dat moet op 40% of iets hoger zijn.

De aluminium lnb-houder in de bijlage is geschikt voor stalen armen van 20x30mm buitenmaats.

 

schotel 117cm.jpg

schotel 117 cm.jpg

lnb-houder aluminium.png

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Sprietje,
Ik heb nog eens goed nagemeten.  Het gaat idd om een gegalvaniseerde stalen arm, maar de binnenmaat van de arm is 28mm op 18mm, dat heb ik nu exact gemeten.
Ik heb jouw fotos goed bekeken, en ja, denk dat het om hetzelfde product gaat.   Naar mijn mening een degelijk wit product, de spiegel is nog perfect.  De montage is verroest, het ding moet al vele jaren oud zijn.
Op Duitse sites aan het zoeken gegaan maar nog niets passend gezien.   Dus ik ga aan het knutselen.
Heb je bijkomende raadgevingen om de juiste positie te bepalen?
-Bedoel je dat de LNB op 40% van de hoogte van de schotel moet staan?
-En moet die LNB dan loodrecht op de spiegel staan, de hoek die ik nu maak lijkt me niet correct.

Ik heb een Triax110 staan, en hoop dat deze, grotere schotel, betere resultaten gaat geven.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Skoopy zei:

Of moet ik zelf iets in elkaar knutselen om de LNB correct te monteren?   Dat is niet evident zonder meetapparatuur.

 

De schotelspecs van zo'n niet-vlakke-voorkant paraboloide offset schotel kan een calculator voor je uitrekenen, aan de hand van vier maten van de schotel.

Ik heb een calculator die dat kan doen voor je, als jij de benodigde maten (met voldoende precisie!) hier doorgeeft.

 

Of als je zelf de formule wilt weten: https://www.satellites.co.uk/forums/threads/calculation-of-the-focal-length-of-an-offset-satellite-dish-antenna-revisited.177783/#post-1093500

(maar je moet daar dan wel aangemeld zijn, om de formule (en de afleiding ervan) te kunnen zien).

 

groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De maatvoering van de lnb-arm wordt altijd buitenwerks gemeten, niet binnenwerks. Stalen armen zijn 20mm hoog en 30mm breed. Met een wanddikte van 1mm kom je aan een binnenmaat van 18x28mm en daarvoor is de aluminium lnb-houder die ik liet zien geschikt. De breedte van de arm schuift dan in de 2 groeven die in de houder zitten.

 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi gemaakt Rima.


Een schotel waarbij het schotelblad met 3 bouten vast zit, zie je bijna nooit. Het kan niet anders dan dat het bij de 3 afbeeldingen om dezelfde schotel gaat. Het merk ken ik echter niet.
Ik denk dat deze schotel meer versterking geeft dan een Triax 110 die maar 100cm breed is en 105cm hoog.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Skoopy zei:

OK, bedankt voor het aanbod.   Het exact meten lijkt me niet evident, Dat ga ik morgenavond, na de dagtaak bij daglicht bekijken.

 

 

Als je wilt meten, dan is de procedure ongeveer als volgt (zie ook het plaatje in mijn eerder gegeven link) :

 

1. Zet bovenaan de schotel een stip op de schotel, precies waar de parabolische vorm begint/eindigt. Doe hetzelfde onderaan de schotel. (Punten D en E.)

Deze twee stippen bepalen een vlak, dat als uitgangsvlak gebruikt wordt in de berekening.

 

2. Zet een stip op het schoteloppervlak precies in het midden daartussen, dus precies in het midden van de schotel. (Punt C.)

Controle: de afstand (rechte lijn) van deze stip tot de twee stippen van stap 1 moet precies gelijk zijn ( CD = CE ).

 

3. Zet twee stippen links en rechts aan de rand van de schotel, precies waar de parabolische vorm begint/eindigt, op een rechte lijn boven de stip in het midden van de schotel. (Punten F en G.)

