Ga naar inhoud


Type schotel? Correcte LNB houder gezocht


Skoopy

Aanbevolen berichten


  • Reacties 40
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Vandaag aan het testen gegaan:

Bij daglicht zie je duidelijk het verschil in hoek van de arm tov de Triax 110,.  Ik heb de schotels naast elkaar staan.  Interessante, en relevante, discussie betreffende die hoek!  Ik heb een LNB houder geplaatst van een 60cm schotel, waarbij de arm ook onder de schotel stond.  Ik denk dat de LNB onder de juiste hoek staat.


Ik haal nu met deze schotel gelijkaardige waarden op 9E als met de Triax 110.
Wel met een verschillende LNB. De Inverto Black ultra is ter ziele gegaan.  Op deze staat nu een Golden Media LNB, die in het verleden heeft bewezen gelijkaardig aan een Black-ultra te presteren.  (Ik heb de LNB's nog niet geswapt tussen de schotels, om de prestatie van de spiegels te vergelijken.)

Een gerecupereerde LNB van een onbekend merk presteert gelijkaardig!

Link naar reactie
Delen op andere sites

De onbekende presteert gelijkaardig aan een Golden Media, dat heb je goed begrepen.

Ik weet uit ervaring: dat die Golden Media ongeveer even goed presteert als een Black-Ultra.  (Heb ik bij vroegere opstellingen meerdere keren geswapt)

Maar op de Triax 110 staat een Black-Ultra, dus om te vergelijken zal ik de LNB's swappen tussen de schotels.

In latere fase zal ik ook testen op een zwakkere satelliet.  Om te zien of deze ietsje groter schotel echt beter presteert dan de Triax 110. 
 

aangepast door Skoopy
Link naar reactie
Delen op andere sites

33 minuten geleden, Skoopy zei:

@a33

De schotel is een perfecte cirkel van 112cm

De diepte is 12,4cm.

Heb je daaraan genoeg om afstand voor de LNB te bereken?

 

Nee, natuurlijk niet.

Juist voor zo'n ronde offset schotel ligt dat ingewikkelder.

Heb je mijn eerdere link, en ook de benodigde meetprocedure in een latere post, bekeken?

 

Dat is natuurlijk een secuur werkje, maar daarna weet je op basis van de parabool-wiskunde precies waar het brandpunt zou moeten zitten.

En dus ook of de arm doorhangt, of de LNBklem te hoog of te laag is, of dat de arm zelfs te lang of kort is. Of dat je überhaupt de goede arm hebt.

Op het satellites.co.uk forum had iemand een keer een compleet nieuwe schotel ontvangen waarbij de ontvangst steeds maar slecht bleef, wat hij ook deed. Totdat bleek dat hij een onjuiste, te korte arm erbij geleverd had gekregen....

 

Groet,

A33

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@a33 ja ik je beschrijving gelezen.

Ik heb DE en FG en diepte op punt C. 

Dat punt D bedoel je hetzelfde punt dat Sprietje aanhaalt?

Het onderwerp 6 en 7 verhaal begrijp ik niet.   Ik heb gewoon in de voorgaande punten de niet parabolische rand niet meegemeten.  Die rand is rondom even breed.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Skoopy :

De rand van de schotel maakt natuurlijk geen deel uit van het paraboloide oppervlak, dus moet er echt ALLEEN het parabolische gedeelte gemeten worden.

Ik begrijp dat je DE en FG dus al zo gemeten hebt; beide precies 1120 millimeter (op de millimeter nauwkeurig)?

 

Over punt 6 (en 7):

Als je een lat legt over de lengte DE, ligt die lat over de rand heen.

Als je de diepte nu meet vanaf de lat tot aan het schoteloppervlak, meet je dus ook de hoogte van de rand bij de punten D en E mee. Als je de gemiddelde rand-diepte van punt D en E van de meting aftrekt, krijg je precies de echte diepte van de parabool, als hij zonder rand zou zijn. En die waarde moet je hebben, voor de berekening.

En bij punt 7 dan hetzelfde, met een lat over FG.

(Omdat de schotel links/rechts normaalgesproken geheel symmetrisch is, neem ik aan dat de dieptes van de rand links en rechts gelijk zullen zijn. Bij de verticale DE van de schotel, kan de fabrikant kiezen hoe hij de randdiktes hebben wil; dat kan boven en beneden verschillen....)

 

512467416_A33EquationfortheoffsetangleofaNON-FLATparaboloidoffsetdish.png.32a56e0147848a4e05cefefc3365c567.png

 

Is het zo duidelijker?

Op deze manier krijgen we dus twee dieptemetingen: één voor de (verticale) hoogtemeting, en één voor de (horizontale) breedtemeting.

 

Sprietjes "Maat X" heeft voor deze berekening geen betekenis, wat mij betreft.

 

Groet,

A33

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 21-9-2020 om 16:50, a33 zei:

@Skoopy :

De rand van de schotel maakt natuurlijk geen deel uit van het paraboloide oppervlak, dus moet er echt ALLEEN het parabolische gedeelte gemeten worden.

Ik begrijp dat je DE en FG dus al zo gemeten hebt; beide precies 1120 millimeter (op de millimeter nauwkeurig)?

 

Over punt 6 (en 7):

Als je een lat legt over de lengte DE, ligt die lat over de rand heen.

Als je de diepte nu meet vanaf de lat tot aan het schoteloppervlak, meet je dus ook de hoogte van de rand bij de punten D en E mee. Als je de gemiddelde rand-diepte van punt D en E van de meting aftrekt, krijg je precies de echte diepte van de parabool, als hij zonder rand zou zijn. En die waarde moet je hebben, voor de berekening.

En bij punt 7 dan hetzelfde, met een lat over FG.

(Omdat de schotel links/rechts normaalgesproken geheel symmetrisch is, neem ik aan dat de dieptes van de rand links en rechts gelijk zullen zijn. Bij de verticale DE van de schotel, kan de fabrikant kiezen hoe hij de randdiktes hebben wil; dat kan boven en beneden verschillen....)

 

512467416_A33EquationfortheoffsetangleofaNON-FLATparaboloidoffsetdish.png.32a56e0147848a4e05cefefc3365c567.png

 

Is het zo duidelijker?

Op deze manier krijgen we dus twee dieptemetingen: één voor de (verticale) hoogtemeting, en één voor de (horizontale) breedtemeting.

 

Sprietjes "Maat X" heeft voor deze berekening geen betekenis, wat mij betreft.

 

Groet,

A33

Hey,

 

Ik heb vandaag de kans gekregen om de schotel bij daglicht goed te bekijken.   Het parabolisch oppervlak is geen perfercte cirkel, dat is 4 à 5 mm minder breed dan hoog.
En inderdaad de breedte van de rand varieert.  hmm, dat gezegd zijnde, heb beslist om dat niet allemaal op te meten, er zijn teveel parameters die ik niet exact kan opmeten.
Het is uiterst moeilijk om deze tot op de mm correct te meten. 


Maar ik heb wel de LNB's geswapt tussen te Triax 110 en de onbekende schotel.

Ik haal in het donker, bij een zwaarbewolkte hemel, net iets betere waarden met de Black Ultra, dan met de Golden Media.   Gezien het hier voor het eerst in enkele weken echt bewolkt was, heb ik enkel cijfers van de Golden Media bij goed, onbewolkt weer.

De grote schotel haalt ongeveer 0,5dB à 1dB extra, en SNR is met 5% hoger, dit met dezelfde LNB.  (OpenPli)   Enige wat ik niet geswapt heb, is de kabel en de DVB-S2x kaart.

AGC neemt met 2% toe.  Ik veronderstel dat dit staat voorAutomatic Gain Control.  Ik veronderstel dat een hogere cijfer beter is (In mijn logica, is hoe minder AGC nodig, hoe beter).

De komende dagen bij wisselende weersomstandigheden, verder te bekijken.    En ik ben benieuwd wat dit gaat geven op bijvoorbeeld 26E, of een andere zwakke satelliet.

 

Dat de schotel net iets beter presteert, ligt in de lijn der verwachting, ik denk dat de LNB goed zit.


 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja hoor vervangen, zie eerdere post

Op ‎20‎-‎9‎-‎2020 om 00:56, Skoopy zei:

Vandaag aan het testen gegaan:

Bij daglicht zie je duidelijk het verschil in hoek van de arm tov de Triax 110,.  Ik heb de schotels naast elkaar staan.  Interessante, en relevante, discussie betreffende die hoek!  Ik heb een LNB houder geplaatst van een 60cm schotel, waarbij de arm ook onder de schotel stond.  Ik denk dat de LNB onder de juiste hoek staat.

 Ik zal een foto maken, ik zal je ook de gevraagde afmeting bezorgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, Skoopy zei:

er zijn teveel parameters die ik niet exact kan opmeten.

 

Het meten zelf vind ik nooit zo'n probleem. Maar het uitzetten van de meetpunten (stappen 1 t/m 3) is altijd wel een precisiewerkje.

Welke parameters je niet exact zou kunnen opmeten, snap ik niet, aangezien alle parameters in de procedure worden meegenomen.

 

Maar als je inmiddels tevreden bent met de LNB positie, is het natuurlijk klaar.

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...