Controle: de 4 stippen aan de rand van de schotel vormen een ruit. De lengtes van de 4 zijden van die ruit moeten precies gelijk zijn ( EF = FD = DG = GE ).

Bovendien moet de afstand van de stip in het midden tot de twee stippen links en rechts precies gelijk zijn ( CF = CG ).

Deze controles zijn belangrijk, om de benodigde maten ook echt te kunnen meten in de juiste positie ten opzichte van het uitgangsvlak van stap 1.

Als je per ongeluk een beetje schuin gekeken hebt bij het zetten van de stippen (dat kan makkelijk gebeuren!), dan moet je eventueel de plaats van de stippen uit stap 2 en 3 iets aanpassen aan de hand van je controle.

 

4. Nu begint het echte meten: Meet de hoogte van het schoteloppervlak, dus de afstand tussen de stippen bovenaan en onderaan. Dit is de maat DE oftewel Hh.

 

5. Meet de breedte van het schoteloppervlak, dus de afstand tussen de stippen links en rechts. Dit is de maat FG oftewel Ww.

 

6. Leg een rechte lat verticaal over de schotel, precies langs de stippen. Meet de diepte precies in het midden tot aan de lat.

Meet ook de diepte bij de bovenste en de onderste stip. Die maten vormen de dikte van de rand. Neem het gemiddelde van die twee waarden, en trek die af van de gemeten maat in het midden. De waarde die je zo krijgt, is de diepte van het effectieve parabolische schoteloppervlak (dus zonder rand): de maat CA oftewel dh.

Doe deze metingen zo mogelijk preciezer dan op de millimeter, bijvoorbeeld met een schuifmaat met nonius; dat komt het uiteindelijke resultaat ten goede!

 

7. Leg de lat nu horizontaal over de schotel, precies langs de stippen. Meet de diepte precies in het midden tot aan de lat.

Meet ook de diepte bij de linker en rechter stip. Die waarden zijn als het goed is gelijk. Trek die waarde af van de gemeten maat in het midden. De waarde die je zo krijgt, is de diepte van het effectieve parabolische schoteloppervlak (dus zonder rand): de maat CB oftewel dw.

Doe ook deze metingen zo mogelijk preciezer dan op de millimeter.

 

8. Met deze vier maten kun je nu de schotelspecs (laten) berekenen. De offsethoek, de positie van het brandpunt, het richtpunt voor de LNB, etc.

 

 

Ik hoop dat ik de procedure zo enigszins begrijpelijk heb opgeschreven. Het is een secuur werkje, maar er kan zo denk ik weinig mis gaan.

 

Groet,

A33

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@a33: bedankt, ik doe een poging deze avond!.   Gezien we het merk en de specificaties niet kennen, ga ik de berekening eens maken.  Dan ik de berekening vergelijken met het punt waar ik in de praktijk zal eindigen. 
@Sprietje en @RimaNTSS  Ik heb gisterenavond in mijn schotelkerkhof 2 single LNB holders gevonden.  1 houder met de juiste breedte, die ik bovenop de arm kan monteren, en een ander die ik erin kan schuiven met juiste breedte, maar die in hoogte te smal is.   De berekening zullen me helpen om de exacte locatie te bepalen.


Nog een vraagje: de hoek waaronder de LNB moet komen?   > als de LNB een platte kop zou hebben, moet die dan evenwijdig lopen met de hoek van de schotel?

Let op dit is een volledig ronde offset schotel: wil dat zeggen dat de kromming verschillend is van een klassieke ovale offset schotel?   Of heeft de schotel dezelde kromming als een klassieke offset, dus qua versterking verlies ik een gedeelte in de breedte?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ga in ieder geval voor iets degelijks dus aluminium lnb-houder zoals ik al aangaf. Het is in ieder geval een smalle klem zodat je ook eventueel een nomoblock in de lnb-klem kunt monteren.
De standaard hoek die een lnb-klem maakt t.o.v. de arm is 124 graden. Aangezien de arm onder de schotel door loopt en niet via een gat onder in de schotel, resulteert dat de lnb niet te hoog tegen de schotel aan kijkt. Dat de hoogte van deze aluminium klem 17mm is terwijl de inwendige hoogte van de buis 18mm is, is gedaan om er voor te zorgen dan de lnb-klem zonder problemen in de buis geschoven kan worden. Zodra de verticale bout die in de arm zit aangedraaid gaat worden is de speling opgeheven.
Jij zit dus problemen te maken die er niet zijn.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, Skoopy zei:

Nog een vraagje: de hoek waaronder de LNB moet komen?  

 

De LNB moet gericht zijn op de halve openingshoek van de schotel (dat punt noemen we ook wel de G-spot), of ietsje hoger.

De plaats van de G-spot is niet moeilijk uit te rekenen; die waarden komen allemaal uit mijn calculator.

 

Plaats van de G-spot: zie plaatje.

A33  Offset satellite dish specs calculator  Picture of the relevant points.png

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Sprietje zei:

Ga in ieder geval voor iets degelijks dus aluminium lnb-houder zoals ik al aangaf. Het is in ieder geval een smalle klem zodat je ook eventueel een nomoblock in de lnb-klem kunt monteren.
De standaard hoek die een lnb-klem maakt t.o.v. de arm is 124 graden. Aangezien de arm onder de schotel door loopt en niet via een gat onder in de schotel, resulteert dat de lnb niet te hoog tegen de schotel aan kijkt. Dat de hoogte van deze aluminium klem 17mm is terwijl de inwendige hoogte van de buis 18mm is, is gedaan om er voor te zorgen dan de lnb-klem zonder problemen in de buis geschoven kan worden. Zodra de verticale bout die in de arm zit aangedraaid gaat worden is de speling opgeheven.
Jij zit dus problemen te maken die er niet zijn.

 

OK, ik probeer gewoon te begrijpen.  Ik dacht dat die hogere hoogte ook te maken had met het feit dat de schotel eigenlijk schuin op de op de sateliet kijkt.  Hoe meer naar het noorden hoe schuiner die kijkt.  Maar inderdaad, doordat de arm onder de schotel doorgaat,...  dat had ik zelf kunnen bedenken:rolleyes:.
Als alle merken de LNB klemmen, en armen gestandardiseerd hebben onder dezelfde hoek, dan kan dat geen probleem geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Omdat de lnb-klem in de dikte 1mm speling heeft t.o.v. de arm, kun je die eventueel nog wat "sturen" door aan de bovenzijde aan de voorzijde een vulling te plaatsen en aan de onderzijde aan de achterzijde een vulling te plaatsen. Hierdoor verander je de stand van de houder gaat de lnb lager op de schotel kijken als dat beter zou zijn.

 

Of je de schotel nu in het hoge noorden gebruikt of in Zuid-Europa, heeft niets te maken naar welk punt de lnb op de schotel kijkt.

Wel moet in het hoge noorder de elevatie van de schotel lager ingesteld worden en in het zuiden hoger ingesteld worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 17-9-2020 om 17:59, Skoopy zei:

Als alle merken de LNB klemmen, en armen gestandardiseerd hebben onder dezelfde hoek, dan kan dat geen probleem geven.

 

Nou ja, echt standaard is dat denk ik niet, als je zou denken dat die 124 graden altijd heel precies is.

Hier zijn twee voorbeelden, van 120 en 130 graden: https://www.sat4all.com/forums/topic/348234-advies-gebroken-triax-lnb-houder-wat-te-doen/?do=findComment&comment=2325843

 

Mijn voorkeur heeft om het gewoon te berekenen. Immers de armpositie kan verschillen, en ook de f/D-verhouding en de "LNB-clearance" (hoeveel de LNB niet in de stralen van de schotel valt).

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...